Jump to content

Rattstång


Antas
 Share

Recommended Posts

Nya frågor,nya funderingar.

Vi håller på med rattstången som behöver förlängas. Förlängningen tänker vi tillverka av ett rör, RF verkar närmast i dimension. Montaget ser ut så här: ratt-stång-torpedvägg-knut 1.-förlängning-knut 2.-styrväxel.

"Förlängning" är ett rör 20x2 mm som träs på knutarna och låses med fjädrande pinnar. Såvitt vi kan finna på detta forum är svetsning av rattstång-förlängning inte tillåtet (okända material). Ska det vara 2st eller flera fjädrande pinnar vid varje skarv och vilken dimension är rekommendabel?

Kan vi använda RF i "förlängningen"? Om vi lyckas hitta ett stålrör kan vi låsa det mot knutarna med svetsar kompletterat med fjädrande pinnar?

"Förlängningen" blir ju ganska lång och borde utgöra en säkerhetsrisk vid kollision. Ska det finnas någon-ra ihopskjutbara sektioner eller räcker de som finns vid ratt och rattstång (Scorpio-89)?

Antas i Luleå

-3,8c, grått

Link to comment
Share on other sites

Vid besiktning av något av byggena i Karlstad fick vi synpunkten att det är bra om inte hela rattstången sitter i linje utan är vinklad i knutarna. Detta för att den ska "vika sig" där vid en ev. kollision istället för att komma in i kupén.

Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...