Jump to content

Kondens I Motorn?


Borken

Recommended Posts

Tror att jag fått tag på en kass motor :(

Startade upp 3 gg i helgen och körde den varm, och varje gång uppstår det kondens på oljelocket?

Oljan i tråget är fint, alla cylindrarna har exakt samma komp dock lite lågt (6 bar, kall motor) då jag körde på ett gammalt fritidsbatteri.

Vad jag känner så luktar inte kylvattnet avgaser, dock har jag fått lufta kopiöst mycket. Vevhuset ventileras ut i fria luften(just nu).

Motorn går så bra man kan önska på en grundmappad megasquirt. missar lite då och då dock.

Vad tror expertisen? Ska man behöva riva motorn? Eller ska man ha is i magen och köra lite till med den? Den har ju trots allt stått ca 1 år, hur mycket kondens kan där finnas?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

I mina öron låter det inte som något stort problem. Är oljetrycket ok, motorn går normalt, kylsystemet funkar mm kan ju knappast motorn skadas av att köras mer. Jag skulle ge den en rejäl chans innan jag började riva isär den. Men det är ju jag, det... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte, har inte hunnit köra motorn nått mer :(

Jag har haft på motorvärmaren en 10 timmar så hoppas att all ev. kondens är borta.

Fordonsläraren på min skola hävdade att man måste ha vevhusvent annars får man alltid kondens i motorn, är det så(låter som ett väldigt svartvitt påstående)?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med om ett tätt "filter" i vevhusventilationen...

Detta gav kondens men försvann när man rengjorde det lilla Spiralformade metallfiltret.

Vet inte riktigt om det är ett filter men det såg ut som ett i alla fall :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tror att jag fått tag på en kass motor :(

Oljan i tråget är fint, alla cylindrarna har exakt samma komp dock lite lågt (6 bar, kall motor) då jag körde på ett gammalt fritidsbatteri.

/Janne

Du hade väl gasen i botten (gasspjället fullt öppet) när du testade kompresionen? Om man inte har det så kan det bli låga siffror.

Link to comment
Share on other sites

Varmkör och kolla "noga" trycket i kylet, tappa vattnet och kolla igen.

Den har ju stått, hur pigg är du efter ett år i garderoben?

Min maskin stog länge, pga min lättja... nu är nya termostaten konstig, har fått byta olja 2 gånger, värmt -kylt - värmt och kollat sen funka skiten, kanske...

Rengörning är alltid bra, men va inte säker på det.

Det fötklarar jag bara om du bjuder på singlemalt...........

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...