Jörgen Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Så här är min 9000-94 2,0 i sump modifierad för frigång. Iden kommer ifrån kompisen som är mek i stcc volvoteamet. Slipper därmed att ha Torrsump och behöver inte vara rädd för att oljan sugs upp av veven. Caper :D Quote
Rikard Larsson Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Jag ska köra med samma motor (eller i all fall SAAB från 94 eller senare) och är såklart mycket intresserad. Om jag föstår det hela rätt så är plåten på de två sista bilderna hemmaknackad och sitter som nån slags "vågbrytare" mellan oljan och vevaxeln? Hur gjorde du när du svetsade tråget, var det bultat på motorn för att inte slå sig? Förklara gärna mer. :notworthy: Quote
Jörgen Posted October 18, 2006 Author Posted October 18, 2006 Jag ska köra med samma motor (eller i all fall SAAB från 94 eller senare) och är såklart mycket intresserad. Om jag föstår det hela rätt så är plåten på de två sista bilderna hemmaknackad och sitter som nån slags "vågbrytare" mellan oljan och vevaxeln? Hur gjorde du när du svetsade tråget, var det bultat på motorn för att inte slå sig? Förklara gärna mer. :notworthy: Ja ,det stämmer, en vågbrytare är nog en bra benämning på skapelsen :D Tillverkade den i mitt engelska hjul men det går nog att knacka till den ändå, använde en mjuk alu på 1,5 mm. Vid montering läggs tätning på båda sidor som sen kläms ihop. Frigången mellan plåt och vev är ca: 15mm. och om jag fyller i 4 liter olja så når den precis upp till skyddet så det blir nog 3,5 liter istället. Oljesumpsröret som sitter inne i tråget är orginal men lite avkortat för brist på trågdjup numera :P Jag lät det sitta på blocket och det slog sig inte det minsta faktiskt. Mvh Caper :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.