Jump to content

Golvplåt


Antas
 Share

Recommended Posts

Ämnet har säkert diskuterats tidigare men jag tar risken att dubblera!

Vi är i läget att montera golvplåt.

Konstruktionen vi har tänkt oss är 1-1,5 mm vanlig plåt.På ovansidan (i "cockpit") limmar vi 25 mm divinycell och ovanpå det 1-1,5 mm alu. alt durkaluminium som popnitas mot chassirören. Det kanske är att "ower-do it" men det borde iallafall bli styvt och att risken att få en stubbe i baken minskas. Räcker 1 mm till golvplåt eller bör det vara 1,5 mm om vi enbart använder plåten som golv?

Vi tänkte svetsa golvplåten till chassit. Materialet bakom stolarna (ryggstöden) hade vi också tänkt svetsa av 1-1,5 mm plåt istället för att popnita alu. Plåt borde ge ett bättre skydd mot bränslet vid ev. påkörning bakifrån.

Vi mottar med intresse alla synpunkter,funderingar och råd.

I Konungarikets nordligaste Residensstad regnar det och temperaturen närmar sej +-0. Plåtslagarna och akuten får nog jobba övertid i morgon.Trist!

Antas(far)&Ola(son som är bättre att svetsa än gubben!)

Link to comment
Share on other sites

Låter som en seriös lösning!

Dock skulle jag nog överväga att skippa isoleringen och den extra plåten pga av att det stjäl 25mm sitthöjd/djup. Kör själv med 1,25 mm plåt och skulle nog kunna tänka mig att gå till 1mm och då se till att få till "förstyvningsveck" sickade över den släta ytorna för att få den lite stabilare.

my 2p

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Lozec om att skippa golvisoleringen. Jag förstår dock inte skillnaden mellan alu- och järnplåt i ryggen som skydd för bränslet. Vid påkörning bakifrån kan bränsle från tanken stänka framåt oavsett material. Tar det eld tror jag inte heller alu eller järn gör någon skillnad. Eller har jag fattat helt fel?

I centralorten Hagge i Dalarna har vi idag sol och just nu 09:37 +15 grader. Avis? :D

Link to comment
Share on other sites

I centralorten Hagge i Dalarna har vi idag sol och just nu 09:37 +15 grader. Avis? :D

Lite "off topic" men kan inte låta bli. Höllviken idag 07.10 +16 grader, nu 10.45 Lund ca +20 grader = inte "Avis"

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Låter som en seriös lösning!

Dock skulle jag nog överväga att skippa isoleringen och den extra plåten pga av att det stjäl 25mm sitthöjd/djup. Kör själv med 1,25 mm plåt och skulle nog kunna tänka mig att gå till 1mm och då se till att få till "förstyvningsveck" sickade över den släta ytorna för att få den lite stabilare.

my 2p

Tack för era kloka synpunkter!

Ni är guld värda eller iallafall en bra svetsfog.

Dessa 25mm har mindre betydelse för oss eftersom motorn hamnar ganska högt upp (2,9 V6).Tråget och lägsta punkten på svänghjulskåpan hamnar i linje med varandra vilket gör det meningslöst att kapa tråget. Eftersom det är så djä...svårt att bifoga bilder på detta forum kan jag inte visa hur chassit ser ut i golvpartiet.Alltnog,vi har en tvärstötta från nedre röret bakom ryggstöden,den går från kardantunneln och snett framåt till yttre ramröret dvs diagonalt över golvet (hoppas att detta blev begriplig?).Denna stötta bygger 25 mm och gör att vi har "plats" för divinycellen i golvet eftersom vi ändå måste höja stolarna 25 mm.En nackdel som har farit igenom mitt lilla huvud är att regn och fukt/vatten hamnar på golvet och torde finna vägar ner under divinycellen och därmed förorsaka rost och andra otrevligheter. I vårt tänkande tror vi att vi isolerar en del vägljud och ökar säkerheten en aning.

Vad rekommenderas för tjocklek i alu för ryggstödsplåten?

Vi tar mycket gärna emot ytterligare råd och dåd.

