Borken Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Tror att jag fått tag på en kass motor :( Startade upp 3 gg i helgen och körde den varm, och varje gång uppstår det kondens på oljelocket? Oljan i tråget är fint, alla cylindrarna har exakt samma komp dock lite lågt (6 bar, kall motor) då jag körde på ett gammalt fritidsbatteri. Vad jag känner så luktar inte kylvattnet avgaser, dock har jag fått lufta kopiöst mycket. Vevhuset ventileras ut i fria luften(just nu). Motorn går så bra man kan önska på en grundmappad megasquirt. missar lite då och då dock. Vad tror expertisen? Ska man behöva riva motorn? Eller ska man ha is i magen och köra lite till med den? Den har ju trots allt stått ca 1 år, hur mycket kondens kan där finnas? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 I mina öron låter det inte som något stort problem. Är oljetrycket ok, motorn går normalt, kylsystemet funkar mm kan ju knappast motorn skadas av att köras mer. Jag skulle ge den en rejäl chans innan jag började riva isär den. Men det är ju jag, det... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Säkert inga problem med motorn. den har ju stått som du säger och då är det massa kondens, har öppen ventilation så kan du få in fukt också via luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 22, 2006 Author Share Posted October 22, 2006 Tror ni man kan värma ur kondensen med hjälp av en motorvärmare? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Kör du utan vevhusventilation så har du väl pluggat intaget till insuget också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 22, 2006 Author Share Posted October 22, 2006 Jo, till saken hör att jag inte tagit upp hål i luftfiltrena, därför går vevhuset ut i atmosfären via ett litet filter. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 bara starta upp den och låt den gå i en halvtimme tre kvart så är vattnet borta om det är kondens du har där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Janne, hur har det gått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 Jag vet faktiskt inte, har inte hunnit köra motorn nått mer :( Jag har haft på motorvärmaren en 10 timmar så hoppas att all ev. kondens är borta. Fordonsläraren på min skola hävdade att man måste ha vevhusvent annars får man alltid kondens i motorn, är det så(låter som ett väldigt svartvitt påstående)? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 ja det är riktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 Puuh, i så fall är det ju ok! /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Jag har varit med om ett tätt "filter" i vevhusventilationen... Detta gav kondens men försvann när man rengjorde det lilla Spiralformade metallfiltret. Vet inte riktigt om det är ett filter men det såg ut som ett i alla fall :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Tror att jag fått tag på en kass motor :( Oljan i tråget är fint, alla cylindrarna har exakt samma komp dock lite lågt (6 bar, kall motor) då jag körde på ett gammalt fritidsbatteri. /Janne Du hade väl gasen i botten (gasspjället fullt öppet) när du testade kompresionen? Om man inte har det så kan det bli låga siffror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 :doh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 (edited) Varmkör och kolla "noga" trycket i kylet, tappa vattnet och kolla igen. Den har ju stått, hur pigg är du efter ett år i garderoben? Min maskin stog länge, pga min lättja... nu är nya termostaten konstig, har fått byta olja 2 gånger, värmt -kylt - värmt och kollat sen funka skiten, kanske... Rengörning är alltid bra, men va inte säker på det. Det fötklarar jag bara om du bjuder på singlemalt........... Edited October 29, 2006 by mickebo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.