Jump to content

Kardantunnel


Antas

Recommended Posts

Vet inte om detta passar in under denna rubrik.

Vi märkte att kardantunnelns övre hörn inkräktade på benutrymmet.Speciellt blir detta märkbart vid i och urstigning.För att ge bättre plats började vi på att snickra ihop en "avrundning" på förarsidans kardantunnel.Och vips,blev allt mycket lättare. Inte ens hustrun/mamman torde klaga när hon ska ut och imponera på vänninorna!

Hålen i sidorna och överdelen på tunneln kommer att täckas med luckor i aluminium som skruvas fast i "popnit-muttrar"

Provar att bifoga några bilder.

Antas&Ola i Luleå (-16,7 grader,nästan sommar)

Link to comment
Share on other sites

Tråden flyttad.

Kardantunnel är en klar RAM-fråga, således läggs den under Ram & Kaross, inte under "Övriga KitCars/Bilar" där annat än Locost diskuteras.

Läs gärna forumbeskrivningarna så kanske det blir tydligare.

Alternativt kan ni ju alltid uppdatera er "Byggtråd" under rubriken Min Locost - Våra bilar.

Link to comment
Share on other sites

Jo,visst har vi tänkt på det.

Konstruktionen innehåller ett "extra rör" (längs tunneln) och några tvärgående rör som förstärkningar mellan de längsgående. "Extra röret" ligger bakom den nedre vinkeln på tunneln.Vi har även gjort beklädnaden av 1,25 mm plåt som har punktsvetsats fast i alla rör,även i de tvärgående. Åtkomsten av oljeplugg och en del andra detaljer sker genom fastskruvade luckor.

Edited by Jocke E
Onödig citering
Link to comment
Share on other sites

En 7:a har en fackverksram som är mycket stark. Kardantunneln är även den uppbyggd som ett fackverk. Finns en kardanfångare kommer stålplåten endast att höja vikten på bilen och inte ha någon betydelse för ramens styrka.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att det inte spelar nån roll alls var plåten sitter. Det är en kosmetisk fråga.

Tittar man på tidiga riktiga 7:or (lotus) så hade dom bara en rundad plåt över kardanstången, inget fackverk eller kardantunnel alls.

Link to comment
Share on other sites

Man ska nog inte svetsa plåten "mitt" i profilröret utan mot ytter eller inner kanten där det är mycket gods. det gäller alla typer av förstärknings fjädrar och plåtar.

Även om orginal sjuan inte har någon svetsad konstruktion i tunneln så är det nog ett enkelt sätt att få en mycket styvare ram som lämpar sig bättre för morderna motorer med mer hk och större vrid.

Lars H.

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

Såvitt vi förstår måste torisionsstyvheten öka med svetsad plåt jämfört med popnitad aluminium. Om man dessutom punktsvetsar plåten mot övriga rör (diagonala och tvärs) i tunneln bör styvheten öka ytterligare jämfört med om man endast fäster i övre och nedre rören.

Vi har diagonala rör i kardanpartiet (syns på en av bilderna),plåten kommer även att punktas i detta rör. Behöver man ha uppfångare till kardan i detta fall? Vi tar tacksamt emot synpunkter.

Antas i ett Luleå med -16,2 grader

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Plåten gör egentligen bara verklig nytta som svetsad om den används som "stressed skin" utan trianguleringar under. Trianguleringar är enklare att få bra...

Jag tycker inte kardanring behövs om man har triangulerad tunnel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...