Jump to content

Däck val....


Arrowsmith

Recommended Posts

Det är dax för mej att köpa däck till mitt bygge.

Jag funderade på att köpa Proxes T1-S till landsvägsbruk.

Är det någon som har erfarenhet av dom i en så lätt bil som en locost seven?

Vad har ni andra för tankar om däck till era bilar?

Link to comment
Share on other sites

Tror de e ganska bra till våra byggen!

Kolla på rejsa.nu så ska det finnas ett R-däck test eller ett slags register/utlåtande om däcken. De finns med där vill jag minnas.

Jag ska ha breda Avon sulor på min jag (245or).

Skiter i om de e mjuka o slits fort...det kostar att ha roligt så jag sparar in på nått annat typ. Mat kanske... :blink:

Link to comment
Share on other sites

jag har kollat på rejsa.nu men tyckte inte deras r-däcks test var så "ut-tömmande" precis......

Skulle vilja ha ett par avon ACB10 till bana men de är ju inte till skänks precis....

(man är ju inte smålänning för att det är roligt) :huh:

Eftersom jag är lite svag för "rattlåsracing" så har jag tänkt mej M/T ET street på plåtisar till valda tillfällen eller möjligtvis Hoosier Quick time pro.

Någon som har bra kontakter med däckfirmor eller användbar info att dela med sej av ?

funderar på att importera däcken men frakten blir ganska elak på så stora och

skrymmande tunga saker som däck tyvärr... <_<

Link to comment
Share on other sites

Däck är ju mycket en fråga om vad man ska ha bilen till.

På min bil satt Good Year Eagle F1or och en sak är säker, aldrig mer vanliga gatdäck. Efter att ha glidit 40 meter ut i en korning med GY-däcken och låsta bromsar så kör jag nu med Yokohama 032or, 195/55 15 fram och 205/60 15 bak. Aldrig annat än R-däck för min del. Kumho är egentligen ett bättre och billigare alternativ och populärt på bana men vill man ha riktigt lätta däck med ballt däcksmönster så satsa på Avons R-däck men de är betydligt dyrare.

Många slänger på onödigt feta gatdäck, speciellt fram. Bättre med smala R-däck som ger samma fäste men en snabbare bil med mindre friktion=roligare. En varning bara för klistriga R-däck, bor man där det finns grusiga vägar så räkna med att få in en hel del sten via däckssprut i låga farter. Dessutom bullrar de avsevärt mer och är kassa i regn. Men det är det värt...

Om man inte redan hade fälgar och klarar markfrigången skulle jag satsa på 13 tummare vilket jag tyvärr själv inte har, låg tyngdpunkt, lägre vikt och betydligt billigare däck, samma däck kan skilja i tusenlappar mellan 13 och 17 tum. Och aldrig aldrig köpa begagnade magnesiumfälgar. Det kan finnas sprickbildningar som inte syns som gör fälgarna livsfarliga, man bör kolla noga hur magnesiumfälgar blivit behandlade.

Så resonerar jag iallafall, men det är fritt fram att slänga på vad man vill, det ser ju trots allt ballare ut med riktigt fläskiga mackor med låg profil på en Dax än taniga höga 13-tummare på en Caterham...vilken som går bäst på bana är ju inte allt här i världen....

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat på dackonline.se och för min del så står jag och väger mellan:

Dunlop SP Sport 9000 och Toyos Proxes T1-S

195 fram 215 bak

Profilen är jag osäker på än men det blir nog 40-45.. B)

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv 15 tums Compomotive Split rims, 7 tum fram och 8,5 bak och tycker att det ser helt ok ut med 15 tummare även om 13 tummare är rejsigare...

Ska man ha extrem lågprofil ska man nog inte ha R-däck. R-däck på en såhär lätt bil kräver lite mer höjd på däckssidorna. Man kan oftast också glömma alla angivelser på däckstrycket, det behövs betydligt mindre luft. Speciellt i R-däck som när de blir varma får ett helt annat däckstryck. Ska man vara noga så får man mäta värmen på varje däck och körtillfälle och sedan efterjustera trycket, men vem orkar det när man ska ta en tur på stan :-)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller profilval:

Skall man ha lägre profil fram eller bak? Fördelar <-> Nackdelar :unsure:

Eller är valet bara beroend på att få bilen i ett läge där chassit är lika högt från marken, bak som fram ?

Link to comment
Share on other sites

Om man ska ha billiga däck verkar väl 195/50-15 vara en bra dimension? Det finns inte lika mycket att välja på i 13"-14" heller, vad jag har förstått.

Link to comment
Share on other sites

Det här med däck är ett intressant ämne !

Håkan som gatdäck tror jag att toyo T1-S är ett utmärkt alternativ. Billiga och bra grep för att vara ett gatdäck.

