Antas Posted November 7, 2006 Share Posted November 7, 2006 Hur långt bakom främsta,övre,tvärröret har ni era motorer? Hmmm.....vilket mått kan vara lämpligt? Kanske från rörets främre kant till första tändstiftet eller till remskivan för vattenpumpen eller svänghjulskåpans fästplan mot blocket? Vi har börjat fundera på att flytta motorn bakåt vilket kräver ett omfattande kapning och svetsningsarbete med ramrören mm. Men, va fan, det är ju en hobby! Om vi flyttar motorn bakåt måste vi nog ha en ny bromsservo (utan servo?) eftersom 3:ans avgasrör kommer för nära bromsaggergatet. Vilket bromsaggregat kan vara lämpligt? Vi bygger McSorley 4+442 med Ford 2,9 V6. Tyvärr går det inte att bifoga bilder som visar motorplaceringen. Tacksam för alla råd och dåd. Antas&Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 7, 2006 Share Posted November 7, 2006 servo??? varför det.. skippa servot så får du plats obs så får du ändra utväxlings förhållandet på broms pedalen..ds. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 7, 2006 Share Posted November 7, 2006 Mmm...med Sierra/scorpiobromsar runt om kan få vettigt pedaltryck och vettig känsla utan servo, med standard Sierra huvudcylinder (för bil med skivor runt om). Vi åkte så i dubbelturbo-Caprin och den var ju dessutom betydligt tyngre än en sjua, det funkade helt okej. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 7, 2006 Share Posted November 7, 2006 Ja antingen skippar du servot eller gör en förflyttning av det helt enkelt med ett rör t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 Mmm...med Sierra/scorpiobromsar runt om kan få vettigt pedaltryck och vettig känsla utan servo, med standard Sierra huvudcylinder (för bil med skivor runt om). Vi åkte så i dubbelturbo-Caprin och den var ju dessutom betydligt tyngre än en sjua, det funkade helt okej./Gustaf Vi har någonstans sett ett pedalställ med stående pedaler. Med detta bör man få en lägre montering vilket underlättar flyttning bakåt av motorn. Någon som vet något om detta pedalställ? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Stående pedaler är det t.ex på MK Indy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Dalhems Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Jag köpte pedaler från Marc Nordon racing i England Finns här : http://www.mnrltd.co.uk/index2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 Tack till alla som kommer med hjälp i nöden. Vi har just kommit in från garaget efter att ha funderat på motorläget. Fördelen med att flytta motorn bakåt är att tyngdpunkten flyttas bakåt, generatorn får bättre plats (kanske!) och att växelspaken kommer i ett tillgängligare läge. Vi har också kommit fram till att vi nog måste ha stående pedaler för att kunna flytta motorn. Servoaggregatet från donatorn (Scorpio) får nog fara till servoguden och vi får då även bättre plats i motorrummet. I morgon kommer vi att ta kontakt med de som ni har tipsat om som säljer pedalställ.En (av många!)fundering som vi har är hur i helv.......gör vi med kopplingsviren med stående pedal? Någon som vet vilka -en bromscylindrar som är lämpliga? Vi har även "drabbats" av tanken att göra pedalstället själva. Någon som har ritningar och/eller beskrivningar? Antas&Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 fundering som vi har är hur i helv.......gör vi med kopplingsviren med stående pedal? Bygg om till hydraulik :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 Utan tvekan intressant! Vi har läst något om att man kan använda div delar ur SAAB för ombyggnad. Vet du hur och med vilka delar man kan bygga? Var kan vi hitta information? Antas -8,3c i Luleå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 På min donator satt det redan hydraulik orginal. Men det borde finnas många på detta forum som bytt från vajer till hydraulik. Borde ju inte vara så svårt. Som kopplingshuvudcylinder kan jag dock rekomendera Alfa75 som donator. Liten och smidig, men det är nog tryggast att slavcylindern kommer från samma bil så att man får rätt utväxling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 kolla på pedalstället under säljes som blackbirdseven säljer... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Ursäkta en undring men varför skulle det vara svårare med stående. Jag använder wiren från golf 1 och har bara trätt plastpluppen över den utstickande biten nertill och satt dit en skruv så den inte trillar av. Jag har ingen bra bild men kan kanske fixa det. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 Ursäkta en undring men varför skulle det vara svårare med stående. Jag använder wiren från golf 1 och har bara trätt plastpluppen över den utstickande biten nertill och satt dit en skruv så den inte trillar av. Jag har ingen bra bild men kan kanske fixa det. Michael W Vi höll på att titta på det igår kväll. Om du har bilder är vi tacksamma du kunde skicka till oss på adressen: antas.eliasson@tele2.se Wiren måste vara dragande. Frågan är hur stor wirerörelse blir det om man monterar wiren under rotationspunkten på pedalen. Funderar även på att göra en stång från övre delen på pedalen, genom torpedväggen till en hävarm (i motorrummet) som omvandlar en tryckrörelse till en dragande. På detta sätt går det även att göra en utväxling, men som sagt det är på tankestadiet. Vi tar gärna emot ytterligare råd och dåd och erfarenheter. En annan fråga. Räcker kapaciteten på bromscylindern från en SAAB 900 -88 till ok och skivbromsarna från en Scorpio 2,9-88? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 kolla på pedalstället som blackbirdseven säljer.... det är stående pedaler och dragande rörelse... jag tror dock inte de finns någon riktigt bra bild på "baksidan" och min bil står nere i varberg så det är lite bökigt att ta kort.... :( finns iof bild i säljestråden fast den är inte så bra, men du förstår nog uppbyggnaden.. :) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3144 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 (edited) Edit: kolla in tråden om pedalstället i säljestråden, har lagt dit några bilder. Edited November 9, 2006 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 Edit:kolla in tråden om pedalstället i säljestråden, har lagt dit några bilder. Pedalstället är så vackert att man nästan blir religiös! Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Pedalstället är så vackert att man nästan blir religiös!Antas Tack för dom orden :D Det är ju kul när folk gillar det man gör ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Hej här en bild från min MK den ser spegelvand ut men han som svetade mitt kitt gjorde inte bara bilen vänsterstyrd utan oxå vänsterfotad. Han blev rejält tråkad för det i somras när Phil och pojkarna upptäkte detta. Lev väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.