Liftarn Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 (edited) Jag har funderat lite på om man skulle kunna göra något som ombyggt fordon istället. Jag tänkte mig då mer något i stil med en 30-tals MG än en sjua. Volvo Duett är ju det uppenbara valet och då får man tydligen stoppa i en B20-motor. Men Duetter som inte är konverterade till EPA (eller A-traktor) är ju svåra att få tag i (och samlarobjekt) så jag undrar om man kan av-EPA en EPA så att den räknas som vanlig personbil igen och köra som "ombyggt fordon". Edited February 2, 2007 by Liftarn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 som jag förstått det.. så fort du byter kaross på en duett behövs SFRO besiktning.. jag var inne på att bygga rod på duett schassiet, under klassningen karossbyte... men då man i sådant fall är tvungen att bibehålla motorns placering styrning och bromsar fjädring..så känns det som att man lika bra kan bygga rätt från början ,dvs V8 osv..och ta hela SFRO biten..men få ett förmodligen bättre slut resultat. bla vill jag gärna ha grillen mitt mellan framhjulen..men där sitter motorn + att styrsnäckan och hjälparmen inte e så snygga.. :wacko: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 Visst kan man regga tillbaka en EPA till bil igen. Men just en EPA eller A-traktor brukar vara dyr och/eller totalt genomrisig... Det stämmer också att det krävs SFRO-besiktning vid karossbyte på en rambyggd bil men det är ju ändå enklare än att bygga helt från början. Jag tycker dock att det finns betydligt bättre bilar än Duett att bygga på. De flesta småpickuper (King Cab, Mazda osv) har ju separat ram och är inte så tokiga utgångsobjekt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 som theralpinto skrev så är priserna på en epa/atraktor idag grymt höga man får räkna med att lägga en 30-40k för en som inte har mycke rost. hittar du en för 10. så är den upprostad :angry: förmodligen lättare att hitta ett samlarobjekt att bygga på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 28, 2007 Author Share Posted January 28, 2007 Visst kan man regga tillbaka en EPA till bil igen. Men just en EPA eller A-traktor brukar vara dyr och/eller totalt genomrisig... Bara ramen är OK så är ju resten egentligen ointressant. Jag tycker priserna på en EPA ligger betydligt lägre än en Duett. Det stämmer också att det krävs SFRO-besiktning vid karossbyte på en rambyggd bil men det är ju ändå enklare än att bygga helt från början. Jag tycker dock att det finns betydligt bättre bilar än Duett att bygga på. De flesta småpickuper (King Cab, Mazda osv) har ju separat ram och är inte så tokiga utgångsobjekt. Fast dom är ju så sabla höga. Man vill ju gärna ha en låg bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 28, 2007 Author Share Posted January 28, 2007 man får räkna med att lägga en 30-40k för en som inte har mycke rost.hittar du en för 10. så är den upprostad :angry: Hmm... Kollade Blocket: http://www.blocket.se/vi/10361031.htm http://www.blocket.se/vi/10520572.htm http://www.blocket.se/vi/10700508.htm http://www.blocket.se/vi/10597854.htm http://www.blocket.se/vi/10683527.htm Såg också en upprenoverad ram med fjädring och motor för 5000 men den verkar ha gått. Så det verkar nog finnas en del att ta av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 (edited) om man nu är ute efter ett hyfsat lätt ram schassie..som även är lågt.. tänk Triumph...herald sade han som äger flertalet... fanns även med 6 a Vitesse.. behöver inte vara dyra.. :hypocrite: Edited January 28, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 29, 2007 Author Share Posted January 29, 2007 Jo, dyra verkar dom vara. I alla fall i Sverige. fast jag har faktiskt funderat på Triumph Herald/Spitfire/Vitesse. Platta och lätta att bygga på dessutom. Nackdelen är att dom inte är så vanliga i Sverige så jag funderade på om man skulle importera ett tomt chassi (med fjädring) och montera en inhemsk motor/växellåda på. Då skulle man ju tvingas köra som amatörbyggt eftersom det var importerat men det kan bli ett ganska enkelt bygge eftersom man får så mycket på köpet (se t.ex. Locust som var poppis förut). