Sören Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Är det någon som vet vilka regler som gäller om man importerar ett amatörbyggt fordon och bott utomlands och kan ta hem bilen som flyttgods? Måste man gå igenom SFRO´s besiktningar? Var hittar man regelverket? Quote
Sören Posted December 4, 2006 Author Posted December 4, 2006 Jo, det förstår jag. Jag hoppades att någon kanske hade detaljerna mer lättillängliga, VV:s hemsida samt lagtext är inte roliga. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och gräva. :unsure: Quote
Jocke E Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Från VV Flyttsaksfordon Ska du flytta till Sverige, kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som flyttsak. Fordonet får då också vissa lättnader mot vad som är vanligt vid registreringsbesiktningen. Det gäller bland annat krocktest. Fordonet behöver heller inte uppfylla de skärpta krav på avgasrening som ställs i Sverige från och med årsmodell 1989. Vissa miljökrav som gäller vid årlig kontrollbesiktning av äldre bilar ska dock uppfyllas. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar. Ett fordon får tas in som flyttsak om du varit bosatt utomlands i minst ett år, varit ägare av fordonet i minst ett år, använt fordonet utomlands i minst ett år. Vid en registreringsbesiktning behöver du, förutom de sedvanliga handlingarna, också ha med registreringshandling i original från exportlandet, fordonets instruktionsbok, beslut om flyttsak från Vägverket. Bilar som förs in som flyttsak eller arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar. Quote
Sören Posted December 4, 2006 Author Posted December 4, 2006 Jo tack, det visste jag, men frågan är om det även gäller amatörbyggda fordon. De kanske ser fordon som fordon, men har någon provat det? Quote
therealpinto Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Jag kan inte på rak arm säga någon som provat men såvitt jag vet finns inget som säger att fordonet måste vara serietillverkat när det tas in som flyttsak. /Gustaf Quote
Sören Posted December 5, 2006 Author Posted December 5, 2006 Vissa dagar känns det lockande, som idag t.ex.. Men annars har jag vänner utomlands som är lite intresserade. :) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Är det inte så att man även behöver folkbokföra sig i sverige en tid efter hemkomst för att det skall räknas som flyttgods? Quote
Sören Posted December 5, 2006 Author Posted December 5, 2006 Jo, ett år om jag minns rätt. Och man måste behålla fordonet under den tiden. Quote
Martin Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Bilen skall nog dessutom vara bruksbil under det året. För mig var det tex vikitgt att jag inte ställde av min Miata som jag tog med som flyttgods. Fick dock känslan av att detta var en säkerhetsåtgärd snarare än helt nödvändigt. I princip tror jag detta var av skatteskäl. Men om man inte blir skattebefriad tror jag bilen automagiskt blir importbil istället för flyttgods. Ta detta med en nypa salt, men det kan vara värt att kolla upp. Quote
Sören Posted December 9, 2006 Author Posted December 9, 2006 Helt rätt, tror jag. En kompis till mig jobbade i Saudi och köpte en Toyota som fick stå där ett par år. När han sedan skulle ta in den som flyttgods kollade tullen vägmätaren och ville inte godkänna bilen som flyttgods då den inte varit använd. Quote
Martin Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 Tilläggas skall att det gäller ett år som bruksbil i både landet man kom från och efteråt i Sverige. Det måste dock finnas någon form av undantag då jag vet att folk har tagit med den som var deras andrabil i USA när de flyttat hem. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.