Jump to content

Problem


Drake

Recommended Posts

Stött på patrull. :blink:

Bygger en GD-klon (Cobra) och har kommit till ett problem.

Mina dämpare kommer inte att få plats i den övre bärarmen eftersom GD-spindlarna inte bygger inåt på samma sätt som mina Sierraspindlar gör vid övre leden. (typ 12-13 cm)

Frågan är om det går att vända Transitleden utåt och på sätt spara plats? (Nån som fattar vad jag menar?)

Vad gör man annars, vill inte ställa mej och bygga nya spindlar också!

Link to comment
Share on other sites

helt enkelt en fastbultad övre spindelled senam bärarmen in som en triangel sedan gör man den delen som man brukar svetsa fast i schassiet (den u formade plåtbiten i vilken den inre bussningen fästs) den bultar man fast... sedan lägger man schims mellan den och schassiet... pust..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ok, tror jag hajar, för att slippa den gängade delen in mot ramen va! :515:

Då borde man ju kunna ha länkhuvuden inne vid ramen också istället för schims.

Men vad ska man hitta för spidelled då? :blink:

Link to comment
Share on other sites

12-13 cm låter häftigt. har en uppgift om att över leden hamnar ca 4 cm innanför undre leden på en Sierra spindel. :huh:

Med leden vänd utåt får du nog problem med fälgarna. Du kan sätta den gängade hylsan i linje med ena “benet” i A-armen. Den kommer då att påverka både camber och castor så det blir svårare att justera in men det blir mer utrymme för stötdämparen.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett litet test med en provisorisk bärarm och tror att jag klarar fälgen men var tvungen att kapa några m.m. på leden för att inte ta i bromsskivan.

Tror ni att det här kommer att funka?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett litet test med en provisorisk bärarm och tror att jag klarar fälgen men var tvungen att kapa några m.m. på leden för att inte ta i bromsskivan.

Tror ni att det här kommer att funka?? :unsure:

Fyrkantröret kommer att få ett kraftigt vridmoment. Jag tror inte SFRO kommer att godkänna detta. :(

Får du plats för bromsoket?

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog att använda runda rör med en svetsad gängad stump men med leden utåt. tror jag klarar fälg och ok men har inte testat ännu.

Kan inte riktigt förstå varför momentet skulle bli större med gängen utåt, leden sitter ju på samma ställe!

Rätta mej om jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

varför så lång bärarm och just en sådan spindelled? korta ner bärarmen och gör en platta längst ut o ta en annan spindel t.ex. opel ascona. volvo Amazon eller likn. sedan justera med ant. schims längst in eller avlånga hål som du kan förskjuta spindeln i.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet men nu har jag ju redan alla prylar, annars hade jag nog satsat på en annan spindel.

Den konstruktionen jag börjat på gör det lte svårt med schims men avlånga hål låter ju intressant!

Släpper SFRO igenom det? Och finns det några leder som har samma konicitet som Transiten men utan den långa gängbiten eller måste man brotcha om?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu. Kände på mig att det där var obegripligt :D

Den här uppsättningen ger en justering på totalt 16mm i steg om 2mm (tror jag :hypocrite: ) Hur det beter sig i verkligheten beror naturligtvis på hur spindeln ser ut. Antalet stegman kan ha handlar om hur tätt man vågar sätta hålen och hur leden ser ut. Volvo 740 har en led där hålen är förskjutna 10mm det borde gå att göra lite extra hyss med en sånn'.

Det började med att jag funderade på att lägga vikten på övre A-armen (inflyttade fjädrar) och det klarar inte Transit leden. Det är ingen smäcker lösning men vad gör man. Åsså är hål väldigt locost. :prop:

CAMBERJUST.pdf

Link to comment
Share on other sites

usch är för trött och seg för att fatta..kan bero på att jag varit vaken i 17 timmar..suck

``allt blir bra´´ som en kollega på jobbet brukar säga, när vi vanliga dödliga är nära att ge upp...

snart dags att sova.. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har bestämt mej nu, Taunusled och uniballs på den främre övre armen får det bli.En fråga till bara:

Är den lika stark som en Transitled och har den samma böjbarhet?

Tror jag tar Transitlederna till övre bakre armen eller svetsar en gängad stång (M18) till en vanlig bussning.

Skiter i inställningar på nedre armen, tror det räcker med 0 grader toe-in.

Å så en fråga till: Bakre övre armen, kan man ha den ena vinkelrätt in från hubben med spindeln gängad rakt in i armen? Det blir ju en enkel och snygg lösning där dämparen lätt får plats på sidan men ökar påfrestningarna nåt. Vet att det finns såna varianter men bör man tänka på nåt annat?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Typiskt!

Det visar sig att Taunus-leden inte går att vinkla i sidled mer än några grader så jag får svårt att bygga med vettig casterlutning. Tror jag kommer upp i 5-6 grader innan det tar emot. Vad göra???

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...