Jump to content

Skarva handbroms vajer


LUPUS

Recommended Posts

hej på er,

har precis varit ute och klipp lite i mina handbroms vajrar så de nu får rätt längd.

(kan ni föresten tänka er, en handbroms från en 1957 års saab 93:A passar rakt av på en saab 9000 vajer som i sin tur med endast lite borrning i vajer fästet på oket passar klockrent i 9-3 SS ok:en)

det har inte varit onödigt mycket andrande av vajer storlekar där inte :)

Men nu till frågan har just nu ett par vajer lås för att pröva det hela men vill ju ha dit något som är mera säkert över tiden.

Har läst att en del har lött dit nya nipplar ( typ som de jag klippte bort) och nu undrar jag med lödning vad menar ni (kolv , svets ..) och finns det att köpa vajer genomföringar man kan nypa till och sedan löda ?

Ha't TB

Link to comment
Share on other sites

Som gammal seglare kan jag rekommendera pressade ändstycken av rostfritt stål. Wire till masten är dimensionerade för att ta mycket stora laster, och jag har aldrig varit med om att de pressade änstyckena gett upp.

Nu är det väl inte så lätt att hitta en riggmakare i inlandet, men ni som bor i näheten av en marina har ju det lite lättare. Watski-butikerna brukar också kunna hjälpa till med detta. Dessutom brukar man kunna låna bamsiga popnitänger där.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lödda med gas och silver lod, silver lod är det som tränger in bäst. Om du ska ha en nippel i änden av wiren så bara borra ett hål som är ca 5 mm djupt sen är det bara att sticka in wiren där och lödda med silver lod, tränger in bra i hela hålet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Watski har något som heter Nicopress Kopparlås från 2 - 5 mm wire som borde fungera, håller dom för en hel rigg på en segelbåt bode de hålla för en handbroms kostar från 10 - 47 kr.

Problemet är att presstången kostar 7000 :- men för en tia kanske de kan pressa en åt mig på plats!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

har man ingen tång så kan man dela en lämplig mutter i två halvor, stoppa in vajern dubbelvikt ii ett rör eller skarvhylsa för kabel ,sätt i mutter-halvorna och trycka till i ett kraftigt skruvstycke.. gärna grovgängad mutter..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

precis... annars kan man ta 4 kantiga järnstavar typ8*8 mm och fila jack i dom så dom lagda mot varandra bildar ett 6 kantigt hål.. plasera den ena på ett städ hylsan imellan det andra uppepå och sedan klippa till med en redig handslägga...obs ingen fegis hammare.. klart har man en press så går det ju oxå..

gjorde så med ett par handbromsvajrar på en BMW som jag kortade av.. dom höll för besiktningsmannens ryckande..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag måste vara trögare än sirap för jag fattar verkligen ingentig av Michaels briljanta ideér. :image018:

Däremot så har jag endast ca 5 mm utrymme att skarva på så jag måste använda något som inte inverkar på orginal kraftfördelaren(halvmånen som sitter på handbroms axeln). Om jag spänner wiren så riskerar jag ju att skarven åker in mot kraftfördelaren och ger ett ojämnt drag på ena sidan.

Kan man använda någon annan kraftfördelare som tillåter en skarv att passera? Hur har ni gjort?

Bilder säger mer än tusen ord.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

OK Tack för bilden, det är som jag har gjort men du verkar ha mer utrymme mellan halvmånen och genomföringen i ryggstödet, jag får hitta en lösning och ta bort onödiga plastbitar.

Tack för bilden den var beskrivande.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael

Tack för det jag ser att du kör mycket som jag men med MK's chassie. Jag fick mycket tips av dina bilder som jag kan använda mig av.

Nu kan jag fortsätta så fort jag fixat mina felaktigt svetsade bakre uprights.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...