Jump to content

Sierra donatorfrågor


gka

Recommended Posts

Hej

Jag har ju haft funderat på att bygga på Mazda RX7 86-91 som donator. För att göra en lång historia kort så har jag bestämt mig för att använda mer "traditionella" delar från Ford ihop med Mazda motor och låda. Tja, det är ju samma koncern iaf... :ph34r:

Jag hade tänkt mig Sierra IRS bak, så jag behöver köpa mig en Sierra. Jag vill ju gärna ha möjlighet till inboardbromsar = skivor. Likaså möjlighet till LSD. Sen ska ramen vara book size, så bakaxeln får inte vara för bred = kortning. Sen är det bra om man kan ta lite prylar till avgasreningen typ kolkanister och lambdasond om det finns.

Det är en del saker jag är osäker på men jag har kollat vad som skrivits och försökt sammanfatta av vad jag lyckats skrapa fram. Rätta mig om jag har missuppfattat något och fyll i luckorna om ni kan.

Diffbroms:

Fanns på alla 4x4 Sierra.

Fanns som tillval på Ghiamodeller.

Förekommer bara på bilar med skivbromsar bak.

Typen är viskodiff, dvs skivor i siliconolja. Denna typ går inte att serva.

Det går inte heller att ändra på till olika hårdhet (% låsning)?

Man vet om det är diff genom att det går trögt att vrida hjulen mot varandra.

Utväxlingar:

Vad finns det och var sitter de på?

Kan man utläsa från klumpen vad den har för utväxling?

Kortning av drivaxlarna:

Vad har man för spårvidd(er) till att börja med?

Beng Norell skrev att man kan ta den kortare drivaxeln (det skiljer 40 mm mellan sidorna) och använder som den långa, sen kortar man den andra. Kortningen sker genom att man kapar av och gör nya splines i änden. Tydligen skulle det gå bättre att korta Scorpions drivaxlar, fast jag förstår inte vad skillnaden är förutom att de är längre från början.

Sierror med trumbromsar har kortare drivaxlar än de med skivor, men de passar inte ihop med skivbromsklumparna och naven.

Vad jag förstått så är Scorpions bakaxel likadan som Sierrans, fast den har bredare spårvidd. Men den har också fembultade nav, eller?

Avgasrening:

Är det från 88 alla har avgasrening med katalysator, kolkanister och lambdasond? En gammal rostig katalysator är kanske inte nåt att spara på, men jag funderar på att bygga ett Megasquirtsystem till bränsleinsprutning, så allt som kan användas till det är ju bonus...

Bromsar:

Om man skall använda bromsdelarna till Locostbygget så vill jag nog inte ha ABS...

När blev detta standard (om det var det någon gång)?

Det var väl allt jag kunde komma på för tillfället. :)

Link to comment
Share on other sites

Nja så enkelt som att sätta den korta axeln på långa sidan och korta den andra är det inte. Axeln har en midja innanför splinesen som gör att det inte finns material till nya splines om man kortar så lite.

Det jag gjort är att köpa Westfields korta axel och sätta på långa sidan och sedan korta en scorpioaxel, då blir kortningen så stor att man kommer förbi midjan,

Alternativt kan man köpa bägge axlarna från Westfield 2200 :- då har jag för mej att kortningen blir 40 mm, mitt sätt ger en kortning på 120 mm.

Så är det hoppas jag, än har jag inte fått tillbaka scorpioaxeln från Snowball men han har gett grönt ljus för att det skall vara möjligt. Leveranstiden är mellan 3 veckor och 6 mån beroende på när han får låna en maskin som slipar splines av en kompis.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Diffbroms på alla 4x4, ja, tillval på alla andra modeller (utom Cossie, std där) viscodiff som inte servas eller justeras. Jag har bara sett diffbroms på bilar med skivor bak.

Utväxlingar, 3.63 på V6, 3.4? på de flesta fyror, 3.92 på många/de flesta Scorpio DOHC. Det sitter en märkbricka på klumpen med utväxlingen angiven. När klumpen byggdes klistrade man dit en dekal med "SD" för diffbroms (Slip Diff).

Spårvidd cirka 1468 mm om jag minns rätt.

Scorpio har fembult fram till och 1994, när "valformen" kom 1995 blev det fyrbult. Går dock att byta nav.

Pinton fick egentligen aldrig katalysator som "standard", det var tillval 1988 och 1989 ersattes den gradvis av DOHC. Men de flesta som såldes 1989 kallades 1988B och har kat.

ABS var bara standard på XR4x4 och Cossie, allt utom huvudcylindern kan användas ändå.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack, nu blev det betydligt lättare att veta vad man ska hålla utkik efter! Jag ska sammanfatta detta i FAQ:n (eller vad det nu blir) sedan.

