Jump to content

Förgasare


Recommended Posts

Min fråga är..

Om jag sätter på weber eller mikuni på min pinto, hur mycket måste ändras på elsystem, rotor etc?

Kan jag plocka bort databoxen? påverkas instrumenteringen? nytt grenrör etc?

Hur mycket påverkas effekten?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det beror helt på vad du har för motor nu. Är det en insprutningsmotor får du ta bort databoxen och byta fördelare. Instrumenteringen påverkas inte (mer än att du kan få koppla om nån kabel till varvräknaren).

Fördelare tar du enklast från en Granada eller tidig Sierra med förgasare (inte den senare som har databox till tändningen). Ett alternativ är förstås också programmerbar tändning, då brukar man kunna använda fördelaren från EFI-motorn.

Grenröret behöver du inte byta.

Effekten kan förbättras en aning men det är främst gassvaret som blir bättre. Förgasarna kan ju också lätt anpassas för en vassare kam (med separata spjäll är det lättare att få en vass kam att funka).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Det är en pintomotor, som nu är bestyckad med EFI-insprutet.

En kompis har ett insug passande mellan weber40 eller 45 och pintotoppen. EFI-enheten sticker ju som bekant upp genom huven.

Kommer att få koppla om en del till instrumenteringen ändå Skodas instrument passar inte riktigt men fords T9 (vad jag vet). Vilka sierror/granador hade inte pulse-AIR systemet?

Bifogar bild på EFI:ns höjd mot noskonen

post-4-1076414845.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Pulse-air kom väl 1985 eller så. Alla Taunus och Granada saknar pulsair såvitt jag vet, så de grenrören är smidiga, men tidiga Sierra har bättre flöde. Jag skulle hellre välja ett pulsair-grenrör med borttagna lyftdysor och pluggade hål.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

sett den sidan också...

Det är dock inte min starka sida att svetsa Aluminium (typ inte den blekaste hur man gör).

En kollega som har ett insug för weber som i så fall åker på...gärna med kromade insugstrattar

Dubbla Weber 45:or sjunger så nackhåren reser sig

Ps.

Ingen här som är intresserad av en Fiat Dino med en 2,0L V6:a från Ferrari, dubbla kammar på båda sidor?? Låter som en dröm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...