Jump to content

Aluminium


mickebo

Recommended Posts

Det är mycket tveksamt. Det finns fler analedningar;

- en sådan konstruktion är svårare att bedöma rent konstruktionsmässigt än ett fackverk

- speciellt limning kräver att man har bra koll på miljön man limmar i (luftfuktighet, temperatur etc.)

- det är svårare att bedöma åldringsegenskaper, långtidshållbarhet etc.

Man kan alltid ta upp saken med "sin" SFRO-besiktningsman, ring och prata med den du har närmast dig.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

En fråga för vår SFRO-guru Gustav, men personligen tror jag det blir svårt, besiktningsmännen har nog inte det kunnandet. :unsure:

Ah, Gustaf svarade när jag skrev! Bra!

Edited by Sören
Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa!

Ett "litet inlägg" från en nybörjare på forumet,.

Det är möjligt att bygga flygplan i aluminium för ammatörer (EAA heter org. som har ansvaret)

i Sverige, då borde det inte vara omöjligt för oss? :prop: :prop: :prop:

Eller varför inte plywood som Marcos gjorde för länge sedan innan epoxin ?????

Hasse.. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det var nån på den engelska logostmailinglistan som hade jobbat på Marcos och lovade att fixa några bilder på chassit men jag tror inte att dom nånsin dök upp. Det skulle annars varit kul att ta en titt på. Konstruktionen var tydligen inte så komplicerad. Inga böjda plywoodbitar så man skulle tydligen kunna göra något liknande i en hemmaverkstad. Kör man marinplywood (även kallad formplywood) blire det ju fuktsäkert också.

Själv är jag nu inne på kaross i plywood klädd i tunn aluplåt. Användandet av plywood är väl intet besiktningsproblem? Plywood borde vara bättre än glasfiber ur krocksäkerhetssynpunkt.

Link to comment
Share on other sites

kan du få din SFRO besiktningsman, att godkänna ett bygge i självbärande Plywood..

säg till då.

Marcos är trevliga... har sett länk någonstans till en firma i sverige.... som bygger nya schassien till marcos.

jag har själv tänkt tanken på ett superlätt plyfa bygge, då jag är Möbelsnickare i grunden..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väl där problemet ligger. Just självbärande konstruktioner är knepigare att beräkna och det i kombination med ett lite udda material komplicerar nog saken. Fast gör det som en centralrörskonstruktion. Då blir beräkningsjobbet relativt lätt. Det borde väl finnas hållfasthetstabeller för plywood. Sedan gäller det bara att skivorna sitter ihop ordentligt. Marcos använde väl sig av både ordentlig laxning och glasfiber.

Själv tänkte jag bara använda plywood i karossen som då står på en traditionell järnsäng. Det är ju den typ av chassi SFRO-inspektörerna är vana vid så det borde inte vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...