Jump to content

Biltema-ok


Drake

Recommended Posts

Biltema har ju en del billiga ok till bakbromsarna, tyvärr inga till Sierran.

Har för mej att jag frågat förut men minns inte :P vad som kom fram då så jag provar igen.

Nån som vet om det finns nåt lämpligt bak-ok som kan tänkas passa till en Sierra med skivor bak?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fel på Sierra orginal? Då får du ju dessutom integrerad handbroms i skivoket...

Här finns det ett par där man inte heller har tagit av hållarkonsolen. Kanske tror man den är en del av oket. Andra skrotar säljer de var för sig...

Vänster bak: bildelsbasen W474042

Höger bak: bildelsbasen W473921

Link to comment
Share on other sites

VW/Audi bakoken som Biltema säljer har också integrerad handbroms och jag har själv funderat på om de kan passa utan större modifieringar. Däremot kan man alltid fundera över kvaliteten på dessa oken. De är nytillverkade till lägre än halva priset av vad utbytesok kostar på Mekonomen.

Jag har tidigare använt både huvudbromscylinder och skivor från Biltema på bilar som använts på bana och detta utan problem. Däremot har jag provat deras belägg på en bruksbil och sämre får man nog leta efter.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Biltemas ok är inte nya utan rekondade ok.

Satsa på Budweg renoverade om ni ska köpa bromsok, de lämnar garanti på grejorna.

Att köpa Budweg renoverade ok är ingen jättepost på kontot, vissa lägger mer pengar på sin motor....

Själv anser jag att det är bättre att kunna stanna än att rivstarta...

Link to comment
Share on other sites

Citat från Biltema katalogen:

"Bromsok

Fabriksnya bromsok till konkurrenskraftiga

priser. Uppfyller de högt ställda

krav som ställs på reservdelar till

dagens moderna bilar. OBS! Ej renoverade

s.k. utbytesbromsok."

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har också läst det... :(

Grejen är den att när jag skulle köpa till min var det ont om dom (på biltema (slut mest hela tiden)) så jag ringde biltema och pratade med kundtjänst, frågade om det är nytillverkade ok eller renoverade...

Han i andra änden av tråden sa att det inte tillverkades nya utan deras var renoverade men att det var utbytt såpass mycket i dom att de kunde klassas som nya...

Detta är ju i och för sig 3 år sen så det kan ju ha ändrats...

Står ändå fast vid att man inte ska snåla på bromsarna

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte faktiskt två sånna VAG-ok. Var dom återanvända så kunde jag åtminstonde inte se det!

Inga vw stämplar eller tecken på bortslipade sånna, ny ytbehandling.

Hursomhelst är det ju bara i princip 2 rörliga delar så hur dåliga kan dom vara??

Egentligen borde man plocka ner oken och mäta kolvar å cylindrar för att se.

Fast jag testar nog först!

MVH Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...