Jump to content

Bakmonterad Motor.


Henrik K

Recommended Posts

många funderingar i huvudet.

Om man tar en 850 motor, växellåda upphägning mm och bygger ram med det drivline paketet monterar bakom stolarn i stil med Leif Thuvessons XC90 V8 bygge.

Det borde väl fungera även med Rörrams chassi.

på det viset får man allt färdigt i ett paket med motor växellåda hjulupphägning mm.

Behövs endast en mindre tunnel för att få plats med rör mm man kommer att få montera tank, kylare, pumpar, elektronik mm i framänden.

Funderingar:

Är det genomförbar?

Hur skulle vikt fördelningen bli på ett sådant bygge. blir det en baktung bil som bara vill kasta ut baken i svängarna?

Ska man bygga med enkel kraftig ram typ som Leifs XC90 V8 eller klenare med fackverks konstruktion typ 7:ors?

Vad tror ni......

Edited by Henrik K
Link to comment
Share on other sites

vad för ram lådram?! eller fackverk beror förmodligen på vad för kaross du tänker ha...

borde vara en hyfsat ``enkel´´ konstruktion att använda hela drivpaketet..

lycka till.

Gärna fler tankar om bygget..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Genomförbart? Absolut!

Baktung? Beror på var motorn hamnar mellan fram- och bakhjul. Så som 850-paketet är konstruerat hamnar motorn rakt över bakhjulen och risken är stor att det blir en svårkörd bil. Kanske däckval, hjulinställningar mm kan motverka problemen. Vad tror experterna på forumet?

Personligen är jag förtjust i 850 GLT-motorn. Härligt ljud när man varvar ur! :D

Link to comment
Share on other sites

Tycker du precis rabbla upp konceptet på en lotus/speedster :D

Men visst är det genomförbart finns en hel del sådana byggen på nätet. Min favorit av konceptet är det notor paketet bak i en bil man inte förväntar sig det i ( med rör ram)

saab93/hundkoja/bubbla/fiat127.......Sleeeeper

Link to comment
Share on other sites

Äntligen. ingen telefon hemma sen stormen så nu sitter jag i en skogsmaskin å surfar en stund innan jag börjar mitt arbetspass. men åter till ämnet.

Har köpt en lite krockad 850GLT -94 som jag kommer å skrota å sälja i delar. Kommer å behålla motor låda mm. Kollade på motor i förhållande till hjul och motorn blir framför bakaxlen. inte mycke men största delen av motorn kommer att hamna på bakaxlen.

såg ett liknande bygge i Bilsport en special byggd bil byggd åt Ford. Den hade en krompessor matad V6 motor på över 500hk och bilens vikt var 590kg. byggd i RF Rör-chassi

Borde va rätt lätt å bygga då man slipper kardan och bakaxel. Motor, växellåda, bakaxel, hjulupphägning, fjädring mm blir ju i ett paket.

lite krockad 850GLT -94. 19000mil. körbar fint skick men ramsne och bucklor i förardörr, skärm och bakskärm. i övrigt fin. motorn ren och fin och spinner fint. 7000:- :)

Link to comment
Share on other sites

Missat denna tråd...

Klart roligt med motorn monterad bak.

Skulle jag göra något i den stilen så skulle jag använda mig av en Audi motor och växellåda. Då dom är rakställda så får man mer mittmotor.

Billiga och hållbara. Tex skulle en 2,2t från en S2 med en Audi 100 låda sitta fint i en rörram.

Skulle inte ta hjulupphängningen med mig från en sån donator. Skulle ha byggt med dubbla A-ramar, men det är en kostnads och tids fråga.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte säga att jag är något fan av konsruktionen motor->växellåda på Saab 900og. Sen är ju Saabarna erkänt svaga i växellådorna.

Audi lådor finns det som håller för bra mycket effekt redan original. Sen när man jobbar på VAG så kommer man över billiga bitar ibland...

En 1,8t med tillhörande låda och ett Nira i3 skulle sitta som en fläskläpp bakom stolen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är med stor sannolikhet en MEV Rocket som jag kommer bygga :wub: ! jag ska maila lite och kolla om man kan få lite mer bilder och närmare information om den. Den ser ju ut att ha potential för att kunna bli en ruggigt kul bil. tyvärr inte en super locost men enligt MEV så bör man klara sig på 6000 GRB = 90.000kr :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...