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 dom senaste köpte jag för 2 år sedan..2 bilar för 1500kr totalt..en kompis köpte 2 vitesser för 5000 kr..nu snackar vi om rostiga objekt men schassiet ej helt sönder rostat.. mitt balkarna rostar men ej så förödande men ytterramen brukar man få byta men då det endast består av en tunväggig u profil så är det enkelt.. kolla på triumph klubben eller som sagt importera en från england.. att dom inte skulle vara vanliga... jo.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 31, 2007 Author Share Posted January 31, 2007 Ett sådant pris skulle man inte tacka nej till. Jag kollade på triumphklubben (efter att först hamnat på MC-klubbens sida) och det verkar inte vara så stor omsättning där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 31, 2007 Share Posted January 31, 2007 (edited) grejen är att vi medlemmar liksom dom flesta bil nördar (sa jag det?? ) hamstra på sig mer än man behöver... men ibland blir det för mycket.. jag har själv 4 st triumphar i blandade skick.. 1. 13-60 -68 Herald estate delvis rostigt objekt dock ovanliga.. 2. 13-60 -68 Herald estate ombyggd till pick up under konstruktion bla motorbyte till volvo :wacko: 3. 12-50 -66 Herald sedan ganska så rostigt objekt.. 4. -66 Vitesse 6 komplett schassie med rostig kaross.. har även komplett 2 liter 6a med overdrivelåda kardan bakaxelklump.. om min fru fick skulle alla försvinna till gotthard.. kommer under sommaren troligen att göra mig av med vittess schassiet och 12-50 heralden.. + extra motorn.. har dock ingen panik då det står mycket annat på agendan innan det blir aktuellt.... bla riva mit nuvarande garage och bygga nytt.. :blink: fråga på Triumph klubben efter ett schassie.. skulle inte bli förvånad om det finns grejer . om du endå kommer att bygga om det behöver du ju inte en identitet= reservdels bil. :racesmile: mvh Edited January 31, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 1, 2007 Author Share Posted February 1, 2007 (edited) Fråga kan man ju alltid (man blir inte lynchad om man säger att man inte tänker renovera upp bilen?). Fast om det ska gå som ombyggt fordon (ny kaross och motor/växellåda får man väl göra?) behöver man nog en identitet. Edited February 9, 2007 by Jocke E Onödig citering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 (edited) grejen är...om du tänker att både byta motor och låda..och kaross samtidigt..så går det inte att köra på gammal identitet... enligt SFRO..men om man tar originalbilen och byter motor och låda.. reggar det.... sedan :prop: byter kaross..då skall det gå... men om du börjar med ett kaross byte och vill byta motor sedan NO WAY.. då är för lite kvar av originalet...så om du tänkt ny bakaxel ny/annan motor låda och kaross =amatörbyggt fordon.. varför vet jag detta... tänkte mig att bygga en 7:a på en herald ram med utbytt motor..och bakaxel.. framvagnen är mycket trevlig och bra användes i bla Seven Elan Europa Marcos TVR med flera.. bakaxeln hmmm pendelaxlar..behöver jag säga mer.. kommer att bygga om bakvagnen i min pickup till 4 ledad bakvagn men åker då på SFRO besiktning för ombyggt fordon.. byter ju även motorn till en B200 Volvo.. men original karossen finns kvar..... bilen blir bara lek bruksbil Edited February 1, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 1, 2007 Author Share Posted February 1, 2007 Hmm... Jag har hört om folk som byggt duetthottar och passat på att byta motorn från B18 till B20. De är iofs tillräckligt lika för att det ska kunna fuskas igenom. Jag får kolla lite närmare vad det står i reglerna. Aha, har du kikat på Locust? