Jump to content

4wd igen!


Marcus a

Recommended Posts

Kan inte släppa tanken att mitt nästa bygge ska bli en 4wd med tex 2st cbr900 motorer. Men det finns massor med frågor som jag inte kan komma på något bra svar på utan eran hjälp.

För att göra det lätt för sej så kan man ju köpa en 4wd Ford eller något liknade , nackdelen med det är då att tex en escort cossi inte är speciellt billiga och tråkigt

Så två stycken mc motorer borde vara det ultimata:) Fördelarna är att det är otroligt fräckt. Behöver inte bli så mycket krångligare än med en motor.

Drivlina till bakhjulen är inte så krångligt, det är många som har byggt med mc motor så det är väl beprövat.

Men däremot så drivlinan till framhjulen kan jag inte komma på något vettigt.

Kan inte så jätte mycket inom dethär området så hoppas ni kan komma med några bra svar utan att skratta åt min dumma frågor:)

Diffen fram vad ska man ha till det? borde väl vara från någon bil med 4wd och svansmotor? så att drivningen kommer från en kardan typ Porsche 911men 4wd (vad dom nu heter)? Tänker jag rätt eller är jag ute och cycklar?

Motorn borde väl också sitta med drivningen bakåt i bil så att växlaran går åt rätt håll så man inte får 6vxl framåt på bakhjulen och 6vxl bakåt på framhjulen eller finns det diffar som vänder på det hela?

J vi kan väl börja såhär, Men behöver många svar innan jag försstår allt:)

Link to comment
Share on other sites

kolla lite på bilderna på denna... hjälper kanske lite iaf...

www.elitespas.net/car

jag har videos när dom provkör den oxså.. ja kan skicka på ICQ/MSN om du vill...

men ja har för mig att jag fick länken här på forumet så sök lite å se om du inte kan hitta den den vägen...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag snackade tidigare med snubben som säljer mk i Norge. Han höll då på att bygga en bil med två Honda motorer. Han sade att Tiger byggt två bilar med två motorer och den som fungerade bäst var den rent bakhjulsdrivna. Han menade på att den främre motorn endast kunde lämna typ 25 % av tillgänglig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på allt som står om 4wd på denhär sidan! Har inte kommit fram till något specillt som kan hjälpa mej vid eventuel byggnation.

Skulle gärna vilja ha den filmen, men sitter på 56k modem så det blir nog inte så bra:) Tack ändå! Är det filmen som tiff kör 2,8 0-100km/h?

Mycket möjligt att den fräre motorn bara ger 25% av sin kapasitet. Men det blir en halt anna bil att köra så på en bana så tjänar man på 4wd tror jag. men som sagt så tycker jag det är häftigt också:)

Någon anna som har några ideér?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med fyrhjulsdrivda coworth och andra bilar är att så stor del av motorn och därmed tyngden är framför hjulen. I en sjua sitter ju nromalt hela motorn bakom framhjulen. Så det blir en hel del ombyggnad om man skall använda de grejerna...

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert en viktmässig fördel med två mc-motorer på det sättet. Man slipper krångliga bitar i transmissionen som ska fördela kraften mellan bak och fram.

Man kanske kunde ta och lösa drivningen till framhjulen genom att ta spindlar och drivaxlar från en Saab och koppla ihop det med en diffklump från en Sierra eller en BMW och sen en stump kardan med ett kugghjul och kedja i änden på, typ. Fan, det lät ju enkelt... ;)

Just det, då kommer väl framhjulen att snurra bakåt ja...? :(

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert en viktmässig fördel med två mc-motorer på det sättet. Man slipper krångliga bitar i transmissionen som ska fördela kraften mellan bak och fram.