Bengt:

Jaha, så det är en midja som ställer till det! Blir det på tok för kort om man kortar två Sierraaxlar då? För det blir ju billigare än en Westfield och en kortad. Hur mycket måste man kapa för att komma förbi midjan och hur mycket längre är Scorpions axlar än Sierrans?

Iofs är det ju rätt ok att komma undan med bara en ny axel och en kortad också.

Link to comment
Share on other sites

Det funkar även att använda Sierrans långa axel om man kortar på "mitt" sätt, anledningen till varför jag använder Scorpions är att jag var tvungen att skaffa en ny axel då splinesen hade rostat bort på donatorns . Scorpions är nån cm längre men det spelar egentligen ingen roll.

Jag har inte axlarna tillgängliga nu, men om jag tänker rätt så torde man behöva korta bägge axlarna 120 mm för att komma förbi midjorna och då snackar vi väl lådbil är jag rädd.

Mitt chassi är byggt efter Lotus seven ritningar och är därför smalare än bokens, ca 70 mm om jag minns rätt, med det sätt som jag kortar bakaxeln kommer jag att ha exakt samma spårvidd som orginalet, speciellt viktigt fram eftersom jag skall ha "måsvingeskärmar"

Hoppas nåt frågetecken är uträtat annars får du fråga igen.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det funkar även att använda Sierrans långa axel om man kortar på "mitt" sätt, anledningen till varför jag använder Scorpions är att jag var tvungen att skaffa en ny axel då splinesen hade rostat bort på donatorns . Scorpions är nån cm längre men det spelar egentligen ingen roll.

Jag har inte axlarna tillgängliga nu, men om jag tänker rätt så torde man behöva korta bägge axlarna 120 mm för att komma förbi midjorna och då snackar vi väl lådbil är jag rädd.

Mitt chassi är byggt efter Lotus seven ritningar och är därför smalare än bokens, ca 70 mm om jag minns rätt, med det sätt som jag kortar bakaxeln kommer jag att ha exakt samma spårvidd som orginalet, speciellt viktigt fram eftersom jag skall ha "måsvingeskärmar"

Hoppas nåt frågetecken är uträtat annars får du fråga igen.

Allt Gott

Bengt

Det finns ingen möjlighet att lägga på nytt material som går att ombearbeta till splinse med slipning / fräsning för ändamålet???

Bara en tanke :)

Allt beror ju vad man har för förutsettningar o penningar.

Annars så låter det som du hittat en lågisk väg att gå.

Ska bli spännande o se hur det gick ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt chassi är byggt efter Lotus seven ritningar och är därför smalare än bokens, ca 70 mm om jag minns rätt, med det sätt som jag kortar bakaxeln kommer jag att ha exakt samma spårvidd som orginalet, speciellt viktigt fram eftersom jag skall ha "måsvingeskärmar"

Då verkar det som att det är antingen låta bli att korta, eller köra med westfield-grejer. För om det blir perfekt för dig med 120 mm kortning (som jag får det till att det blev) så lär det ju bli för smalt om locosten är 70 mm bredare.

Lägga på material till splines kanske är mindre riskfyllt än att kapa och korta iaf. Det kanske går. Man kan ju stroka vevaxlar genom att svetsa på och sen svarva så varför inte...

Det skulle vara intressant att veta hur breda skärmarna är som finns att köpa. Det är ju det och fälgarna som dikterar hur lång bakaxeln helst borde vara. Jag trodde inte det skiljde så mycket mellan bokramen och Lotus orginal i bredd faktiskt...

Link to comment
Share on other sites

Om man kan korta eller lägga på material och och slipa splines själv så blir detta naturligtvis billigast, Men att låta nåt företag göra jobbet blir ruskigt dyrt.

Att låta kapa och svetsa ihop en axel kostar mer än att köpa två nya Westfieldaxlar, dessutom vill ingen jag pratat med lämna garanti på att svetsen håller.

Att svetsa på material är också en möjlighet, men det är samma sak med det, dyrt och inga garantier.

Slipa splines kostar runt 500:- + frakter.

Men som sagt kan man göra jobbet själv är det en annan sak.

Må Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Slipa splines själv har jag ingen möjlighet till. Möjligtvis om någon pillemausare jag känner kan göra det på varvet, men det kanske inte finns kvar länge nog för det. :( Då får höra vad de säger på den lokala mekaniska verkstaden istället, när jag kommer så långt. Nu känner jag till problematiken iaf och kan ha det i bakhuvudet när jag tänker ut vad jag ska ha för bredd på fordonet. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...