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 ja nu vet jag vad Locust är.... men för 17-18 år sedan då jag var inne på ett herald 7: a bygge visste jag inte det... köpte min första Herald 1987..varpå jag insåg det förträffliga med rambyggda bilar... sedan gifte jag mig och fick 2 barn i rask takt..en med handikapp ..det ena efter det andra... :mad: frun stack tog ungarna och min ekonomi... :angry: nu med fru 2 är livet bättre och jag bygger ``riktig 7:a´´ bara det nya garaget blir byggt.. :unsure: så blir allt BRA ``Allt blir bra till slut ´´ som en kollega brukar säga.. kanske därför jag varit kraftigt förkyld som senaste dagarna=hemma ...jag blir nog bra sen.. Triumpen pickuppen är bilen bakom min buggy obs bilden tagen på motorgården där jag hade plats innan.. (7*4,5m 500skr/mån suck lokalen såldes så där försvann 20 mekplatser... dom 8 som blev kvar blev dyrare .. därför bygger jag nytt garage.. triumph bygget halvvägs motor-låda utbytt. rost bortkapat..ca 0,5m2 kaross lös :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Man kan faktiskt få byta motor och låda och ändå klara sig som ombyggt fordon, förutsättningen är att effekten inte ökas mer än 20% och att man inte behöver förändra ramen för att få dit lådan. Detta klarar man sällan och därför blir det oftast amatörbygge... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 hmm låt se... i min triumph herald -68 sitter original en 60 hk 1300 motor..och nu sitter det en B200 motor från en 360 -88 frågan e hur många kusar den spisen har original.. jag har inte borrat eller kapat något i original bilens schassie.. endast flyttat värmepaketet,rakställt motorn nytt insug nytt grenrör b20 tråg m40 låda från någon 140.. så om jag använder en bakaxelklump från en vitesse (med 6a bolt on) så inte motorn tokvarvar och behåller pendelaxlarna kanske jag kan regbesiktiga som utbytt motor???? vore kul.. vad säger du om det Gustaf :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Behåller man original kaross är det ju en annan sak. Men risken är stor att en B200 har betydligt mer effekt och vrid än originalmotorn - skulle tippa på 85-95 hk i alla fall. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 så i princip det bästa är bygg om tills det blir bra.. sedan SFRO ombyggt fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 2, 2007 Author Share Posted February 2, 2007 Folk har stoppat i en Type 9 växellåda i en Triumph Spitfire med bara en adapterplatta. Sedan är det bara att välja en motor som passar och som inte ger mer än 75 + 20% = 90 hästar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 (edited) ett vanligt byte i spitt/herald är B18-B20 med m40 låda... brukar smita genom besiktningen utan höjda ögonbryn.. anledningen till B200 motorn..en lite nyare motor och i mitt fall en lågmilare i bra skick och gratis..så hela motorbytet har kostat mig 0kr.. var lite sugen att sätta i en SWIFT 1,3-16 maskin men då bilen blir en brukspickis med dragkrok för nyttofärder så duger den.. min första motor som skulle monteras var en 1,8 BMW motor med 5 växlad getrag låda.. tyvärr satt oljepumpen i vägen för styrsnäckan..eller tvärtom..vid rakställning.. kravet var att inte förstöra mer än att jag när som kan bygga tillbaka till originalskick..om jag nu skulle vilja det.. jag har altså inte borrat eller kapat något i bilen för detta motorbyte. vad man använder för motor beror ju lite på vad man tänkt sig att använda fordonet till..och bygg budgeten.. har sett flera helt fantastiska drömprojekt som alldrig lämnat pallbockarna...tja fören dom åkte i skrotbingen.. varför inte original motorn... tja 1300 från 68... klen motor som skulle kräva en del pengar för att ge tiliräcklig tillförlitlighet..och kraft för att kunna användas som dragbil. den hade säkerligen dugit som glass bil. motorn finns kvar och kommer kanske att hamna i min Estate där original motorn lessnat och lådan tappat lite kugg.. :( Edited February 2, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 2, 2007 Author Share Posted February 2, 2007 Intressant. Den kombinationen satt i 240:n va? Hur passar den in? Behöver man göra några större modifikationer eller är det bara nya motorfästen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 tja det är ju i princip så jag gjort... bara att jag bytte ut b20 motorn mot en b200 vilen ju är en 2 liter rödblock... vilket innebär att motorfästet är klart för en b23-b230... fast det blir ju inte så..... m40 lådan är ju drevad för 15 tums hjul,och på triumphen 13.. så man brukar montera en bakaxelklump från en bil med sexan...tyvärr är dom lite svåra att hitta=dyra.. det e ju frågan hur mycket man vill bygga om.