Tobbe Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 HejHej Störtbågen(huvudbågens) bakre 2 rör tänkte jag dra ner till golvet på var sida av tanken baktill. Det känns som den stabilaste konstruktionen. Men när jag surfar runt på galleriet här ser jag att det knappt är någon som gjort så. De varianter jag ser är: 1. Endast en huvudbåge (vill jag absolut inte ha) 2. Huvudbåge + bakre rör som är fästa i "bagagets tak" Alternativ 2 ser inte lika starkt ut som att dra det till nedre punkten. Vad har ni för tankar runt detta? Kommer kanske bygga vidare på detta också till en fullbur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 Har du gjort tanken själv eller är det ett tryckkärl av något slag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted January 6, 2007 Author Share Posted January 6, 2007 Mina funderingar är att jag kommer att besikta enligt bild sedan komplettera med bur ungefär som den Berne Fransson har. (se tråden "Garageträff I Småland) Bild på nuvarande båge Här Precis, det är det jag försöker beskriva i punkt 2. trianguleringen blir ju inte klockren. frågan är om det är väsentlig skillnad.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 feta bakdäck... :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 Jag har gjort så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 Tyckte det såg ut som ett tryckkärl. Själv har jag sneglat mot en del kärl från VVS-sidan. Finns fina i rostfritt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 Förresten Heralue, fett avgasrör, 82 db plus eller plus plus? På sidan 32 i min bygghistoria på hemsidan är Heralue och jag och gör bullerprov. Han kom igenom med 81dB, dock bara något lite modifierat från på bilden ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Jag har också dragit mina bakre stöttor hela vägen ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 (edited) Mycket intressant diskussion om säkerhet. Såvitt jag förstår kommer de flesta av oss inte att tävla utan bygger av ren och skär lust. Tror nog att många har bilen enbart till nöjesåkning under soliga dagar och den användningen bör man nog inte förakta. Livet är till för att njutas av! Om man bygger in ett säkerhetstänkande utan att det behöver kosta alltför mycket i vikt och kostnader så kan det väl knappast vara fel. Har sett att en del fäster "bakåt/nedåt stöttor till störtbågen mot det tunna övre bakre röret. Vi har mycket svårt att tro att detta fyller något annat än en kosmetisk funktion. Vi har svetsat 3 mm plåt mot nedre rören som kommer att bli bas för störtbågsstöttorna (viket djä...ord!), se bild. För att undvika att ryggplåten kollapsar (vid vältning) har vi svetsat en förstärkning (se bild), vi har även borrat hål i rygg- och bottenplåtar (ger en form av punktsvets) vid trianguleringarna för att vara förvissade om att skapa "strong-points" som tar upp kollisionskrafterna. För att ta upp krafterna vid påkörning bakifrån har vi en diagonalstötta i golvet (som blir perfekt fäste till stolar). Vår tanke är att krafterna ska förflyttas utåt mot nedre yttre ramrören. Allt beror naturligtvis till sist på hur kraftig en kollision blir. Vi tänker också montera ett bromsljus längst upp på störtbågen. Så långt som att använda en flagga som brukar finnas på barncyklar kommer vi inte att gå, det ska ju se lite häftigt ut också. Om vår tankemöda har någon betydelse återstår att se,tycker dock att säkerheten är värd att diskutera och att vi alla delger varandra våra kunskaper. Själv är jag 60 och sonen 21 så det är väl mest honom jag tänker på. Iofs tycker hustrun att jag är en supertönt som gärna vill vara först vid rödljusen. Men va fan, lite kul får man väl ha! Ser fram emot den tidigare nämnda krocksimuleringen. Antas Edited January 8, 2007 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Hej Har läst diskussionen och har tankar på att göra 2 individuella bågar, som audi TT roadster, skulle det vara ett problem? Eller är det så att man är tvungen till att ha en sammanhängande båge över hela? Jag är tämligen liten och vill helst inte ha för mycket som sticker upp över karossen men ur rullningssynpunkt vill man gärna att något tar i innan huvudet. Är det någon som byggt på detta sätt och har det godkänt? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Du behöver inte nån båge överhuvudtaget! :515: Jag tänker köra utan på min Cobra. Dom flesta bågarna är bara kosmetika ändå. Men ska man rejsa så är det andra regler förstås. Passade spindel-lederna förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Vänta nu. Det är väl egentligen inget krav att ha båge. Bra att ha om man välter men inget som SFRO granskar. Eller? Hittar inget i SFRO-boken. Själv har jag en båge helt utan strävor bakåt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Man behöver ingen båge... En del monterar endå en för utseendet skull.. Andra för att dom vill tävla och det krävs där... Och sedan finns vi som e rädda om oss.. Man kan ju köra som en gud (säger inte att jag är sådan) men vad hjälper det om någon man,eller quinna vinglar ut i din väg... du gör en älg undanmanöver kommer ner i en grus sträng får sladd och råkar välta rätt på näsan outsch... fritt val.. men jag vet vad jag gör.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 10, 2007 Share Posted January 10, 2007 Naturligtvis gör man klokt i att ha en båge. Min poäng var att det inte finns någon som ska godkänna den såvida man inte ska tävla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Ser man på! Jag fick det om bakfoten igen, då blir mina dubbla RF bågar till kosmetisk räddning, d v s ser bra ut och tar smällen före skallen, bakåtsträvor mot det klena övre röret känns nästan helt onödigt och bökigt, jag tänkte lägga en tjock tvärbalk mellan stötdämpar infästningarna bakom ryggstödet att fästa allt i. Fredrik (eller någon annan)- har du en bild på hur du fäst ditt styrväxel? Jag tycker att jag får en kosnstig vinkel på utgående axel. Drake - Tack, de verkar rätt men Mushroomen jag köpte från Tommy verkar lite smala i koningen så jag får gå och få dem öppnade lite grann. Var det standard Transit leder jag fick så kanske man bör varsko Tommy om att hans Mushrooms är lite snäva. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 11, 2007 Share Posted January 11, 2007 Det är leder från GTS i England så jag förmodar att det är standard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 (edited) jag kommer att göra som den vänstra bilden.. obs inte min bil..hittat på locostbuilder.. Edited January 12, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.