vedde Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Hej Jag har rivit ner min Pinto till blocket men har allt kvar i( vev, kolvar kam, vippor osv). Vad bör man renovera/byta när man ändå håller på? Bilen gick OK innan med blårök, ventiltätningar? Kolvringar? Och vågar man köpa Biltemas packningssatser med risk att det läcker efteråt? De är ju så mycket billigare än allt annat. Motorn är en pinto 2.0i EFI kat med 205 blocket. Vad jag förstått på Therealpinto kan detta vara en bra kombination för framtida turbo. :D Tacksam för alla svar! :notworthy: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Det beror ju på budget men ska man vara "säker" så är det lager, ringar, oljepump, ventiltätningar kam, lyftare och oljerör som gäller i alla fall. Har man vändkanter är det klokt att borra och sätta i större kolvar också. "Minimum" är i mina ögon kolvringar och ventiltätningar om allt annat (lager, inga vändkanter, fräsch kam/lyftare) är okej - men en standard oljepump är så billig att man lika gärna kan kasta in den också. Jag har använt en del av Biltemas packningar utan problem. Ska du köra överladdat rekommenderas en vanlig Cosworth topplockspackning, 250 kr hos TG Racing och håller bra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 28, 2006 Author Share Posted October 28, 2006 Tack Gustaf Jag hoppades på att få ett bra svar av just dig, det känns tryggt att veta. Jag har inte tänkt överladda i första läget men det kan ju kännas bra att inte behöva riva loss toppen igen när man vill. Motorn ser i övrigt mycket fräsh ut men har läckt mycket vid ventilkåpspackningen så allt är dränkt i olja. Inga Vändkanter och fina lager. Kammen är ok också. Jag har däremot problem med att få loss kamremmens vevaxeldrev, det sitter som attan och det går inte att få in en avdragare som de så käckt i Haynes manual säger. Jag har veven ute men vågar inte sätta avdragaren i alu höljet och dra med risk för att alun spricker. Har du något tips? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Det kan vara ett helsike att få loss kamdrevet från vevaxeln. Värme brukar nog funka bäst. I värsta fall man man få offra alukåpan, sådana kan man ju skaffa fler av. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Tack för tipset om topp-packning. :) Har fått tips från Fordtrimmare att Volvo-kolvar och Saab- vevstakar bör/ska man ha vid större effektuttag i den motorn. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Gustaf. Ang cosse toppackningen... Förändrar den komp på något sätt? Har hör att den skall vara lite tunnare än Pinto original. Dessutom hörde jag att lyfter man toppen skall sträckbultarna ovilkorligen bytas till nya...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Såvitt jag kunde mäta är Cossiepackningen lika tjock som Pinto original. Bultarna på nyare Pinto (de med Torx-skalle) är sträckbultar och bör bytas. De äldre (med in-12 eller splines) är vanliga 12.9-bult och de kan man återanvända utan problem. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 29, 2006 Author Share Posted October 29, 2006 Tack för alla svar, detta var nyttigt. Jag har gjort en liten sammanställning på delar som skall införskaffas och var man gör det till rimligast pris(locost) :D Transit länken är M18x1.5 som jag tänkte köra med. Det skiljer rejält på vissa delar, kan det skilja lika mycket i kvalité? Var köper ni era delar? /fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Känslomässigt känns det fel för mig att återanvända gamla bultar till topplocket. Vad säger Ford själva? Rekommenderar inte de att man ska byta till nya sträckbultar om man har den gamla typen? Läckande topplockspackning på Pinto är väl rätt vanligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Ford har aldrig rekommenderat byte av de gamla bultarna (in-12) som "standardåtgärd". Jag kör själv med återanvända bultar i turbo-Pinton, de satt i motorn jag köpte till Caprin från en skrotad bil, väl inkörda alltså ;-) En bult som inte är sträckbult ska ju i princip inte åldras. Pinton har inga större problem med läckande topplockspackning, möjligen om man kokar den hårt. Jag har ju kört överladdat länge utan större problem med blåsta packningar. När det gäller kvalitet så har jag bara haft en packbox som givit upp, den kom från Mekonomen men det var nog mer otur/klantig montering. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Tack morgonpigga Gustaf! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 30, 2006 Author Share Posted October 30, 2006 Tack för svar Skall man lossa toppen mer än 1 ggr kan det löna sig att inte köpa sträckbultar med andra ord(tänker på en framtida turbo konvertering). Alla med äldre Pinto har alltså "vanliga" bultar som håller toppen, vilka bilar & årsmodeller? Som du ser av min lista är budgeten det som styr och detta skall bli en locost, skulle därför vilja kolla priserna innan jag shoppar. Är det Ford som har Alu delen som jag riskerar bryta för att få loss drevet, och vad kostar den? Ställer det priset mot att en motorfirma får i uppdrag att ta loss drevet mot en kostnad. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Ja, det kan gott löna sig att leta rätt på "gamla" bultar. Jag tror att det var runt 1985 som sträckbultarna gjorde sitt intåg. Vilken bilskrot som helst med gamla motorer stående kan man säkert hitta ett gäng hos, om man inte får tag på nya. Alukåpan finns förmodligen hos Ford men den borde man också ganska lätt hitta begagnad. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 var noga med att göra ren gängorna på bultar och i blocket och se till att ingen vatten eller olja finns i gänghål. vid montering ta en droppe motorolja på bultgängan och under bultskalle. är det inga sträckbultar så kör med de gamla, du känner ifall de mjuknar vid dragning och gör de inte det så är det inga problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 30, 2006 Author Share Posted October 30, 2006 Tack för alla kloka svar, var hos en lokal motorslip idag för att kolla om de kunde göra en tvätt av blocket, min balja är för liten, så tyckte han att man skulle nog byta kamlager på en gång för de brukar gå hårt åt, även om ram och vevlager var bra. Visserligen visste han inte att det fanns en lågkompad pinto på 101 hk med kat som jag har, så frågan är - bör jag byta? Kammen är väl lättast att komma åt om man monterat motorn? Jag skall byta ventiltätningar så jag måste ju riva toppen ändå. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Det stämmer bra att kamlagren ofta är dåliga. Känn på mittre lagrets överkant, är det spår efter kammen där är det bara att byta. Eftersom Pinto med kat bara såldes i Sverige och Schweitz är det inte så många som vet vad som är specifikt på de motorerna. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Tänk på att kamaxeln tas ur bakåt på denna motor och skall du göra det med motorn i bilen så får du ha gott om plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 (edited) Tack för alla svar, detta var nyttigt.Jag har gjort en liten sammanställning på delar som skall införskaffas och var man gör det till rimligast pris(locost) :D Jag har ett par transit-leder och ett par "mushrooms" till salu. Kolla under säljes. /Drake Edited October 30, 2006 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 6, 2006 Author Share Posted November 6, 2006 Hej Mushrooms har jag köpt via någon på forumet tidigare och transitleder vet jag inte om de är rätt. (m18x1,5) sågade låter inte så spännande, men ge ett pris så kan vi se. Angående Kamlagret som jag var inne på tidigare så upplyser Haynes (give to your local Ford dealer)! Låter inte som man kan göra det själv, är det så? Någon som vet hur svårt det är att byta själv och vad man i så fall behöver? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 6, 2006 Share Posted November 6, 2006 Det underlättar om man har ett svarvat dorn som passar precis i lagerlägena när man ska knacka i och ur kamlagren. I övrigt är det inte så speciellt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.