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 4, 2007 Author Share Posted February 4, 2007 Nu hängde jag inte riktigt med här. Vilka ändringar blev du tvungen att göra för att få in motorn och växellådan i chassit? Är bakaxeln för klen för effekthöjningen eller har det med kopplingen till hastighetsmätarn att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 (edited) vad man gör... tja rakställ motorn som i vanliga lägen lutar lite.. byt tråg och oljepump till b20 bygg nytt insug bygg nytt grenrör bygg nya motorfäaten/växellåds fästen montera m40 låda kort 4 växel amason tidig 140 med b20 tillverka nytt fäste för liten generator. tex japs i sådant fall svarva ny remskiva..då japps gärna har multiribb.. tillverka adapter/mellanlägg till kardan byt ut bakaxelklumpen eftersom volvo med m40 offtast har 4,11 bakaxel med höga 15* hjul och triumphen har 4,10 med små 13*= varvar för mycket . använd Triumph Gt6 eller Vitesse 2,0 bakaxel klump 3,64 (har för mig) byt kardan . flytta värmepaket bygg om till hydraulisk cyl om din växellåda kommer från 140= vajer koppling.. byt kylare. bakaxel klumpen är en central del av pendelaxel bakvagnen och omgärdad av div ram rör så inte helt lätt att byta till främmande mod. eller stel axel/de dion.. vänster sida höger sida växellåda/kardan.. ursäkta dom dåliga bilderna men dom är gamla..nu står bilen inpackad under tjock presening.. tja allt går..har gjort det mesta av ovanstående... inte hunnit byta klumpen då karossen ligger på schassiet ännu.. :racesmile: Edited February 9, 2007 by Jocke E Onödig citering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 6, 2007 Author Share Posted February 6, 2007 Hmm... Det ver en intressant lista. För mig som inte är bunden av ett visst chassi är nog Duetten då ett bättre val eftersom B20 och B18 i princip är samma motor så ett sådant byte borde vara bolt-on. Annars kanske Ford Type 9-lådan och lämplig motor till den är enklare att få till i triumphchassit. Annars kan man ju såklart köra med original men de är nog lite svårare att få tag i än volvodelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 det enda som skulle skilja i monteringen av typ 9 lådan... andra motorfästen/växellådsfästen.. förmodligen annat insug och grenrör och troligen flytta generator/nya fästen.. det är hyfsat trångt.. plus att det är bra om oljepickuppen är i bakkant av motorn för kuggstångs styrningen sitter fram.. + byte bakaxel klump.. i duett schassiet finns mer plats för olika motorer... schassiet är dock ganska så högt och om du inte kapar sönder och flyttar upp framvagnen.. dvs mycket jobb... om du bara kapar fjädrarna så kommer du inte så långt+ att framvagn geometrin blir kass.... inte kul med en terrängbil..som bara e bakhjulsdriven.. och skall man göra så mycket schassie jobb.. troligen enklare bygga nytt.. då blir det ju ``rätt´´ direkt.. allt e inte lätt.. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 7, 2007 Author Share Posted February 7, 2007 i duett schassiet finns mer plats för olika motorer... schassiet är dock ganska så högt och om du inte kapar sönder och flyttar upp framvagnen.. Är det verkligen så högt? Jag har tittat på en hel del duetthottar (t.ex. http://www.garaget.org/?car=19319 ) och på http://www.seminbil.dk/ och det ser inte så farligt högt ut. Designen jag tänkte mig är mer MG från 30-talet än en Lotus 7 så det är inte riktigt lika viktigt att den är låg. allt e inte lätt.. :unsure: Och hur man än vänder sig har man rumpan bak... Hmm... Bygger man ett eget chassi får man ju det som man vill men det är knepigare. Dessutom blir det inte så lite mycket dyrare också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 (edited) exempel duett rodden du länkade är mycket fjäder sänkt.. om man kollar på övre länkarmen..klart bryr man sig inte om vettig geometri kan man ``epa traktor´´ sänka en duett..men inte bra för väghållningen... sedan så är motorn på denna duetten tilbaka flyttad ganska så mycket..original sitter centrumlinjen genom framhjulen tvärs genom motorn.. om man flyttar tillbaka motorn anses oftast schassiet inte vara original.. och då