JohanB Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 Eftersom det tycks vara ganska många funderingar om att modifiera tråget så man kan få ner motorn lite längre med bibehållen markfrigång så började jag fundera på torrrump. Då borde man väll kunna bygga ett "tråg" som är i det närmaste så grunt att veven lagom går fri? Men hur bygger man en torrsump och hur mycket kan det kosta? Jag tror jag vet iden bakom hur det ska fungera. Istället för att ha oljan i tråget så suger man upp oljan till en tank (torrsumpen?) direkt när den rinner ner, sedan pumpar man ut oljan i motorn från tanken? Är jag på rätt spår? För att få detta att fungera behöver man ju bygga ett nytt tråg, hur ska det utformas för att det ska gå bra att suga upp oljan till torrsumpen? Man behöver någon lämplig pump, vad finns det för pumpar och vad kostar sånt och hur monterar man den på motorn? Vad gör man med den gamla oljepumpen? Och hur får man ut oljan i motorn igen på ett bra sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 Pumparna man använder för att suga måste vara gjorda för att kunna gå "torra". detta gör dem dyra! Har sett såna från 6000:- Man kan använda motorns orginalpump för att pumpa olja från oljetanken ut i motorn. En bra ide är att förse oljetanken med nån slags luftavskiljare så att man får "ren" olja till motorpumpen. Själva konstruktionen är väl rätt enkel egentligen men pump, fina slangar , tank mm, kostar lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 17, 2004 Share Posted February 17, 2004 burton power har fina torrsumpspumpar.... till hyfsade priser... www.burtonpower.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Jag har oxå planerat lite till och från att bygga ett torrsump system till min Volvo 5'a. Tanken var att jag skulle sandgjuta ett nästan plant tråg i aluminium (har experimenterat lite med det..) och sen anodisera det. Tänkte använda en tvåstegs "scavenge" pump ifrån Pace Products och sen använda orginalpumpen för att smörja.. Projektet är fortfarande bara på planeringsstadiet, har ingen direkt koll på om tråget kommer att försämra blockets stabilitet etc. Finns en del bilder på sidan ovan där man ser hur dom har utformat sina tråg, dom har även små fina filter man sätter i tråget som skonar den dyra pumpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Hur påverkas effekten och vikt mellan torrsum och vanlig hederlig våt? Hur drivs pumpar etc? Om man tycker markfrigången är ok, finns det egentligen någon annan anledning att byta, det är ju trots allt en ganska dyr affär.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Hur påverkas effekten och vikt mellan torrsum och vanlig hederlig våt?Hur drivs pumpar etc? Har hört uppgifter om att effekten kan öka ett fåtal hästar då veven slipper plaska runt i olja, trots att pumpen drivs via en tandrem ifrån veven. Inga jätte effekter mao. (?), vikten borde nog öka något då en extra pump och extern tank(ar) tillkommer. Fördelarna är väll att man i vissa fall får ner motorn lite lägre, kan ge kniven genom kurvor utan att befara att pumpen suger torrt och att det ser rätt fräckt ut! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Jag tippar att det mesta VI vinner på ett torrsystem e en lägre höjd på motorn! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Motorn närmare backen ger också lägre tyngdpunkt. Många fördelar allt som allt... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 Jag tippar att det mesta VI vinner på ett torrsystem e en lägre höjd på motorn! :D borde inte största nyttan vara att motorn inte "suger luft" istället för olja i kurvorna ??? :unsure: våra lätta bilar lär få ganska bra latterala G- :blink: krafter i kurvorna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted February 18, 2004 Author Share Posted February 18, 2004 Men hur ska man bygga tråget? är det bara å ta en plåt och bearbeta lite så veven går fri och sen borra ett hål där man kan ansuta en slang för den nya oljepumpen? Det är väll i stort sett bara "riktiga" banbilar som använder sig av torrsump och det gör dom väll knappast enbart för att det ser häftigt ut och för att de vill ha lite lägre tyngdpunkt? Det måste ju finnas någon stor fördel med det eftersom nån nu kom på iden? Och det är väll för att pumpen inte ska börja pumpa luft så