Drake Posted September 10, 2006 Share Posted September 10, 2006 Stött på patrull. :blink: Bygger en GD-klon (Cobra) och har kommit till ett problem. Mina dämpare kommer inte att få plats i den övre bärarmen eftersom GD-spindlarna inte bygger inåt på samma sätt som mina Sierraspindlar gör vid övre leden. (typ 12-13 cm) Frågan är om det går att vända Transitleden utåt och på sätt spara plats? (Nån som fattar vad jag menar?) Vad gör man annars, vill inte ställa mej och bygga nya spindlar också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 kan du inte bygga övre bärarmar som schimsas mot schassiet i stället för vid spindel(upright... så som man gör på en del standard bilar.. om du förstår hur jag menar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 11, 2006 Author Share Posted September 11, 2006 Tyvärr så står det helt stilla nu! :blink: :prop: Bild kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 helt enkelt en fastbultad övre spindelled senam bärarmen in som en triangel sedan gör man den delen som man brukar svetsa fast i schassiet (den u formade plåtbiten i vilken den inre bussningen fästs) den bultar man fast... sedan lägger man schims mellan den och schassiet... pust.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 11, 2006 Author Share Posted September 11, 2006 Ok, tror jag hajar, för att slippa den gängade delen in mot ramen va! :515: Då borde man ju kunna ha länkhuvuden inne vid ramen också istället för schims. Men vad ska man hitta för spidelled då? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 12-13 cm låter häftigt. har en uppgift om att över leden hamnar ca 4 cm innanför undre leden på en Sierra spindel. :huh: Med leden vänd utåt får du nog problem med fälgarna. Du kan sätta den gängade hylsan i linje med ena “benet” i A-armen. Den kommer då att påverka både camber och castor så det blir svårare att justera in men det blir mer utrymme för stötdämparen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 17, 2006 Author Share Posted September 17, 2006 Gjorde ett litet test med en provisorisk bärarm och tror att jag klarar fälgen men var tvungen att kapa några m.m. på leden för att inte ta i bromsskivan. Tror ni att det här kommer att funka?? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 Man kan göra så..men det e inte rätt :biglaugh2: nä men skämt o sido.. visst kan det fungera så om du bara ligger rätt i justeringen.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Gjorde ett litet test med en provisorisk bärarm och tror att jag klarar fälgen men var tvungen att kapa några m.m. på leden för att inte ta i bromsskivan.Tror ni att det här kommer att funka?? :unsure: Fyrkantröret kommer att få ett kraftigt vridmoment. Jag tror inte SFRO kommer att godkänna detta. :( Får du plats för bromsoket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 Kommer nog att använda runda rör med en svetsad gängad stump men med leden utåt. tror jag klarar fälg och ok men har inte testat ännu. Kan inte riktigt förstå varför momentet skulle bli större med gängen utåt, leden sitter ju på samma ställe! Rätta mej om jag har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 varför så lång bärarm och just en sådan spindelled? korta ner bärarmen och gör en platta längst ut o ta en annan spindel t.ex. opel ascona. volvo Amazon eller likn. sedan justera med ant. schims längst in eller avlånga hål som du kan förskjuta spindeln i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 (edited) Jo jag vet men nu har jag ju redan alla prylar, annars hade jag nog satsat på en annan spindel. Den konstruktionen jag börjat på gör det lte svårt med schims men avlånga hål låter ju intressant! Släpper SFRO igenom det? Och finns det några leder som har samma konicitet som Transiten men utan den långa gängbiten eller måste man brotcha om? Edited September 18, 2006 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matchless Posted September 18, 2006 Share Posted September 18, 2006 Dom flesta av oss som bygger med Taunus spindlar använder Transit-led, alltså passar Taunus leder i din plugg, ser ut såhär: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 Ok, tackar! Då återstår frågan om nån har testat det där med långa hål och vad SFRO säger om det. Förresten, har Gustav semester eller vad? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 24, 2006 Author Share Posted September 24, 2006 Långa hål som sagt var! Är det tillåtet tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 24, 2006 Share Posted September 24, 2006 en kille utanför landskrona ``honda jimmy´´ om jag inte missminner mig har avlånga hål i övre bärarmarna..och den (7:an) klarade sfro... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Jag har funderat på att använda förskjutna hålbilder i stället för avlånga hål. Grovjustering på ena leden och finjustering på andra. Tre kanske fyra lägen på vardera leden borde det gå att få plats med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 25, 2006 Author Share Posted September 25, 2006 Du har ingen bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Jag har nu. Kände på mig att det där var obegripligt :D Den här uppsättningen ger en justering på totalt 16mm i steg om 2mm (tror jag :hypocrite: ) Hur det beter sig i verkligheten beror naturligtvis på hur spindeln ser ut. Antalet stegman kan ha handlar om hur tätt man vågar sätta hålen och hur leden ser ut. Volvo 740 har en led där hålen är förskjutna 10mm det borde gå att göra lite extra hyss med en sånn'. Det började med att jag funderade på att lägga vikten på övre A-armen (inflyttade fjädrar) och det klarar inte Transit leden. Det är ingen smäcker lösning men vad gör man. Åsså är hål väldigt locost. :prop: CAMBERJUST.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 usch är för trött och seg för att fatta..kan bero på att jag varit vaken i 17 timmar..suck ``allt blir bra´´ som en kollega på jobbet brukar säga, när vi vanliga dödliga är nära att ge upp... snart dags att sova.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 27, 2006 Author Share Posted September 27, 2006 Har bestämt mej nu, Taunusled och uniballs på den främre övre armen får det bli.En fråga till bara: Är den lika stark som en Transitled och har den samma böjbarhet? Tror jag tar Transitlederna till övre bakre armen eller svetsar en gängad stång (M18) till en vanlig bussning. Skiter i inställningar på nedre armen, tror det räcker med 0 grader toe-in. Å så en fråga till: Bakre övre armen, kan man ha den ena vinkelrätt in från hubben med spindeln gängad rakt in i armen? Det blir ju en enkel och snygg lösning där dämparen lätt får plats på sidan men ökar påfrestningarna nåt. Vet att det finns såna varianter men bör man tänka på nåt annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 12, 2006 Author Share Posted November 12, 2006 Typiskt! Det visar sig att Taunus-leden inte går att vinkla i sidled mer än några grader så jag får svårt att bygga med vettig casterlutning. Tror jag kommer upp i 5-6 grader innan det tar emot. Vad göra??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 Det uppenbara är väl att vinkla fästet för leden. Fast det låter riktigt jobbigt ju mer jag tänker på det. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 13, 2006 Author Share Posted November 13, 2006 Jo, får väl prova att vinkla spindeln lite då. Tyckte själv att det verkade knepigt att få till lika på båda sidorna. :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Nån som har förslag på alternativa spindlar med samma kona som Taunusen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.