Man kanske kunde ta och lösa drivningen till framhjulen genom att ta spindlar och drivaxlar från en Saab och koppla ihop det med en diffklump från en Sierra eller en BMW och sen en stump kardan med ett kugghjul och kedja i änden på, typ. Fan, det lät ju enkelt...  ;)

Just det, då kommer väl framhjulen att snurra bakåt ja...?  :(

Det beror på vilket håll man sätter motorcykelmotorn på. :) Men som sägs i någon annan tråd så tål inte diffklumparna att köras bakvägen. Men de kanske går att plocka isär och vända på?

Link to comment
Share on other sites

Jag kom att tänka på det också. Man måste ha motorer med drevet på högersidan, så vänder man frammotorn om 180 grader. :)

Om det går att vända bak o fram på kugghjulen i en någon bra diffklump så kan man ju börja bygga på sådana där obskyra motorer från framhjulsdrivna Honda också. ;)

Link to comment
Share on other sites

Eller så har man motorer med drevet på vänster sida, och låter kardanen gå förbi motorn. Det kanske får plats då också.

Marcus, kan inte du köpa ett par motorer och kolla? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Billigaste drivlinan (låda, fördelningslåda och diffar) måste ändå vara Fords 4x4. En rostig Sierra XR4x4 får man för några tusenlappar, och framdiffen går att ta ur oljetråget om man vill ha den längre fram. Då får du ju 33/67% fördelning av drivningen fram/bak också. Väljer man en XR4x4 med 2.8-literssexan är det typ 9-lådan med fördelingslåda, lös språngkåpa så det är lätt att bygga adapter till nån annan motor.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle ta en vanlig bakhjulsdiff och sätta även på framhjulen skulle det funka att svänaga då?

Om man sätter en diff framåt vänt på framhjulen och en kardan framåt och på kardanen sätter man ett drev som med en kedja sitter ihop men en annan kardan som är kopplad tilll motorn, någon som förstår?

Borde kanske gå, men motorn kan nog komma ganska högt upp. Vad tror ni?

Men en diff från en porsche 911 måste ju bli kanon, Undrara vad en sån kan kosta:) borde inte bli några problem med att den är för klen iaf:)

Det att köpa en komplet drivlina från något 4wd fordon är inte aktuellt, vill ha två motorer!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle ta en vanlig bakhjulsdiff och sätta även på framhjulen skulle det funka att svänaga då?

Om man sätter en diff framåt vänt på framhjulen och en kardan framåt och på kardanen sätter man ett drev som med en kedja sitter ihop men en annan kardan som är kopplad tilll motorn, någon som förstår?

Borde kanske gå, men motorn kan nog komma ganska högt upp. Vad tror ni? 

Men en diff från en porsche 911 måste ju bli kanon, Undrara vad en sån kan kosta:) borde inte bli några problem med att den är för klen iaf:)

Det att köpa en komplet drivlina från något 4wd fordon är inte aktuellt, vill ha två motorer!!! :)

Teoretiskt sett borde det funka med en lös diff att sätta fram. Det är bara att ta spindlar från någon framhjulsdriven bil, och sedan på något vis se till så att drivaxeln som kommer från diffen passar i drivknuten i spindeln. Sedan borde det gå fint att svänga. Men problemet ligger fortfarande i att man är tvungen att vända diffklumpen, och dreven innuti får gå baklänges, med reducerad hållbarhet som följd. Men det är möjligt att en diff från Porsch 911 skulle hålla för det, men den är nog både stor och tung i sådana fall.

Visserligen har jag ju en diffklump liggande, som jag inte skall använda. Den skulle jag kunna plocka i sär och se om det går att vända på dreven... Men det är klart, det varierar nog mellan olika diffklumpar också.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig tagit mej en ordentlig titt i en diff och kollat hur den är uppbyggd...

Det måste ju bli som att köra med baken i hela tiden och det håller nog inte allt för länge. Men det störrsta påfresningen är på bakhjulen. Så frågan är då hur länge en bakåtgående diff på framhjulen klarar sej?