du tappar oljetryck mitt i nån kurva? Kan det komma att kräva tätare oljebyten? Om det är som jag tänker mig så suger man ju oljan från botten på "tråget" och får med sig allt gegg som blir från sot och sånt, som annars mest ligger och gottar sig i botten på tråget i vanliga fall. Det kanske blir lite overkill om bilen bara kommer gå på bana några gånger om året och mest på gatan som sommar och lekbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 18, 2004 Share Posted February 18, 2004 problemet som jag fattat det är att OM du suger luft så rasar du motorn på ett par sekunder... och jag kan tänka mig att våra bilar som inte väger så mycket ligger extra riskgt till me tanke på våran grymma väghållning.. så torrsump vore nog ingen dum idé... ja frågade polaren en snabbis å de han sa att man behöver 3 pumpar och att det är dyrt.... inte så detaljerat mao.. :blink: men ja skall "pumpa" han på lite mer info... :) btw... lite OT men de e samma kille som äger denna bilen å vi var i garaget igår..... killen e inte frisk... :D Vi pulade med den lite igår kväll... Om man vill få plats med denna (OBS.. notera mobiltelefonen.. ;) http://www.wide-network.com/mm/motor/2004-...es/P2180004.JPG http://www.wide-network.com/mm/motor/2004-...es/P2180003.JPG i denna bilen http://www.wide-network.com/mm/motor/2003-...es/P8110007.JPG och det inte får plats.... vad gör man då ????? Jo... givet såhär..... :D http://www.wide-network.com/mm/motor/2004-...es/P2180010.JPG http://www.wide-network.com/mm/motor/2004-...es/P2180012.JPG resultat ????? :blink: http://www.wide-network.com/mm/motor/2004-...es/P2180017.JPG dessa å mer bilder finns på http://www.wide-network.com/mm/motor/2003-...ilssons-lancia/ http://www.wide-network.com/mm/motor/2004-...ilssons-lancia/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Såga sönder en Integrale......Det är så man får ont i magen........ Skaplig turbo-lag dessutom. :rolleyes: Ser ut som en lastbilsturbo till en 12-liters.... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Det var någon här på forumet som skrev att han tänkte använda en servopump till torrsump systemet någon som har koll på det?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Jag tror att jag mumlat något om att använda servopumpen till en torrsump - vid närmare efterforskning tror jag inte att den skulle må så bra av att gå torr :( För närvarande är jag inne på att bara bygga om originaltråget och "baffla" det så oljan hålls kvar vid kraftiga G-krafter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Jag tippar att det mesta VI vinner på ett torrsystem e en lägre höjd på motorn! :D Inte för att låta allt för negativ men... <_< är det inte växellådan och svänghjulet som är lägst på en motor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Det beror nog på hur motorn från början varit monterad. Min Saabmotor som från början satt på tvären har ett oljetråg som går ner väldigt långt så jag måste bygga om det. Men sedan stämmer det att det inte gör någon direkt nytta för markfrigången att ha ett oljetråg som ligger 5 cm över växellådan... Fast frågan är om jag inte hellre drämmer i växellådan i ett farthinder än oljetråget. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Torrsump är nästan ett krav om man använder A32R eller liknande däck. Det är hos Pace (se inlägg ovan) man köper grejorna. (om någon använder kentmotor har jag ett pacekit till salu). Vevaxeln "plaskar" inte runt i oljan. Detta skulle få konsekvenser... B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Min bil gick en säsong i Roadsport A på Yokohama 008or och våtsump utan problem (med första ägaren och byggaren). Och den har hållt såhär långt så mycket är nog en fråga om trågdesign. Ganska få som jag känner som kör sjuor har torrsump, det är ju trots allt ganska dyrt. Högsta varvet på motorn håller man oftast inte i kurvorna hursomhelst, man varvar ju på först efter apex och ut på rakan så värsta varvet kommer på utgången in på rakorna. Värre var det kanske i somras när jag körde över Västerbron i Stockholm med en brusten oljeslang till turbon. Litervis med olja rann ut i en sträng längs hela bron innan jag upptäckte vad som hänt, som tur var så gasade jag inte så turbon gick på lågvarv. Det var bara att bogsera hem och byta slang och fylla på igen, körde på Anderstorp dagen efter utan problem, men jag hade nog tur den gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 En stor oljetryckslampa kanske man ska ha. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Givetvis! + en känsligare givare till densamma. B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Ett par bilder på hur ett oljetråg med extra skvalpplåtar kan se ut, om det kan vara till någon hjälp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted February 20, 2004 Share Posted February 20, 2004 Min bil gick en säsong i Roadsport A på Yokohama 008or och våtsump utan problem (med första ägaren och byggaren). Hmmm, kan inte minnas att jag sett den i RS/A. Man kommer dock (som sagt) långt med ett väldesignat tråg. Att torrsump skulle vara speciellt dyrt bestrider jag däremot. Allt utom pumpen kan man ju göra själv. B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted February 20, 2004 Author Share Posted February 20, 2004 Att torrsump skulle vara speciellt dyrt bestrider jag däremot. Allt utom pumpen kan man ju göra själv.B Det tycker jag om att höra :) Jag ska ju använda en motor från saab 9000, det tråget är ju både ganska djupt och gjort i aluminium. Sen om man kortar tråget och bygger en lite böld på sidan så kommer tråget bli grundare, blir inte risken större för att oljan ska svätta undan så man suger luft och så kommer olja skavlapa upp mot veven så det skummar upp oljan och det vill man inte heller har jag förstått. Och sen att det ser häftigare ut när man öppnar huven är ju ett minst lika viktigt argument! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Man kan sätta en typ stänkplåt under vevaxeln har jag sett nånstans. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Kan någon förklara nyttan med att ha en torsump. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Motorn får alltid smörjning. Detta oberoende av accerlation eller om motorn skulle ligga upp och ner. Tekniken kommer från flyget från början tror jag. Lev väl Michael Wänström SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 21, 2004 Share Posted February 21, 2004 Hur ser en sån konstruktion ut då? Är det nödnvändigt för "amatör" sportbilar? inte riktiga tävlingsbilar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 sök lite på www.howstuffworks.com .... lite mer info HÄR.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 Då förstår jag:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 Torrsump är nästan ett krav om man använder A32R eller liknande däck. Jaså? Var försiktig med att påstå "sanningar" på detta sätt. Det beror på väldigt många faktorer, trågdesign är en av dem. Det du menar kanske gäller en "standard" Kent X-flow bara? Vevaxeln "plaskar" inte runt i oljan. Detta skulle få konsekvenser... De flesta moderna motorer jag kommit i kontakt med har s.k. skvalpplåtar som sitter under vevaxeln och förhindrar att olja kan "skvätta upp" mot vevaxeln då den riskerar att skumma oljan, vilket är "inte bra" (utan att gå in detaljer). Våtsump kan fungera utmärkt, om det är gjort på rätt sätt. Givetvis är torrsump att föredra, men om man inte har råd får man ta risken att något "kan" gå fel, men även ett torrsumpssystem kan gå sönder (fler delar). mvh Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted February 22, 2004 Share Posted February 22, 2004 Tidigare diskuterades accusump jag har letat för att få reda på hur de fungerar men har ej lyckats Jag har hittat behållarna dom säljs i någon katalog som jag har. Det är ej burkens funktion som jag funderar över då den beskrevs i tidigare tråd utan hur den fungerar i relation till motor och pump. Lev väl Michael Wänström SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 23, 2004 Share Posted February 23, 2004 Pumparna man använder för att suga måste vara gjorda för att kunna gå "torra". detta gör dem dyra! Kan man inte ordna så att pumpen får smörjning på något sätt? Räcker det med att en vanlig pump är lite våt eller måste den vara fylld av olja hela tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 24, 2004 Share Posted February 24, 2004 Här finns en tidningsartikel om både torrsump och trågmodifieringar! http://www.rejsa.nu/artiklar/2002-11-16-ba...andconfused.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.