rallyelwood Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 Hej. Om jag fattat det hela rätt så är det dessa bes och kontroller som skall gås igenom: 1. byggbes hos SFRO: rullande chassi, omålat (?) 2. slutbes hos SFRO: som bilen kommer se ut på vägen 3. bullerprov 4. regbes Stämmer det? Jag har letat runt lite på forument efter en sammanställning av vad som "krävs" vid de olika bes, men inte hittat något heltäckande. Skulle det inte vara en idé att skriva ihop ett kort FAQ om alla bes & kontroller, vad som krävs till de olika, vad som kollas samt ungefärlig kostnad? Jag tycker nämligen SFRO-bygghandbok är skräp (!) i detta, och många andra, avseende, den är definitivt inte heltäckande på något vis. Vem utför bullerprov? Finns det auktoriserade testare, standardiserat testförfarande och protokoll? Hur detaljerad byggbeskrivning behövs? (Vid vilka bes?) Behöver man täck över muttrar och skruvskallar med gummi/plast-tutor, som det visas i locost-boken? m.m. m.m. Det är frågor som man kanske skulle sammanställa?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 Hej Ordningen stämmer men 2-3 kan byta plats om du vill. Bullerprov utförs normalt av SFRO, mätförfarandet är beskrivet i VVFS 2003:22. SFROs besiktningsprotokoll räknas i princip som tillverkarintyg men du som byggare bör ha en bra materialspecifikation, främst på vilka material (kvalitet, dimension) man använt i ram och bärarmar/motsvarande. Muttrar osv. behöver normalt sett inte kläs in i Sverige, om de inte sitter extremt illa till. Sveriges regler är betydligt mer humana än de som SVA i England tillämpar... SFRO arbetar på en helt omarbetad bygghandbok, men det tar tid att skriva. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rallyelwood Posted October 15, 2006 Author Share Posted October 15, 2006 ...SFRO arbetar på en helt omarbetad bygghandbok, men det tar tid att skriva. /Gustaf Ok. Jag ser fram emot det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 När det gäller din 1:a fråga: På sfro´s hemsida står följande information under: Anvisningar inför byggbesiktningen. Sitat: Punkt 2. 2. Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nerslipade. Däremot kan chassit vara grundmålat. Finns informationen ang, lackat chassi där så bör den gälla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 En bra idé är att tala med "din" SFRO-man i god tid innan SFRO 1. Helst innan du sätter igång. Varje bygge är ju olika, och beskriver man vad man vill göra så kan han säga hur han vill se bygget vid besiktningen. Vi är några som beställt Mk-kit, och vår SFRO-gubbe accepterar pulverlackat chassie vid SFRO 1 t.ex. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Vi är många som Byggt Mk med Pulverlackat chassi utan problem.... Jag tror vi kommer att få en tid framför oss av tydligare bestämmelser och tolkningar av våra amatörbyggda fordon.... och med en ny Bygghandbok .... :notworthy: En person kommer att representera klubben som "Kanal" mellan SFRO och Locost Sweden.. Återkommer med mer info om detta senare ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.