Jump to content

Nya Sidan, Lite Mycket?


Jörgen

Recommended Posts

Det är en sak som diskuterats fram och tillbaka i ledningen ett tag. Vissa ville förenkla och andra bygga ut forumet. Med detta upplägg närmar vi oss som det ser ut på Locostbuilders och förhoppningsvis ska det bli lättare att finna information och få hjälp om specifika saker.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det "nya" forumet är mycket bra! Enklare att hitta (trots många ämnen) och mer om just din bil osv.

Är det bara jag som tycker att dom nyaste trådtitlarna i ämnena ska läggas längst upp så man ser vilka som är mest aktiva?

//Anders

Link to comment
Share on other sites

Som det är nu, så blir det lättare att hitta rätt, men frågan är om det behövs? Hade forumet varit tio gånger större så hade det varit en utmärkt uppdelning, men nu blir det nästan lite väl utspritt

Link to comment
Share on other sites

Forumet var bra som det var.. sökmotorn funkade hur bra som helst bara o lära sig använda sig av den

När man delar upp forum på detta vis så blir det bara jobbigt o tråkigt att läsa...

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Angående forumets förändring så kan jag förklara att diskussioner har förts i ledningen angående förändringen sedan november. Uppdelningen har skett med avsikt att göra det lättare att finna det man söker efter och för att få forumet mer användarvänligt och strukturerat. Forumet har sett likadant ut sedan länge länge, och med den ökningstakt som vi håller idag så kommer en senare förändring troligtvis bli både nödvändig och otroligt tung att genomföra. Nödvändig - för att kunna hitta någonting man söker lättare och tung att genomföra p.g.a. det snabbt ökande antalet inlägg som ska sorteras.

Det "nya" utseéndet har funnits för admin och moderatorer sedan unjefär lucia 2006 och arbete har lagts ner för att sortera och flytta trådar till nya menyer där dom anses bättre "höra hemma". Under tiden har allt sett ut som tidigare för alla andra.

Varför förändringen publiceras just nu och varför den inte föregåtts av något meddelande kan jag däremot inte svara på.

Att information om den kommande ändringen skulle gå ut i god tid har varit uppe, och förslag fanns på att stänga forumet

en kort period under förändringsarbetet. Jag vet inte om det kanske kan ha skett av misstag eller så men kanske svar

kommer på den frågan.

Cealm: Ja, du låter kritisk -och negativ. Men förändringen har naturligtvis inte skett "bara för att det skulle hända något".

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är skitbra med dom nya avdelningarna! Vilket jobb det måste ha varit att sortera allt!!! :notworthy:

Förstår också att det måste göras nån gång och ju tidigare desto enklare.

Tycker att diskussionen låter lite som det klassiska "rädd för förändrings-syndromet"

Keep up the good work! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja detta är något som ledningen planerat en längre tid!

Det ligger ett gigantiskt arbete bakom denna förändring och det är mkt jobb kvar!

Forumet börjar bli så stort så skulle inget gjorts nu skulle det bli helt ohanterbart i framtiden!

Till detta kommer även lite striktare regler för att hålla ordning och reda här på forumet!

Men visst kändes det i början det lite ovant... :unsure: men var lugna..... det det går över! :prop:

Sedan stämmer det som Arrowsmith säger :

Att information ändringen skulle gått ut i god tid och att förslag fanns på att stänga forumet

en kort period under förändringsarbetet..

Link to comment
Share on other sites

Det nya forumet ser väl riktigt bra ut. Jag använder knappt kategorierna utan kör med "todays topics" eller "new posts".

Jag håller dock med Cealm att det borde meddelats vad som skall ske och kanske t.o.m diskuterats.

Tommy kan du berätta lite om de striktare reglerna? Jag tycker mig märka åtminstonde en liten detalj som har med citering att göra :)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

När det gäller "lite striktare regler" så märker vi lite av det redan nu ...

tex att inte sitera inlägg i onödan, att vi fyller i vår profil samt använder info med riktigt namn i inläggen.. mm

Nu får ni inte bli rädda! Vi snackar inte drastiska ändringar.

Link to comment
Share on other sites

Jag välkomnar den nya strukturen på sidan!

Den är logisk och lätt att följa.

Jag skulle dock tänka mig ytterliggare ett ämne under de olika tillverkarna och det är en avdelning för de som strikt, eller med hjälp av, bygger efter boken.

Jag förstår att det inte finns två ramar som är lika, men om man har en avdelning för de modifieringar/förbättringar/rättningar som har utvecklats/identifierats av byggare som gått på "minor" vid byggandet av bokramar så skulle det kunna hjälpa kommande byggare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att detta är lite i det mesta laget. Vid en snabb överblick fick jag det till 40 forums, vilket jag tycker är för mycket.

Som jämförelse så har Locostbuilders 34 forum.

Finns det inga tips och råd om hur ett forum skall vara upplagt?

Man kan kanske dra ner antalet märkesforum. Vissa av dessa finns det ju väldigt få exemplar av,både klara och under uppbyggnad. Man kanske kan klumpa ihop dom under "övriga märken"

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Röstar för det gamla forumet som funkade mycket bra...

"Forumet börjar bli så stort så skulle inget gjorts nu skulle det bli helt ohanterbart i framtiden!"

