Antas Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Nya frågor,nya funderingar. Vi håller på med rattstången som behöver förlängas. Förlängningen tänker vi tillverka av ett rör, RF verkar närmast i dimension. Montaget ser ut så här: ratt-stång-torpedvägg-knut 1.-förlängning-knut 2.-styrväxel. "Förlängning" är ett rör 20x2 mm som träs på knutarna och låses med fjädrande pinnar. Såvitt vi kan finna på detta forum är svetsning av rattstång-förlängning inte tillåtet (okända material). Ska det vara 2st eller flera fjädrande pinnar vid varje skarv och vilken dimension är rekommendabel? Kan vi använda RF i "förlängningen"? Om vi lyckas hitta ett stålrör kan vi låsa det mot knutarna med svetsar kompletterat med fjädrande pinnar? "Förlängningen" blir ju ganska lång och borde utgöra en säkerhetsrisk vid kollision. Ska det finnas någon-ra ihopskjutbara sektioner eller räcker de som finns vid ratt och rattstång (Scorpio-89)? Antas i Luleå -3,8c, grått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 mitt svar som jag fick från min besiktningsman var angående skarvning av rattstång var; "gör som du vill bara det blir bra" :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 (edited) Vid besiktning av något av byggena i Karlstad fick vi synpunkten att det är bra om inte hela rattstången sitter i linje utan är vinklad i knutarna. Detta för att den ska "vika sig" där vid en ev. kollision istället för att komma in i kupén. Bengt Edited November 8, 2006 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.