Henrik K Posted January 13, 2007 Share Posted January 13, 2007 (edited) många funderingar i huvudet. Om man tar en 850 motor, växellåda upphägning mm och bygger ram med det drivline paketet monterar bakom stolarn i stil med Leif Thuvessons XC90 V8 bygge. Det borde väl fungera även med Rörrams chassi. på det viset får man allt färdigt i ett paket med motor växellåda hjulupphägning mm. Behövs endast en mindre tunnel för att få plats med rör mm man kommer att få montera tank, kylare, pumpar, elektronik mm i framänden. Funderingar: Är det genomförbar? Hur skulle vikt fördelningen bli på ett sådant bygge. blir det en baktung bil som bara vill kasta ut baken i svängarna? Ska man bygga med enkel kraftig ram typ som Leifs XC90 V8 eller klenare med fackverks konstruktion typ 7:ors? Vad tror ni...... Edited January 13, 2007 by Henrik K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 13, 2007 Share Posted January 13, 2007 vad för ram lådram?! eller fackverk beror förmodligen på vad för kaross du tänker ha... borde vara en hyfsat ``enkel´´ konstruktion att använda hela drivpaketet.. lycka till. Gärna fler tankar om bygget.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Genomförbart? Absolut! Baktung? Beror på var motorn hamnar mellan fram- och bakhjul. Så som 850-paketet är konstruerat hamnar motorn rakt över bakhjulen och risken är stor att det blir en svårkörd bil. Kanske däckval, hjulinställningar mm kan motverka problemen. Vad tror experterna på forumet? Personligen är jag förtjust i 850 GLT-motorn. Härligt ljud när man varvar ur! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Något i denna stilen ? http://www.sylva.co.uk/mojo.htm Fundera väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Kul konstruktion med motorn, men resten av bilen är inte i min smak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Tycker du precis rabbla upp konceptet på en lotus/speedster :D Men visst är det genomförbart finns en hel del sådana byggen på nätet. Min favorit av konceptet är det notor paketet bak i en bil man inte förväntar sig det i ( med rör ram) saab93/hundkoja/bubbla/fiat127.......Sleeeeper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted January 16, 2007 Author Share Posted January 16, 2007 Äntligen. ingen telefon hemma sen stormen så nu sitter jag i en skogsmaskin å surfar en stund innan jag börjar mitt arbetspass. men åter till ämnet. Har köpt en lite krockad 850GLT -94 som jag kommer å skrota å sälja i delar. Kommer å behålla motor låda mm. Kollade på motor i förhållande till hjul och motorn blir framför bakaxlen. inte mycke men största delen av motorn kommer att hamna på bakaxlen. såg ett liknande bygge i Bilsport en special byggd bil byggd åt Ford. Den hade en krompessor matad V6 motor på över 500hk och bilens vikt var 590kg. byggd i RF Rör-chassi Borde va rätt lätt å bygga då man slipper kardan och bakaxel. Motor, växellåda, bakaxel, hjulupphägning, fjädring mm blir ju i ett paket. lite krockad 850GLT -94. 19000mil. körbar fint skick men ramsne och bucklor i förardörr, skärm och bakskärm. i övrigt fin. motorn ren och fin och spinner fint. 7000:- :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Det låter som en bra affär! Grattis till 170 fina hästar! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Detta klipp har säker varit uppe innan men i alla fall.... Det är en röram med ett Saab 9000 turbo-paket bak. Precis som beskrivs i tråden är det en hel framvagn som monterats bak, bara styrstagen som är stumsvetsade... Galen SAAB med motorn bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 :racesmile: :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Jag gillar felsökningen... Tror du den startar om jag slår lite bland reläerna med avbitaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 felsökning i äkta locostanda.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted January 24, 2007 Author Share Posted January 24, 2007 Rush, Byggd av Kirkham motorsport. Har säkert varit uppe här förut på forummet förut. 590kg 500hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 FAN VAD RÅ!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted January 26, 2007 Share Posted January 26, 2007 Ett annat alternativ är Mev Rocket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 26, 2007 Share Posted January 26, 2007 Titta, en Ariel Atom i byggsats ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 26, 2007 Share Posted January 26, 2007 (edited) RUSH Shiiit ! nu vet jag vad man bygger nästa gång......... Edited January 26, 2007 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T08R Posted January 31, 2007 Share Posted January 31, 2007 Missat denna tråd... Klart roligt med motorn monterad bak. Skulle jag göra något i den stilen så skulle jag använda mig av en Audi motor och växellåda. Då dom är rakställda så får man mer mittmotor. Billiga och hållbara. Tex skulle en 2,2t från en S2 med en Audi 100 låda sitta fint i en rörram. Skulle inte ta hjulupphängningen med mig från en sån donator. Skulle ha byggt med dubbla A-ramar, men det är en kostnads och tids fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Kör med SAAB 900-motor. Den är ju rakställd. Då har du dessutom dubbla A-armar. Finns att få tag i lätt och billigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T08R Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Kan inte säga att jag är något fan av konsruktionen motor->växellåda på Saab 900og. Sen är ju Saabarna erkänt svaga i växellådorna. Audi lådor finns det som håller för bra mycket effekt redan original. Sen när man jobbar på VAG så kommer man över billiga bitar ibland... En 1,8t med tillhörande låda och ett Nira i3 skulle sitta som en fläskläpp bakom stolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Det beror nog lite på hur man kör. Enligt Top Gear är dom "literary bomb proof". Annars säljer ju Trollspeed starkare grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironpower Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Det är med stor sannolikhet en MEV Rocket som jag kommer bygga :wub: ! jag ska maila lite och kolla om man kan få lite mer bilder och närmare information om den. Den ser ju ut att ha potential för att kunna bli en ruggigt kul bil. tyvärr inte en super locost men enligt MEV så bör man klara sig på 6000 GRB = 90.000kr :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.