Tobbe Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 HejåHå Eftersom ramen med hjulupphängning, motor, bromsar osv börjar bli klart är det dags att planera mot sfro2. Jag har tänkt bygga ett riktigt avtagbart tak, och till detta tänkte jag mig en "full-size" framruta, inte en liten vindavvisare. Vad är det som gäller för material (glaset/plasten(?)) för framruta? Finns krav på monteringsmetod? (om inte så finns det säkert en massa fiffiga tips :) Har hittat små söta rutor från fiat 500 som kanske kan passa. // Tobias, som gjort klart alla bromsrör idag. Quote
Drake Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Får i alla fall inte vara härdat, så en laminerad ruta är väl bäst. Går dessutom att kapa! Vet inte om dom godkänner nåt annat material men med tanke på att man måste ha torkare så är det nog det ända altenativet? Quote
therealpinto Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 För materialet gäller att det inte får ge skarpa spetsar vid krossning. I praktiken är det en laminerad glasruta eller polykarbonatruta (Lexan till exempel) som kan bli aktuellt. Väljer man polykarbonat bör den vara repskyddad så att den tål torkarna någorlunda. /Gustaf Quote
Tobbe Posted October 8, 2006 Author Posted October 8, 2006 För materialet gäller att det inte får ge skarpa spetsar vid krossning. I praktiken är det en laminerad glasruta eller polykarbonatruta (Lexan till exempel) som kan bli aktuellt. Väljer man polykarbonat bör den vara repskyddad så att den tål torkarna någorlunda./Gustaf Där ser man! lexan är alltså Okey =) om man bygger om en seven så den får tak och rejäl framruta Efter båda sfro och sbp regbesiktning, måste man göra om besiktningarna då? Om inte så vill man gärna få det granskat på något sätt ändå... Räcker det med att framrute-ramen (säg rundrör med 2mm gods) är fastsatt i en störtbur med det som många använder som huvsprintar? Quote
therealpinto Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Där ser man! lexan är alltså Okey =)om man bygger om en seven så den får tak och rejäl framruta Efter båda sfro och sbp regbesiktning, måste man göra om besiktningarna då? Om inte så vill man gärna få det granskat på något sätt ändå... Räcker det med att framrute-ramen (säg rundrör med 2mm gods) är fastsatt i en störtbur med det som många använder som huvsprintar? Ska man vara petig krävs regbesiktning eftersom du tillför bitar som styrs av VVFS (framrutan i första hand). Fastsättningen måste man bedöma på plats, men sprintar bör funka om den sitter stadigt. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.