Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som vet vilka regler som gäller om man importerar ett amatörbyggt fordon och bott utomlands och kan ta hem bilen som flyttgods?

Måste man gå igenom SFRO´s besiktningar? Var hittar man regelverket?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det förstår jag. Jag hoppades att någon kanske hade detaljerna mer lättillängliga, VV:s hemsida samt lagtext är inte roliga. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och gräva. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Från VV

Flyttsaksfordon

Ska du flytta till Sverige, kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som flyttsak.

Fordonet får då också vissa lättnader mot vad som är vanligt vid registreringsbesiktningen. Det gäller bland annat krocktest. Fordonet behöver heller inte uppfylla de skärpta krav på avgasrening som ställs i Sverige från och med årsmodell 1989. Vissa miljökrav som gäller vid årlig kontrollbesiktning av äldre bilar ska dock uppfyllas. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.

Ett fordon får tas in som flyttsak om du

varit bosatt utomlands i minst ett år,

varit ägare av fordonet i minst ett år,

använt fordonet utomlands i minst ett år.

Vid en registreringsbesiktning behöver du, förutom de sedvanliga handlingarna, också ha med

registreringshandling i original från exportlandet,

fordonets instruktionsbok,

beslut om flyttsak från Vägverket.

Bilar som förs in som flyttsak eller arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar.

Link to comment
Share on other sites

Bilen skall nog dessutom vara bruksbil under det året. För mig var det tex vikitgt att jag inte ställde av min Miata som jag tog med som flyttgods. Fick dock känslan av att detta var en säkerhetsåtgärd snarare än helt nödvändigt.

I princip tror jag detta var av skatteskäl. Men om man inte blir skattebefriad tror jag bilen automagiskt blir importbil istället för flyttgods.

Ta detta med en nypa salt, men det kan vara värt att kolla upp.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, tror jag. En kompis till mig jobbade i Saudi och köpte en Toyota som fick stå där ett par år. När han sedan skulle ta in den som flyttgods kollade tullen vägmätaren och ville inte godkänna bilen som flyttgods då den inte varit använd.

Link to comment
Share on other sites

Tilläggas skall att det gäller ett år som bruksbil i både landet man kom från och efteråt i Sverige. Det måste dock finnas någon form av undantag då jag vet att folk har tagit med den som var deras andrabil i USA när de flyttat hem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...