försvinner möjligheten att registrera som utbytt kaross.. i fråga om att det är dyrare att bygga nytt än kraftigt modifiera ett befintligt schassie... du ``åkerpå´´ SFRO besiktning för amatörbyggt fordon vilken väg du än tar.. ja ja jag har kommit till beslutet att bygger jag på duett låter jag schassie vara helt original.. annars blir det helt nytt schassie.. med lämpliga blandade delar. :racesmile: Edited February 7, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 Ah, jag har inte lyckats hitta några bra bilder på hur ett duettchassi ser ut egentligen och Volvo är inte riktigt vad jag kan saker om. Den här bilden är t.ex. tagen ur lite dum vinkel. Sedan ligger chassit högre eftersom det inte har överyggnaden som tynger ner. i fråga om att det är dyrare att bygga nytt än kraftigt modifiera ett befintligt schassie... du ``åkerpå´´ SFRO besiktning för amatörbyggt fordon vilken väg du än tar.. Tja, det är ju frågan om hur mycket man bygger om. Klarar man sig som "ombyggt fordon" tjänar man in en del (fast det har ju minskat med slopad miljöavgift). Eftersom jag inte riktigt litar på mina egena svetskunskaper skulle jag bli tvungen att anlita någon för svetsningen och då drar kostnaden lätt iväg. Har sett att ett locostchassi går på runt 30000 kr. Fast en järnsäng är ju en eklare konstuktion med färre svetsar och inte lika mycket knepiga vinklar. ja ja jag har kommit till beslutet att bygger jag på duett låter jag schassie vara helt original..annars blir det helt nytt schassie.. med lämpliga blandade delar. Jo, det var väl det jag också var inne på. kanske med en B20 istället för B18 men det är ju en mindte modifikation i sammanhanget. Det jag siktar på är något i den här stilen (på bilden en MG TC från 1946). Inspirationer är bl.a. Midge och Burlington (båda använder intressant nog Triumph Spitfire/Herald/Vitesse som utgångpunkt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 tja burlington... när man säger utgår från ett triumph schassie.. så innebär det att du åker på SFRO besiktning..det är så lite från ett original schassie så det klassas som nybygge... på bilden är det främre delen av schassiet där man fäster in framvagnen och bakre delen där bakaxelklumpen fästs... resten utbytt.. på Midge .. kollar man på detta schassiet så är det mycket likt schassie som man bygget till tex en ford T-23 ``t -bucket´´ och inte så mycket likhet med ett triumph schassie.. som sagt hur man gör är upp till var och en.. men om man inte renoverar en duett, är det inte helt lätt att bara använda schassiet till en annan bil och få till ett bra stuk. iofs så är det nog så med dom flesta schassienn, om man i England använder ett Triumph schassie så är det mycket sällan utan ganska så stora modifieringar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 men en sådan rattstång ala harpun kan man inte ha. delad rattstång o 2 kretsbromsar är ett måsta idag tycker jag även på gamla hobbybilar i alla fall 2 kretsbromsar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 9, 2007 Author Share Posted February 9, 2007 kollar man på detta schassiet så är det mycket likt schassie som man bygget till tex en ford T-23 ``t -bucket´´ och inte så mycket likhet med ett triumph schassie.. Det där på bilden kan iofs vara chassit som används till Ford Escort och Cortina. Jo, jag har noterat att jag nog kan "invadera" något hot rod-forum för hjälp och tips. Den stora skillnaden är väl att den inte har en stel framaxel och placeringen av styrsnäckan framför (som sedan dols av en plåt). som sagt hur man gör är upp till var och en.. men om man inte renoverar en duett, är det inte helt lätt att bara använda schassiet till en annan bil och få till ett bra stuk. iofs så är det nog så med dom flesta schassienn, om man i England använder ett Triumph schassie så är det mycket sällan utan ganska så stora modifieringar... Ok, då droppar jag nog idén om triumhchassi och inriktar mig på att undersöka duettalternativet mer. Jag ska nog också räkna lite på vad ett eget chassi kan kosta. Kan man undvika dyra coilovers kan man nog spara en bra slant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.