apex Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Funtar på att montera en kränghämmare fram, i vinter. Monterar man den bakom framaxeln, under golvet, eller finns det nåt bättre koncept. Funtar på en ganska sladdrig, så bilen inte understyr... Finns det ngn standardbil som har nåt passande?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 19, 2006 Author Share Posted October 19, 2006 Man kanske kulle hänga dit en på 12 mm och dra fast med klammer på bärarmarna fram, bara för att testa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 (edited) Den ser iofs inte ut att kränga sååå jättemkt? :D Edited October 24, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Här är en bild på hur det ser(såg ut under byggnationen)ut på min Westfield, kanske kan ge någon idé. Den är ställbar genom att man kan flytta "klämman" som sitter runt krängaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 Det såg smart ut! Är det prylar du satt ihop själv, eller är det Westfields konstruktion? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Det är Westfields grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 Vore rätt smidigt att handla av dom...... ...verkar det vara rätt dimensionerat? Stort inställningsspann? Finns det nåt billigare nån annan stans? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 hämta en på skroten och gör om den. det är billigt. leta även bak på bilar där sitter det tunna, jag tror faktiskt inte du behöver någon alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 Kul att testa! Men isf är ju gratis bäst! Min e liiiite mjuk fram, man kan utnyttja bristen genom en kränghämmare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 på bland annat peugeot 205 så sitter krängningshämnaren bak i bakaxelröret. den sitter fäst med en platta med splines i var ända. prova mät längden på en sådan. för funkar det har du större delen av den redan färdig då du har både staven och nästan röret frammåt sedan sitter det torosionsstavar på de flesta peugeoter modelle halvgammal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 OK! Den typen av kränghämmare, sitter den på ALLA 205:or, samma typ? :notworthy: sedan sitter det torosionsstavar på de flesta peugeoter modelle halvgammal Menar du att jag skulle ta en torionsstav? De är nog lite för hårda, gissar jag? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Är det "stången" framför bakaxeln på bilden ni menar? 205:or är väl ganska vanliga på skroten och lätta är dom också så det kan kanske bli bra på en sjua... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 Om den inte blir för bred och för styv. Hävarmen ser ganska lång ut på 205:an :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 En annan bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 Tyckte Opel Astras såg rätt bra ut, fram En rak bit på mitten ca 750 mm o sen 45° ut ca 250 mm. Ca 15 mm diameter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 (edited) Ramen är väl bred 620 mm fram Edited October 25, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 jag skulle kunna mäta på de ja har hemma.. man kan ju om inte annat kapa dem :D den på 205an ja tänkte på först e den som sitter inuti bakaxelröret för där har man fästen löst. men de andra 2 funkar också.. vet inte om de e på 16 lr 19mm. peugeot 405 har ju upp till 22 lr om det är 23 sedan har man renault 19 ngt. den har ju delade sådanna stavar. dvs hälften av bilen. om det nu skulle passa bättre längdmässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Jag hade en gång en bubbla typ1 -68 (1500cc med skivor fram), den hade en tunn krängningshämmare fram som kanske skulle kunna passa..... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 VW typ1 -68 1500 med skivor.. krängningshämmare sittande i nederkant på torisionsröret. längd på den ``raka´´ delen ca 800mm ändarna snett bakåtvinklade i kanske 45 grader (mörkt ute ) 230 mm långa ca.. tjocklek 12 mm.. i rostigt ``originalskick´´ ej till salu då den troligen kommer att monteras på min VW Buggy.. :racesmile: endast mätt för ev allmänintresse.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 Tjejen har en sån bagge står i en lada.... jag kanske ska "låna" lite grejer, hon är på resa... :D Har du nån bild på underverket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 custom speedparts dom säljer en 19 mm variant... men bilden visar original utseemdet... sitter med plåtklammer på nedre torisions röret.. lycka till :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Bilder :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 suck... krängaren sitter fast på en rostig framvagn liggande ute bland mycket annat blandat orenoverat... en bild på framvagnen skulle inte ge mer klarhet, än bilden på Custom speedparts krängare.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted October 27, 2006 Share Posted October 27, 2006 Jag skall försöka att fixa en bild på en krängare ! Har en ny liggande hos föräldrana, som jag skall till i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Det blev en bild på en gammal, dock blästrad. Den är 12 mm i diameter. Tror att den suttit på en -64. Försökte få med lite "viktiga" mått på bilden. Måttet 750 mm är på den biten som är rak, sedan bärjar den att svänga lite innåt och senan böjs den. :racesmile: VW 1302 och 1303 har en som går att använda också. Den håller bland annat fast bärarmarna fram på bubblan. Är det av intresse att även veta mer om en dylik ? (Den sitter i och försig monterad på en bil så det kan nog inte bli någon bra bild). Vad grjor man har stående, känner mig ungefår så här när man funderar på vad man har :wacko: . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Vad grjor man har stående, känner mig ungefår så här när man funderar på vad man har :wacko: . då vet du hur ja kände mig när de va dags att flytta från huset me källare samt 7x17 meter lada till en lägenhet me ett föråd på2x3 meter.. :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 30, 2006 Author Share Posted October 30, 2006 VW 1302 och 1303 har en som går att använda också. Den håller bland annat fast bärarmarna fram på bubblan. Är det av intresse att även veta mer om en dylik ? (Den sitter i och försig monterad på en bil så det kan nog inte bli någon bra bild). Det vore mkt intressant. Jag har hittat en sån 20 mil bort. Har den ungefär samma mått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts