svante Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Min fråga är.. Om jag sätter på weber eller mikuni på min pinto, hur mycket måste ändras på elsystem, rotor etc? Kan jag plocka bort databoxen? påverkas instrumenteringen? nytt grenrör etc? Hur mycket påverkas effekten? Quote
therealpinto Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Hej Det beror helt på vad du har för motor nu. Är det en insprutningsmotor får du ta bort databoxen och byta fördelare. Instrumenteringen påverkas inte (mer än att du kan få koppla om nån kabel till varvräknaren). Fördelare tar du enklast från en Granada eller tidig Sierra med förgasare (inte den senare som har databox till tändningen). Ett alternativ är förstås också programmerbar tändning, då brukar man kunna använda fördelaren från EFI-motorn. Grenröret behöver du inte byta. Effekten kan förbättras en aning men det är främst gassvaret som blir bättre. Förgasarna kan ju också lätt anpassas för en vassare kam (med separata spjäll är det lättare att få en vass kam att funka). /Gustaf Quote
svante Posted February 10, 2004 Author Posted February 10, 2004 Tack. Det är en pintomotor, som nu är bestyckad med EFI-insprutet. En kompis har ett insug passande mellan weber40 eller 45 och pintotoppen. EFI-enheten sticker ju som bekant upp genom huven. Kommer att få koppla om en del till instrumenteringen ändå Skodas instrument passar inte riktigt men fords T9 (vad jag vet). Vilka sierror/granador hade inte pulse-AIR systemet? Bifogar bild på EFI:ns höjd mot noskonen Quote
therealpinto Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Hej Pulse-air kom väl 1985 eller så. Alla Taunus och Granada saknar pulsair såvitt jag vet, så de grenrören är smidiga, men tidiga Sierra har bättre flöde. Jag skulle hellre välja ett pulsair-grenrör med borttagna lyftdysor och pluggade hål. /Gustaf Quote
Jonte Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Eller så kan du försöka att göra om EFI:n som jag tänkte pröva. Se denna sida http://www.rhocar.org.uk/buildtipz/024.shtml även bild bifogad Quote
svante Posted February 10, 2004 Author Posted February 10, 2004 sett den sidan också... Det är dock inte min starka sida att svetsa Aluminium (typ inte den blekaste hur man gör). En kollega som har ett insug för weber som i så fall åker på...gärna med kromade insugstrattar Dubbla Weber 45:or sjunger så nackhåren reser sig Ps. Ingen här som är intresserad av en Fiat Dino med en 2,0L V6:a från Ferrari, dubbla kammar på båda sidor?? Låter som en dröm Quote
Jonte Posted February 10, 2004 Posted February 10, 2004 Ok...jag jobbar bredvid en alu-firma....tänkte smöra in mig där och få lite svetshjälp Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.