Angående rejsas r-däcks guide så är det tror jag helt komplett. Det är alla r-däck som går att få tag på i Sverige. Men det är endast r-däck med. Man bör klart skilja på r-däck och gatdäck för dom har vitt skilda egenskaper. Jag måste säga att jag blev helt förstummad första gången jag körde på r-däck. Greppet är nått så kopiöst annorlunda... men r-däcket slits,bullrar och plockar mer sten än vanliga däck samt att dom är helt värdelösa i regn. Så har man inte tänkt att köra sin bil på bana så bör man nog satsa på vanliga gatdäck. Men bra gatdäck.. det är en himelsk skillnad även där... Har man däremot någon liten tanke på att plåga sin bil på bana så kan man nog börja underöka r-däckens underbara värld.

Jag har Yokohama 032R 195/55/152 på min... kom över billigt begagnade annars hade det blivit Yoyo r-däck. Mycket bra priser... vad gäller avon resonerar jag som så att det är billigare att spara den ofjädrade vikten på annat ställe. Spindlar, bromsar, fäljar tex. Däck är ju fakiskt en förbrukningsvara och inte en engångs investering....

Link to comment
Share on other sites

funderar på att importera däcken men frakten blir ganska elak på så stora och

skrymmande tunga saker som däck tyvärr... 

(Ah! ett tilfälle att citera sej själv.......)

mailade till staterna för att kolla fraktpriser på en uppsättning hjul

205 respektive 225-45-16" på ett par aluminiumfälgar 7,5" x 16

Hakan,

Shipping tires and wheels are expensive. The freight is calculated by either the actual weight or dimensional weight. So the larger the wheels and tires the more it will cost.

The cost for freight for 4 wheels and 4 tires the size you gave me is $485.75.

Fred

det innebär bortåt 3500:- bara i frakt..... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Visst går det att köra med r-däck på väg. Problemet är bara att dom slits rätt fort... gummit vill man ju lägga på en bana och inte vägen. Men jag vet flera som kör på r-däck hela sommaren på sina vanliga bilar. Har man långt till bana och kör en hel del på väg så ska man nog satsa på dubbla uppsättningar. Problemet är att få med sig dom...

Link to comment
Share on other sites

Om man har 40 mil till banan skulle jag inte köra hursomhelst utan traila bilen.

Skulle den gå sönder på banan så måste man ju låta bogsera hem den 40 mil....

Jag kör på R-däck och det är klart de slits men sedan när blev motorsport en billig hobby?

De måste dessutom köras in innan man tar ut dem på bana så landsvägsmilen gör en del nytta de också.

Och det är främst på bana som de slits - när däcken håller ca 70-80 graders värme och man kör så man precis ligger på gränsen för att sladda av.

Under någorlunda normal körning är det inte lika illa. Och trots buller så är känslan enorm!

Link to comment
Share on other sites

Hur är lagringshållbarheten på r-däck då? Om man skulle ha dubbla uppsättningar och inte kör så mycket på bana, kanske tre-fyra gånger om året. Hinner de torka och bli odugliga innan man slitit upp dem då?

Link to comment
Share on other sites

Nä, buller ÄR ett problem. Men däcken är nog inte det som bullrar mest. Förutom avgasbullret så kommer en hel del buller från kardantunneln och om jag skulle bygga idag så skulle jag definitivt isolera tunneln för att minska skramlet, sen ska vi inte tala om vindbruset....

Min sambo tröttnade på att sitta bredvid och inte kunna kommunicera med mig på motorvägen, har man dessutom hjälm med spegelglas så är man ju helt onåbar. Jag monterade in MC intercom i våra Peltorhjälmar

(enorm fördel med inbyggda hörselskydd) Gjorde åkturerna betydligt roligare. Detta tror jag är störst problem för de som kör utan rutor eller med Booklandrutor.

Så himla mycket mer tror jag inte smala R-däck bullrar mot breda gatdäck.

Link to comment
Share on other sites

I Locost racing har vi både i Norge og Danmark kjørt på Yokohama A 032 SS. Omtrent 98% har valgt 13" på grunn av vekt, de fleste kjører med 185/60 foran og 205/60 bak. Mens noen har 205/60 både foran og bak dette gir blant annet 1,5cm mer høyde foran. Vi går nå over til A 048 som er en videreutvikling av A 032 og dette forventer vi vil senke rundetidene med ca 1 sek. Dette er det dekket som vi mener vi får mest igjen fra, prisen tatt i betraktning. Og prisene vi har er veldig bra fordi vi kjører enhetsdekk i begge land, og jeg vil tro at vi kan få til disse prisene i Sverige å når serien kommer skikkelig igang. Dere kan gå inn på nlcc.no velg på regelverk og så enhetsdekk, så vil dere kunne se alle data på dekkene og prisene som vi har.

Link to comment
Share on other sites

jag har ett annat alternativ till däck med som verkar vara prisvärda.

"BF goodrich g-force profiler"

de är nya och ska hårdlanseras i vår till alla spoiler-nördar som ett alternativ

till proxesT1-s

är det någon som har koll på vad detta är för grejor?

lite sopig länk men så här ser dom ut iallafall:

http://www.e-pasaz.pl/x_C_I__P_115517561.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...