Antas(svärande fader) & Ola (svetsande son)

Link to comment
Share on other sites

I vårt tänkande tror vi att vi isolerar en del vägljud

Jag tror du kan skippa den tanken angående vägbuller....

Buller är starkt förknippat med att åka seven numera i min värld

efter några hundra mil på vägarna...

Och då kommer inte så mycket av det bullret från motor/avgas....

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du kan skippa den tanken angående vägbuller....

Buller är starkt förknippat med att åka seven numera i min värld

efter några hundra mil på vägarna...

Och då kommer inte så mycket av det bullret från motor/avgas....

Kul!

Jag kör Intruder 1400 under den isfria perioden.Med den "järnhästen" ingår bullret i njutningen.

Ser fram emot de första turerna med "rörhögen" som kollegorna, avundsjukt,uttrycker sej.

Link to comment
Share on other sites

hallo.

Jag bygger också på v6an och jag får under den i orginal mk indy huv!

så hur har ni sätt era fästen?

mvh leffe

Intressant att någon fler bygger med V6:an.

Gör du egna grenrör?

Vi har satt motor/svänghjulskåpa i linje med undre chassirören.Inget sticker alltså ut under bilen.Hur hög huven blir har vi inte funderat på ännu. Har du gjort om plenumkammaren för att få lägre motor?

Vilken markfrigång har du?

Vi bygger enligt McSorley 442.

Om det inte vore så förb...svårt att bifoga bilder till detta forum skulle vi visa bilder.

Hmm....vi med V6 muller kan ju glida fram till åhörarnas beundran.

Antas

Link to comment
Share on other sites

JA du Antas.

Jag sätte vxl lådan med fästet på undersidan av ramen plus 20 mm ner. min nmark frigång är på knappa 80mm,så inga fart hinder o liknande för min del. annars har jag inte gjort nått med motorn. och min polare o jag gör eget grenrör men inte än just nu håller vi på med det jävla elsystemet,vet någon vad man får betal för nåon jävla el tok ska fixa elsystemet så jag kan fixa med såna saker som é roligare,tex sitta på pubben,eller segla kattan

mvh leffe

Edited by Leffe
Link to comment
Share on other sites

JA du Antas.

Jag sätte vxl lådan med fästet på undersidan av ramen plus 20 mm ner. min nmark frigång är på knappa 80mm,så inga fart hinder o liknande för min del. annars har jag inte gjort nått med motorn. och min polare o jag gör eget grenrör men inte än just nu håller vi på med det jävla elsystemet,vet någon vad man får betal för nåon jävla el tok ska fixa elsystemet så jag kan fixa med såna saker som é roligare,tex sitta på pubben,eller segla kattan

mvh leffe

Vi tog ur hela elsystemet intakt ur donatorn,hoppas att det gör återmonteringen lättare.Mycket kabel är det!

Vi har helt plan yta under chassit vilket medför att vi kan göra undersidan helt täckt och slät. Bra för turbulensen speciellt med de "hiskeliga" farter man kommer upp till.

Ska försöka bifoga en bild där man kan skönja höjden på vårt växellådsfäste.Om den inte finns med krånglar det igen.

Kul att du är katamaranseglare. 1976-77 byggde jag en Tornado (plywood),tog färjan till England och köpte mast,balkar och trampolin.Seglade ifrån allt med segel i Norrbotten!

Link to comment
Share on other sites

JA du Antas.

Jag sätte vxl lådan med fästet på undersidan av ramen plus 20 mm ner. min nmark frigång är på knappa 80mm,så inga fart hinder o liknande för min del. annars har jag inte gjort nått med motorn. och min polare o jag gör eget grenrör men inte än just nu håller vi på med det jävla elsystemet,vet någon vad man får betal för nåon jävla el tok ska fixa elsystemet så jag kan fixa med såna saker som é roligare,tex sitta på pubben,eller segla kattan

mvh leffe

Nix,bilder fungerar inte.

Om du går in på:http://groups.msn.com/Super7Karlstad/shoebox.msnw

kan du söka bland mina bilder.Där finns bild på bl.a. växellådsfäste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...