Jag förstår inte hur det skulle gå att växa ur det... och det inte skulle gå att använda i framtiden ???

Link to comment
Share on other sites

Det är jag som ska bära hundhuvudet för senaste förändringen på forumet. Jag missade helt enkelt att lägga ut en notis om förändringen på forumet innan det gjordes.

Diskussionen om denna nya indelning startades i november förra året när jag la fram ett förslag till ledningen att vi skulle slå ihop några avdelningar. Istället blev resultatet det som ni ser nu med mer specifika avdelningar. Vi har jobbat sedan årsskiftet med att flytta inlägg från 2-3 stora avdelningar till de nya delarna. Att detta kanske inte märks beror på att vi tagit dom i kronologisk ordning bakifrån och dom har sedan lyfts in i de nya avdelningarna.

Det fanns sedan 2 olika förslag att genomföra detta. Ett av förslagen var att göra som nu att bara öppna de nya avdelningarna och flytta inläggen efterhand. Det andra var att stänga forumet 1-2 dagar för att genomföra detta arbete.

I vilket fall skulle information gått ut innan.

Vi lägger grunden nu för ett mer välbesökt och strukturerat forum för framtiden. Skulle vi vänta en längre tid med att göra denna uppdelning i olika avdelningar så skulle vi haft ett digert arbete med sortering senare.

Röstar för det gamla forumet som funkade mycket bra...

"Forumet börjar bli så stort så skulle inget gjorts nu skulle det bli helt ohanterbart i framtiden!"

Jag förstår inte hur det skulle gå att växa ur det... och det inte skulle gå att använda i framtiden ???

Det handlar inte om att forumlösning (mjukvaran) skulle bli oanvändbar, utan jag tror Tommy menade istället att med de få avdelningar vi hade skulle bli rörigare med massor av inlägg.

Jag tycker nog att detta är lite i det mesta laget. Vid en snabb överblick fick jag det till 40 forums, vilket jag tycker är för mycket.

Som jämförelse så har Locostbuilders 34 forum.

Finns det inga tips och råd om hur ett forum skall vara upplagt?

Man kan kanske dra ner antalet märkesforum. Vissa av dessa finns det ju väldigt få exemplar av,både klara och under uppbyggnad. Man kanske kan klumpa ihop dom under "övriga märken"

40 avdelningar är mycket (+ en del i admindelen ;) ) och detta har diskuterats fram och tillbaka hur lösningen skulle bli. Locostbuilders har stått som modell + att vi lagt till några egna avdelningar.

Sen får vi se hur t.ex Märkesspecifika avdelningar utvecklar sig. Det kan tänkas att de avdelningar som inte får några aktiva användare läggs under Övriga märken i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Fick ett PM från cealm där han frågade om sökfunktionen. Han ville söka efter inlägg med orden "mustang" eller "camaro". Och vad jag fårstått så går det inte att söka på två ord och få träff på inlägg med antingen mustang eller camaro.

Eftersom jag kom på en fullösning som fungerar delar jag med mig av mitt svar här:

Man kan använda sig av Google genom att skriva: "site:http://forum.locostsweden.se/index.php sökord"

Alltså:

site:http://forum.locostsweden.se/index.php mustang OR camaro

OR för att få antingen eller

Man kan använda AND och NOT också.

Även wildcard (*) fungerar.

Jag ville ha reda på hur breda stolar man kan ha och skrev då: site:http://forum.locostsweden.se/index.php stol* AND bred*

Link to comment
Share on other sites

Sitter här och bläddrar och märker att jag inte läser hälften av det som kommer upp på forumet nu... det är för tjatigt att gå in i alla delar av forumet som det är nu.. så jag missar säkert en massa information som man annars ev hade tagit till sig.. men jag orkar bara inte o hoppa fram o till baka i forumet som en tok för att läsa lite om däck på ena stället och sedan hoppa till nästa ställe för att läsa om ja vad vet jag... jag orkar inte bläddra runt

Tyvärr så kanske det låter lite töntigt men det är för mycket avdelningar som det är nu.

Fick en lite ide...

Om man trycker på "OM BYGGET" så läser man alla avdelningar under i en enda tråd... skulle det gå att fixa ?

så den som vill leta i alla olika delar av forumet har det kvar och som jag då inte orkar o hoppa fram o till baka kan trycka på en enda knapp o läsa alla inlägg i en tråd!!.

forum.jpg

Hoppas ni förstår hur jag menar : )

Link to comment
Share on other sites

jag använder "visa nya inlägg" till 100%.. :) ( om man bortser från när jag skall starta en egen tråd såklart... )

det gör iof att jag nästan aldrig funderar på i vilken forumdel trådarna ligger... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tycker att det är bra som det är .. men jag saknar faktiskt en egen avdelning för MEDIA kanske är den enda som vill ha det, men jag tycker att det skulle vara skoj ifall det fanns en plats där länkar till video klipp bilder osv kunde hamna .. Tack för ett fint och intressant forum annars :notworthy:

Mvh Roger F

Mitt första inlägg :prop:

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet.

Om du tittar 3 rader uppåt från denna avdelningen så hittar du forumet "Bilder och Filmer".

Heter visserligen inte MEDIA men fyller samma funktion ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...