Jump to content

Sierra -88


galizi

Recommended Posts

Med STOR risk att vara tjatig i ämnet startar jag en ny tråd p.g.a att jag inte hittar svaren jag söker. Har läst tidigare om lämpliga donatorbilar (ford) men kan inte hitta tråden på nytt...

Min fråga är: Vilka årsmodeller bör man leta efter (sierra) för att få "rätt" grejer. växellåda, motor, spindlar m.m. Det står en sierra -88 bakom ladugården hos syrran och nu undrar jag, är det nåt att satsa på? Eller ska jag leta rätt på nåt annat objekt.

Link to comment
Share on other sites

1988 har Pinto och normalt sett typ 9, ja. Enda "risken" är att den kan ha katalysator och den motorn har som sagt lägre kompression och saknar 10-15 hk samt en del karaktär.

1987 brukar anses som ganska "ideal" årsmodell annars.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men en motor med katalysator är väl billigare att bygga med än en utan? Då slipper man väl miljöavgiften (eller vad den kallas) på 7000:-... Fast det är klart... vart gör man av med katten? Kan väl knappast ha den hängandes på sidan?

Är det bara katten som skiljer mellan en 87:a och en 88:a? En motor borde man ju kunna hitta för en rimlig peng på skroten annars... Är sugen på att bygga med cx20e (GSI 16V) men är rädd för att det blir för mycket krångel.

Typ 9 låda? Är det den som gäller? Vad är fördelen med den?

Link to comment
Share on other sites

Galizi, kolla regpapperen för bilen, är den på 74 Kw=100 hk så är det bara att slå till! Min donator var en -88 med insprutning, och det är nog denna också. Lätt att få några hk till om du vill, även om du behåller sprutet.

Priset är väl rätt för denna donator, eller hur? :D

Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra med katalysator (även om miljöavgiften är slopad) men Pinton är inte så väl anpassad till avgasreningen. Förutom katalysatorn skiljer kolvarna (lägre kompression) och hela insprutningen/kabelhärvan. Visserligen är det lätt att välja en annan motor istället, är bilen billig/gratis kan den ändå vara en bra donator.

Att åka med kat är bra men jag skulle hellre sätta på ett styrsystem (programmerbart) som klarar en kat på en okattad Pinto. Alternativt välja en annan motor som Zetec.

74kW är just katmotorn...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

.........och saknar 10-15 hk samt en del karaktär.

/Gustaf

Nu blir jag lite konfunderad. Hade de tidigare modellerna 110-115 hk? Jag trodde Sierra inte hade mer än 100 hk som standard.

Link to comment
Share on other sites

Har den skivbromsar bak? Har de servostyrning (vilket ju är troligt) kan du inte använa styrväxeln...

Som standard har Sierra ventilerade skivor fram och trummor bak. Vissa modeller har solida skivor bak.

Att hitta en Sierra med kombinationen Typ 9 växellåda och skivor bak är inte så lätt, speciellt om man är ute efter en bil med 4-cylindrig motor. Skivor bak satt bara på 2.0 om den hade ABS-bromsar, och det var tillval hela tiden. Sierra med V6 finns dock med skivor.

Bakvagn med skivor alt. trummor skiljer sig åt genom att drivaxlarna är olika. Axlar för trumbromsar har splines till differentialen, axlar för skivor flänsar liknande de på kardanaxeln. Det innebär att också differentialen är olika, så vill man byta från trumbromsar till skivbromsar åker man på att även byta diffen. Eventuellt kan man bara flytta över själva hjullagerenheten (passar även från Scorpio, som alltid har skivor bak) där även okhållaren sitter. Scorpio har dock 5-bultade fälgar, Sierra 4-bultade.

Link to comment
Share on other sites

Pinto med insprutning (2.0i) hade 115hk utan kat.

Det går i och för sig att använda "trumbromsdiff" och drivaxlar med skivor, bara att ta lagerhållarna från en bil med skivor, det går också natt använda skivbromsdrivaxlar i en "trumbromsdiff" om man använder stubbaxlarna från skivbromsdiffen (så länge den inte har diffbroms, då är ena stubbaxeln längre).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag är besviken på Haynes bok, den nämner inget om att det är andra kolvar på kat-versionen! :angry:

I-och-för-sig är den 74kw-motor jag nu har rätt pigg och går väl att skrämma upp lite till. Med E85 och MegaSquirt samt lite lätt portning plus en annan kam kommer den väl att röra på sig. Men kanske skulle man byta kolvarna? Eller plana toppen lite mer än jag tänkt göra (kanske enklare och billigare)?

Vad säger du, Gustaf?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att Haynes inte nämner Pinto med kat är att den i praktiken bara såldes i Sverige och Schweitz - Haynes är ju väldigt "engelska" ibland.

Jag tycker att man ska byta kolvar om man ska trimma. Standardkolvar till Pinto är billiga...och att plana toppen så mycket som krävs blir inte så bra. Absolut enklast är att bara köpa en annan komplett bottendel, man kan ta från en förgasarbil.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...