atorp Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 Hej Någon som vet om det går att använda samma bärarmar till sierra spindlar ( med svampar så klart ) då jag har taunus. Min bärarmar är med uniballs och idag byggda för taunus. Vill byta pga bromsar osv. Har fått tag på en omgång coswortspindlar kompletta med bromsar och allt. Taunus är ifs snyggare men det blir mindre jobb med coswortspindlarna. Frågan är hur stor vinkel diffen är på övre fästet kontar Taunus antar jag ??? HJälp och beskrivning önskas. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted January 29, 2007 Author Share Posted January 29, 2007 Har just varit i garaget och koknstaterat att det ÄR TYP INTE möjligt. Kräver utflytt alt inflytt av den ena leden med 20mm säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 30, 2007 Share Posted January 30, 2007 Men eftersom det är samma bultcirkel på båda typerna är det väl bara att flytta över bromsskivorna och bygga en adapter till bromsoket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 30, 2007 Share Posted January 30, 2007 Eftersom skivan sitter bakom navet på Taunus (med bultcirkel 4x98, inte samma som till hjulen alltså) passar inte Sierraskivor rakt av. Men det går att modifiera Taunusnaven så man får dit skivorna framifrån, om man vill. Då kan man köra med Cossieskivor. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted February 3, 2007 Author Share Posted February 3, 2007 Eftersom skivan sitter bakom navet på Taunus (med bultcirkel 4x98, inte samma som till hjulen alltså) passar inte Sierraskivor rakt av. Men det går att modifiera Taunusnaven så man får dit skivorna framifrån, om man vill. Då kan man köra med Cossieskivor./Gustaf Gustaf . det låter som en god idé. Sierra spindeln väger en hel del extra = - Har du någon bild på denna lösning. Antar att man får svarva till navet för att få över skivan eller bearbeta skivan. Kom gärna med en utförlig beskriving tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Jag har inga bra bilder på bearbetade nav, lösningen är samma som Caprisport säljer till Capri dock: Man får svarva bort "klackarna" som originalskivan sitter med, svarva ned yttre diametern på flänsen som fälgen ligger mot med några millimeter så skivan går över navet. Helst ska man också svarva till och svetsa i en längre navstyrning så fälgen styr ordentligt. Längre hjulbultar så är det klart sedan. Adapterplatta till oket behövs också. Fördelen med denna ändring är dels att man inte bearbetar slitdelarna (smidigt med standard skivor), dels att skivan öveför värme till fälgen bättre. Skivan funkar dock som en "spacer" på 5-7 mm nånstans vilket man ska ta med i beräkningarna. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts