Jump to content

Störtbågen, Placering Av Bakre Rör


Tobbe

Recommended Posts

HejHej

Störtbågen(huvudbågens) bakre 2 rör tänkte jag dra ner till golvet på var sida av tanken baktill.

Det känns som den stabilaste konstruktionen. Men när jag surfar runt på galleriet här ser jag att det knappt är någon som gjort så. De varianter jag ser är:

1. Endast en huvudbåge (vill jag absolut inte ha)

2. Huvudbåge + bakre rör som är fästa i "bagagets tak"

Alternativ 2 ser inte lika starkt ut som att dra det till nedre punkten.

Vad har ni för tankar runt detta?

Kommer kanske bygga vidare på detta också till en fullbur.

Link to comment
Share on other sites

Mina funderingar är att jag kommer att besikta enligt bild sedan komplettera med bur ungefär som den Berne Fransson har. (se tråden "Garageträff I Småland)

Bild på nuvarande båge Här

Precis, det är det jag försöker beskriva i punkt 2.

trianguleringen blir ju inte klockren. frågan är om det är väsentlig skillnad....

Link to comment
Share on other sites

Förresten Heralue, fett avgasrör, 82 db plus eller plus plus?

På sidan 32 i min bygghistoria på hemsidan är Heralue och jag och gör bullerprov.

Han kom igenom med 81dB, dock bara något lite modifierat från på bilden ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant diskussion om säkerhet.

Såvitt jag förstår kommer de flesta av oss inte att tävla utan bygger av ren och skär lust. Tror nog att många har bilen enbart till nöjesåkning under soliga dagar och den användningen bör man nog inte förakta. Livet är till för att njutas av!

Om man bygger in ett säkerhetstänkande utan att det behöver kosta alltför mycket i vikt och kostnader så kan det väl knappast vara fel.

Har sett att en del fäster "bakåt/nedåt stöttor till störtbågen mot det tunna övre bakre röret. Vi har mycket svårt att tro att detta fyller något annat än en kosmetisk funktion. Vi har svetsat 3 mm plåt mot nedre rören som kommer att bli bas för störtbågsstöttorna (viket djä...ord!), se bild. För att undvika att ryggplåten kollapsar (vid vältning) har vi svetsat en förstärkning (se bild), vi har även borrat hål i rygg- och bottenplåtar (ger en form av punktsvets) vid trianguleringarna för att vara förvissade om att skapa "strong-points" som tar upp kollisionskrafterna. För att ta upp krafterna vid påkörning bakifrån har vi en diagonalstötta i golvet (som blir perfekt fäste till stolar). Vår tanke är att krafterna ska förflyttas utåt mot nedre yttre ramrören. Allt beror naturligtvis till sist på hur kraftig en kollision blir. Vi tänker också montera ett bromsljus längst upp på störtbågen. Så långt som att använda en flagga som brukar finnas på barncyklar kommer vi inte att gå, det ska ju se lite häftigt ut också. Om vår tankemöda har någon betydelse återstår att se,tycker dock att säkerheten är värd att diskutera och att vi alla delger varandra våra kunskaper.

Själv är jag 60 och sonen 21 så det är väl mest honom jag tänker på. Iofs tycker hustrun att jag är en supertönt som gärna vill vara först vid rödljusen. Men va fan, lite kul får man väl ha!

Ser fram emot den tidigare nämnda krocksimuleringen.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej

Har läst diskussionen och har tankar på att göra 2 individuella bågar, som audi TT roadster, skulle det vara ett problem? Eller är det så att man är tvungen till att ha en sammanhängande båge över hela? Jag är tämligen liten och vill helst inte ha för mycket som sticker upp över karossen men ur rullningssynpunkt vill man gärna att något tar i innan huvudet.

Är det någon som byggt på detta sätt och har det godkänt?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte nån båge överhuvudtaget! :515:

Jag tänker köra utan på min Cobra. Dom flesta bågarna är bara kosmetika ändå.

Men ska man rejsa så är det andra regler förstås.

Passade spindel-lederna förresten?

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ingen båge...

En del monterar endå en för utseendet skull..

Andra för att dom vill tävla och det krävs där...

Och sedan finns vi som e rädda om oss..

Man kan ju köra som en gud (säger inte att jag är sådan) men vad hjälper det om någon man,eller quinna vinglar ut i din väg... du gör en älg undanmanöver kommer ner i en grus sträng får sladd och råkar välta rätt på näsan outsch...

fritt val.. men jag vet vad jag gör..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ser man på!

Jag fick det om bakfoten igen, då blir mina dubbla RF bågar till kosmetisk räddning, d v s ser bra ut och tar smällen före skallen, bakåtsträvor mot det klena övre röret känns nästan helt onödigt och bökigt, jag tänkte lägga en tjock tvärbalk mellan stötdämpar infästningarna bakom ryggstödet att fästa allt i.

Fredrik (eller någon annan)- har du en bild på hur du fäst ditt styrväxel? Jag tycker att jag får en kosnstig vinkel på utgående axel.

Drake - Tack, de verkar rätt men Mushroomen jag köpte från Tommy verkar lite smala i koningen så jag får gå och få dem öppnade lite grann. Var det standard Transit leder jag fick så kanske man bör varsko Tommy om att hans Mushrooms är lite snäva.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...