Bira Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 Håller just på att bygga en locost (mcsorley)med volvo delar fram..... Fick hem mina dämpare från Anders Persson på Dala7 i veckan....och undra vad det skall vara för mått mellan bultarna till dämparna monterade??? Tacksam för svar...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 vad kostade 4 dämpare?? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 vad för sorts dämpare med vilka spec?? fick lära mig vid tidig ålder...frågar man inte får man inte veta något.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bira Posted November 13, 2006 Author Share Posted November 13, 2006 mina kostade 7250:- med frakt..... tänkte måttet mellan bulthålen på dämparna när bilen står på backen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 Det beror väl nog på lite hur du byggt fästena? Jag har bygg ungefär enligt boken och hamnar i normaltillstånd kring 300 mm. Fast har du redan köpt dämparna sä är det väl vettigt att anpassa fästena efter detta. 1/3 infjädrat vid rideheight brukar vara det gängse rådet. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 Roadster Bil säljer nycklar Här. Om du vill kan jag ta en bild på min och/eller rita av den på ett papper. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 Jag håller med Borken! 1/3 av slaget är ett bra mått. Plocka av fjädern och mät dämparen helt hoptryckt resp fullt utdragen. Rigga ramen på önskad "ride height" med A-armar och hjul monterade. Svetsa fästen, montera dämpare med fjäder och spänn fjädern tills bilen står med 1/3 infjädring. Förhoppningsvis är din önskade "ride height" densamma som konstruktörens, dvs. undre A-armen horisontell. Man ser ganska ofta 7:or med lutande undre A-arm eftersom man vill ha större hjul men låg markfrigång utan att farmvagnsgeometrin anpassats. Bengt PS Jag borde väl inte uttala mig som bara testat mitt bygge på flygfält än så länge... DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bira Posted November 14, 2006 Author Share Posted November 14, 2006 tack för alla svar. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted November 14, 2006 Share Posted November 14, 2006 ... Vad händer om jag inte skruvar in 1/3 utan väljer tex 1/4. På vilket sätt påverkas väghållning eller är det mer en komfortfråga? På mina 14" dämpare från GAZ har jag 4" fjädringsväg minus 1" genomslagsdämpargummi. Det ger mig alltså ca 7,5 cm total fjädringsväg. 1/4 till utfjädring skulle i mitt fall innebära att största fördjupning i vägbanan som stötdämparen kan ta upp är ca 19 mm. Är ojämnheten större bottnar dämparen och hjulet blir hängande i luften tills "bilen ramlat ner". Inte bra för väghållningen alltså... Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Du kan kapa lite på dämpgummit och har du dämparen i lutning så blir rörelsen större Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Hej...... Nar jag pratade dampare med SFRO sa bisiktningsmanen att ca 120mm damparlangd var nog vad jag borde bygga for om han skulle besiktiga. Jag har valt 14 tum dampare som lutar sa att damparlangden bil ca 120mm. Det blev Avon dampare fran England, 14 tum x 2.25 tum fjader ca 6750kr med frakt. Jag valde grovre fjadrar med tanke pa lutningen av damparen. Lars Holmqvist :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Bild på min c nyckel vill du ha mått eller av ritad hör av dig Ursäkta dröjsmålet :( //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts