Krolleg Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Då har jag bestämt mig. Det skall så smånignom när ekonomin har vuxit lite mer byggas en sjua. Men nu ska jag försöka formulera mina frågor på ett vettigt sätt. De kit jag har kikat lite på är westfield, tigercat och mk. westfield verkar bra men lite dyra. donatorbil verkar vara sierra 82-87, men motorn verkar man/bör ska ha från en nyare ford mondeo eller liknande. går att köpa på en firma i sthlm tigercat är billigare än westfield men verkar i övrigt vara rätt lika. dom verkar vilja ha en ford SOCH motor i den men det känns lite knepigt. jag vill ha en DOCH motor men det kanske inte spelar nån roll? :) går att köpa i östersund mk vet jag inte så mycket om mer än att det verkar vara ett bra men ändå rätt billigt kit. men måste man köpa dom direkt från england? ni får gärna posta komentarer om olika kit, vilka donatorbilar man skall ha till dom, vilka motorer som är lämpliga att sätta i dom och vart man köper dom. sverige/utomlands, firma. Quote
eslöv Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 ford motorer är det inga problem med i skåne fasta priser på allt på två skoter en i malmö och en i helsingborg. finns många kompletta bara man skruvar av det själv. http://www.returbilen.se/ http://www.thomassonsbilskrot.se/pap/ har handlat ganska mycket på de skroterna, går att få nya fina delar till mycket låga priser där + att man får gå o rota och fundera hur mycket man vill där, lätt att hitta delar som skulle kunna passa i våra byggen. Gott Nytt på er Mvh Fredrik Quote
Michael Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Du kan använda SOHC motorn i alla ovan nämnda det är bara en fråga om pengar SOHC eller pinton är mycket prisvärd men tung DOHC motorn används sällan pga tung och nästan helt avsaknad av trimdelar. Men du kanske menar Zetec eller Durateck (ursäkta stavningen) dom har 4 ventilsteknik och går att få bra snurr på. Men som sagt är det en fråga om pengar utrustning och kunskap. Både Z och D har texaluminiumsump som troligen behöver modifieras. Pinto plåt. Du är dock klok som tar tid på dig gör det. lägg mycket pengar på bensin och kolla in andra sjuor inan du bestämmer dig det skiljer mer än man kan tro i första anblicken inte minst i frågan om utsende. Lev väl Michael W Quote
Sören Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Sök på forumet så finner du mycket info om Pinto, Mk mm! Quote
super7 Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Zetec dom har 4 ventilsteknik och går att få bra snurr på. Men som sagt är det en fråga om pengar utrustning och kunskap. Zetec har texaluminiumsump som troligen behöver modifieras. På Zetec motorer nyare än 98.05 sitter det 2 delat oljetråg en del i aluminium och själva sumpdelen av plåt. Quote
Krolleg Posted January 3, 2007 Author Posted January 3, 2007 Har bestämt mig för ett tiger kit nu iaf :) Men nu till nästa grej. vilken motor. Vill personligen ha en zetec eller duratec. men vad tycker ni? pinto, zetec eller duratec. alla ska tydligen passa utan problem i tiger. Quote
Sören Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 (edited) Pinto gratis, enkel överliggande kam, mycket trimdelar, 100 hk som standard, enkelt och billigt att få ut 150-170 hk. Zetec kostar 5000-7000 kr ca begagnad, 2-liters 136 hk som standard, dubbla överliggande kammar, enkelt att få ca 200 hk. Gjord för framhjulsdrift och kräver lite ombyggnad för att passa i en 7:a. Duratec nyare och dyrare, finns väl inte så mycket trimdelar ännu, gjord för framhjulsdrift. Edited January 3, 2007 by Sören Quote
Jonte Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Fabriksnya Zetec-E 136hk finns hos Roadster Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.