Jump to content

Seven Med B30


joakim 164

Recommended Posts

Jag tänkte det var dags att lägga upp en projekt tråd nu, så man kan få hjälp o råd under byggets gång.

Från början var det tänkt att ja skulle köpa en färdig ram, men så blev de inte.

Hitta ingen ram som B30 passade i, så jag bygger nu efter BeLo ritningarna (jag tackar tusen gånger för att man får ta del av beras ritningar :notworthy:) fast jag fick förlänga den 100mm i motorrummet.

Här kommer lite bilder på min fina donator 164 TURBO som skule blivit en strippen bil. Jag höll på med den i två år, men tappa intresset för den iochmed med att jag bara blev mer intersserad av "Seven" byggen.

För mycket jobb med all jävla rost som finns på gamla bilar, men fina skjolar fick den iaf. Karrossen är helblästrad. Det är lite synd för det var en del tid o pengar som gick på den :(

donater0.4.JPGdonater1.4.JPG

donater1.5.JPGdonater2.JPG

kjol.JPG

Här kommer också lite bilder på hyvelbänken, allt i motorn som rör sig är nytt, utom vipparmarna, men de ska bli någon lösning på det sen. Jag har slipat veven från tum till millimeter för att få på M-stakarna. M-stakarna är också smalare på vevtappen ,så jag har fått styra stakarna i kolvarna (ja hoppas det går vägen).

Den 6-bultade veven har bättre härdning än den 8-bultade.

Det är en av anledningarna till varför jag har styrt stakarna i kolvarna. Det sitter även smidda turbo kolvar i motorn. Allt är i sin tur viktat och balancerat.

topp.JPGstyrning.JPG

motor.JPGkolvar.JPG

Här är början på mitt bygge, det börjar ta form nu. Kom med gärna med kommentarer o synpunkter.

ram1.JPGram2.JPG

ram3.JPGplatar.JPG

jag%20i%20bil.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag vett faktiskt inte hur mycke den kommer väga men motorn med växelåda o el väger 241kg så de är en del.

Botendelen är byggd för 400-500hp men sen vad jag ska plocka ur den vett jag inte men de är mycke runt om för att få ut 500hp men med tiden så ska jag försöka. Jag ska inte ha på turbon till en början. Den ska på när jag köppt ett bilsläp :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu har ju allmänheten för en knapp månad se'n fått se en B20 leverera 580+ hkr på veven

och 500+ på hjulen i en gammal 140... Och det var ärliga hästar och inte i någon glädjebänk den kördes.

Så nu vet du ju var nivån ska ligga i de gamla gjutna stötstångsmaskinerna Joakim....

Du ska sikta på strax under 300 literhästar tycker jag.....

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte min veven holler för 300l/hp sen ska jag vara försiktig med att varva mer en 6000rpm.

Hans block tror jag är orginal för att få så mycke gods som myligt i cylinderväggarna.

Här är en länk till Jens bromsning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t...c&start=150

Jag förstår inte att orginal grejer holler.

Edited by joakim 164
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...