Jump to content

SAAB kortmotor, Sumpmod.


Jörgen

Recommended Posts

Så här är min 9000-94 2,0 i sump modifierad för frigång.

Iden kommer ifrån kompisen som är mek i stcc volvoteamet.

Slipper därmed att ha Torrsump och behöver inte vara rädd för att oljan sugs upp av veven.

Caper :D

post-43-1161014596.jpg

post-43-1161014620.jpg

post-43-1161014666.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag ska köra med samma motor (eller i all fall SAAB från 94 eller senare) och är såklart mycket intresserad. Om jag föstår det hela rätt så är plåten på de två sista bilderna hemmaknackad och sitter som nån slags "vågbrytare" mellan oljan och vevaxeln?

Hur gjorde du när du svetsade tråget, var det bultat på motorn för att inte slå sig?

Förklara gärna mer. :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska köra med samma motor (eller i all fall SAAB från 94 eller senare) och är såklart mycket intresserad. Om jag föstår det hela rätt så är plåten på de två sista bilderna hemmaknackad och sitter som nån slags "vågbrytare" mellan oljan och vevaxeln?

Hur gjorde du när du svetsade tråget, var det bultat på motorn för att inte slå sig?

Förklara gärna mer. :notworthy:

Ja ,det stämmer, en vågbrytare är nog en bra benämning på skapelsen :D

Tillverkade den i mitt engelska hjul men det går nog att knacka till den ändå, använde en

mjuk alu på 1,5 mm.

Vid montering läggs tätning på båda sidor som sen kläms ihop.

Frigången mellan plåt och vev är ca: 15mm. och om jag fyller i 4 liter olja så når den precis upp till

skyddet så det blir nog 3,5 liter istället.

Oljesumpsröret som sitter inne i tråget är orginal men lite avkortat för brist på trågdjup numera :P

Jag lät det sitta på blocket och det slog sig inte det minsta faktiskt.

Mvh Caper :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...