Min idé med två kardan och kedjedrift då?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte framdiff från Sierra 4x4 som pinto föreslog? Den är billig och är gjord för att sitta fram redan från början. Sen använder man ju givetvis drivaxlar och spindlar också, så behöver man ju bara lösa drivningen fram till diffen också.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte framdiff från Sierra 4x4 som pinto föreslog? Den är billig och är gjord för att sitta fram redan från början. Sen använder man ju givetvis drivaxlar och spindlar också, så behöver man ju bara lösa drivningen fram till diffen också.

Hur sitter det på en sådan? De enda fyrhjulsdrivna bilar jag kikat på är gamla audi, och där har jag för mig att drivaxlarna till frmhjulen går ur växellådan, som sitter bakom den längsmonterade motorn. Ett sådant system skulle bli svårt att överföra till en sjua, då hjulen sitter framför motorn. Men det kanske är uppbyggt på ett annat vis på fordarna?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Eftersom Forden är baserad på en bil med längsmonterad motor och bakhjulsdrift, är det helt annorlunda konstruerat.

Bakom motorn sitter en växellåda, och i bakkant av lådan finns ett fördelningshus. Via en kedja tar man ut kraft till framhjulen, på motorns vänstra (om jag minns rätt) sida. Det sitter en planetdiff i fördelningslådan också.

Kraften till framhjulen går via en kort kardan, till en "lös" diff som sitter typ bredvid oljetråget.

Den diffen är alltså gjord för att driva framhjul och borde vara perfekt anpassad för den som vill tynga ned en Locost ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Den länken var verkligen kannon, Det blir nog en 4wd till nästa sommar:) skoj... Nu borde det ïnte vara något som skulle kunna ställa till det för mej:)

Tack så mycket!

Är det någon som vet om det finns någon locost som bara är framhjulsdriven:) det skulle vara lite anorlunda:)

Link to comment
Share on other sites

Tycker det verkar dyrt för en bil som man bara kan köra 2 vekor till. Men det kostar kanske så för att den är 4wd.

Vet inte om det är någon ide att köpa hela bilen, ska varken ha motorn elle växellåda utan bara diffarna, tror jag:) Det står en upp brunnen sierra 4wd här i uppsala, man skulle kanske kontakta ägaren:)

Tack iaf

Link to comment
Share on other sites

om den är uppbrunnen så kanske du inte behöver det... lättare att komma åt om all plast är bortbränd ;) .

Ang sierran på blocket... bara för att det står 7900 på annonsen behöver det ju inte bli slutpriset. Om du vågar vänta en vecka kanske man kan pruta ner priset till 4-5000.

Link to comment
Share on other sites

Jo så är det nog kanske.

Men med tanke på att det är lite jobb med att fixa balken och sen göre en ombesiktning så skulle jag inte ge mer en 4000kr

Känns dumt det också¨eftersom jag ska ha så lite delar:)

Det är inte riktigt aktuellt nu heller, inte förens den bilen som jag gör nu är klar är det aktullt. Till Hösten hoppas jag så den rullar på vägarna nästa sommar:) då du!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det brukar faktiskt inte vara några större problem att vända transaxel i de vanligaste bakdiffarna.

Klart enklast är att ta en diff från en bil med delad bakaxel, drivning på bakhjulen och växellådan fram (sierra, omega bmw3-serie mm mm mm)

Det är ganska vanligt att vända transaxeln på diffar som är hopbygda med lådan, ex sena WV typ 2(buss/pickupp) har samma låda och diff som Audi's vanligaste. fast med olika montering.

Renaul 25-30 lådan (motor framför frammaxeln) är samma som en mindre renault (tror 16) som har motorn bakom.

Det är ganska vanligt att använda den lådan i olika mittmotorbyggen, ex lotus esprit har Renaultlåda.

oftast är det samma diffar framm som bak på fyrhjulsdrivna bilar (med separata diffar, ej inbyggda i lådan)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...