Jump to content

Besiktningar och kontroller


Recommended Posts

Hej.

Om jag fattat det hela rätt så är det dessa bes och kontroller som skall gås igenom:

1. byggbes hos SFRO: rullande chassi, omålat (?)

2. slutbes hos SFRO: som bilen kommer se ut på vägen

3. bullerprov

4. regbes

Stämmer det?

Jag har letat runt lite på forument efter en sammanställning av vad som "krävs" vid de olika bes, men inte hittat något heltäckande. Skulle det inte vara en idé att skriva ihop ett kort FAQ om alla bes & kontroller, vad som krävs till de olika, vad som kollas samt ungefärlig kostnad? Jag tycker nämligen SFRO-bygghandbok är skräp (!) i detta, och många andra, avseende, den är definitivt inte heltäckande på något vis.

Vem utför bullerprov? Finns det auktoriserade testare, standardiserat testförfarande och protokoll?

Hur detaljerad byggbeskrivning behövs? (Vid vilka bes?)

Behöver man täck över muttrar och skruvskallar med gummi/plast-tutor, som det visas i locost-boken?

m.m. m.m.

Det är frågor som man kanske skulle sammanställa?!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ordningen stämmer men 2-3 kan byta plats om du vill.

Bullerprov utförs normalt av SFRO, mätförfarandet är beskrivet i VVFS 2003:22.

SFROs besiktningsprotokoll räknas i princip som tillverkarintyg men du som byggare bör ha en bra materialspecifikation, främst på vilka material (kvalitet, dimension) man använt i ram och bärarmar/motsvarande.

Muttrar osv. behöver normalt sett inte kläs in i Sverige, om de inte sitter extremt illa till. Sveriges regler är betydligt mer humana än de som SVA i England tillämpar...

SFRO arbetar på en helt omarbetad bygghandbok, men det tar tid att skriva.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

När det gäller din 1:a fråga:

På sfro´s hemsida står följande information under: Anvisningar inför byggbesiktningen.

Sitat: Punkt 2.

2. Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nerslipade. Däremot kan chassit vara grundmålat.

Finns informationen ang, lackat chassi där så bör den gälla!

Link to comment
Share on other sites

En bra idé är att tala med "din" SFRO-man i god tid innan SFRO 1. Helst innan du sätter igång. Varje bygge är ju olika, och beskriver man vad man vill göra så kan han säga hur han vill se bygget vid besiktningen. Vi är några som beställt Mk-kit, och vår SFRO-gubbe accepterar pulverlackat chassie vid SFRO 1 t.ex.

:)

Link to comment
Share on other sites

Vi är många som Byggt Mk med Pulverlackat chassi utan problem....

Jag tror vi kommer att få en tid framför oss av tydligare bestämmelser och tolkningar av

våra amatörbyggda fordon.... och med en ny Bygghandbok .... :notworthy:

En person kommer att representera klubben som "Kanal" mellan SFRO och Locost Sweden..

Återkommer med mer info om detta senare !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...