Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon (gustav) som vet om det finns någon "praxis" på detta när det gäller 7:or?

Då jag inte ska ha störtbåge så blir det lite krabbigt med den övre fästpunkten.

Jag hittade detta utdrag i VVFS 2003:22 kap41 §40 :

"Om fordonets konstruktion inte medger att övre fästpunkt kan anordnas utan stor olägenhet får bilbälte istället utgöras av höftbälte"

Frågan är vad som kan anses som "stor olägenhet"

Posted

Det som gäller är ... om det inte finns en bra övre fästpunkt så är det ok med 2-punkts.

våra bilar är i en gråzon, men JA det är ok med 2-punktsbälte.

men det vill du troligtvis inte ha..

Om du mot förmodan tänker ha det ändå så blir det skitsnyggt (enligt mig) att skaffa flygstolsbälten med aluminiumspänne.

En kompis till mig har det i sin E-type.

Posted
Det som gäller är ... om det inte finns en bra övre fästpunkt så är det ok med 2-punkts.

våra bilar är i en gråzon, men JA det är ok med 2-punktsbälte.

men det vill du troligtvis inte ha..

Om du mot förmodan tänker ha det ändå så blir det skitsnyggt (enligt mig) att skaffa flygstolsbälten med aluminiumspänne.

En kompis till mig har det i sin E-type.

Flygstolsbälten är väl tyvär knappast godkända??? :(

Posted

visst kan du ta mittbältet från en annan bil

Saab 96 hade mig veterligen bälten liknande flygets...

(E-typen var vist reggad utan bälte för då den kom fanns inte det kravet och då kan man tydligen sätt i vad som helst tom paketsnöre...)

Posted

Alla dom äldra saabarna har får jag för mej flygplansliknande bälten. Men om man hittar några snygga efter 30år är iofs tveksamt:)

Posted

jo det gör det kanske, men dom brukar inte har samma kvalitet och utseende har jag en viss erfarnhet av:)

Men om man nu skulle ha saab bälten i bilen så är det nog inte heler så mycket jobb med att putsa upp dom ordenligt och kanske byta bältet.

Det är ju bara 2 stken :)

Posted

Tillbaka till ursprungsfrågan...

Du har ju en övre fästpunkt i det röret som sitter mellan stötdämpar fästena/övre röret till ryggplattan..

jag sätter mina rullanordningar nere vid diffen och leder den över det ovan nämda rör se bild (lite svårt att förklara).

Det finns ingen regel på hur bältet ska sitta, inifrån och ut eller utifrån och in...hmmm det lät komplext.. Jag kommer att ha klickdelen på vid yttersidan.

Figuren nedan ska försöka förklara lite.

Vänstra figuren: Klickdelen vid yttersidan och upprullningen i mitten

Högra figuren: Klickdelen vid kardantunneln och upprullningen vid stötdämpare/störtbågesfäste.

/ \ \ /

[ -- o -- ] [ -- o -- ]

post-8-1076426261.jpg

Posted

Jag fick det av en kollega i en bytesaffär.... Jag hade en soffa som vi tänkte skicka till tippen, det visade sig att han ville ha den, så jag fick två uppsättningar bälten splajans nya aldrig monterade... Tror det är någon sorts universal..

Posted

Snygg skiss! :)

Visst borde det vara så att om man tar bilbälten från en bil så måste man göra att vinklarna blir nästintil exakt lika i bygget som när dom satt i bilen?

Hur stort spelrum är det på ditt bälte? allså kan man ända på vinklarna mycket för att få dom att passa? eller kan dom bara sitta på ett sätt?

M

Posted

Ta dom bakre bältena till en saab 900 (äldre) är rulltyp som sitter uppe vid c-stolpen.

Sätt dom sen strax under/sidan plattan som störtbågen kan sitta i så får du den på rätt sida som i en vanlig bil.

Dom är ju inte lika långa som fram så det blir perfekt.

Caper ;)

Posted

Hej

I VVFS 2003:22 (finns på Vägverkets hemsida) finns det skisser på hur bältet ska sitta, i vinklar och höjder. Det som brukar vara problem i en Seven utan båge är att få övre fästpunkten tillräckligt högt, och därför brukar höftbälten godkännas.

Jag själv skulle inte bygga en Seven med annat än 3-punktsbälte för gatbruk.

/Gustaf Ulander, SFRO

Posted

På mina universalbälten är där två rattar som man efter montering skall rikta med en pil en för x-led och en för y-led. Har testat och det funkar fint..

Posted
Hej

I VVFS 2003:22 (finns på Vägverkets hemsida) finns det skisser på hur bältet ska sitta, i vinklar och höjder. Det som brukar vara problem i en Seven utan båge är att få övre fästpunkten tillräckligt högt, och därför brukar höftbälten godkännas.

Jag själv skulle inte bygga en Seven med annat än 3-punktsbälte för gatbruk.

/Gustaf Ulander, SFRO

Innebär det att man inte kan besiktiga en seven med midjebälte om man har båge?

Jag hade tänkt använda bara midjebälte vid besiktningen .

men eftersom jag har båge, kan det bli problem då iom. att det skulle gå att bygga

tillräckligt höga övre fästen om man vill.......

är det så jag ska tolka dej Pinto?

Posted

Hej

En fundering

Är det tillåtet att använda fasta 3punktbälten eller är kravet rullbälten.

Michael

SJÖVIK

Posted

Har för mej att det har diskuterts här tidigare och dom kom det fram tilll att det inte var godkänt, tyvärr! Men har säkert fel, brukar ju ha det:)

Posted

Hej

Det bero väldigt mycket på Bilprovningens besiktningsman om man kommer igenom med höftbälte när man har båge. Det beror också på hur bågen ser ut.

Fasta bälten är okej, men det ska vara trepunktsbälte av diagonalform, som sagt.

Min rekommendation kvarstår, har man tänkt använda bilen (på gatan) är det väldigt klokt att montera trepunkts rullbälte.

/Gustaf Ulander, SFRO

Posted

hur är kraven när det gäller 3-punkts ??

kan man ha rullen upp vid axel som exempel ??

annars har nog iaf jag svårt att få plats med det...

Posted
hur är kraven när det gäller 3-punkts ??

kan man ha rullen upp vid axel som exempel ??

annars har nog iaf jag svårt att få plats med det...

Det borde väl gå är det inte så med bälten ibaksäterna.

Posted

Hmm..

en fråga till.. dubbla 3 punkts ?? om man sätter dom på var sida så dom går som ett kors över bröstet...

dom kan la inte klaga då ??? :D

  • 4 months later...
Posted

Om man har ett 4-punktsbälte och vid besiktningen tar bort 1 axeldel ! är det godkänt då? :blink:

Posted

Haha... uppfinningsrikedomen är det inget fel på... :D

påminner om killen i Nascar som gjorde bränsleledningen 10 meter lång....

det stod bara hur mycket tanken fick rymma i reglerna, och regler är ju till för att böjas.. :D:D

Posted

Enligt min SFRO kontakt så går det alldeles utmärkt att besikta med midjebälte för denna typ av bil.

Posted
Enligt min SFRO kontakt så går det alldeles utmärkt att besikta med midjebälte för denna typ av bil.

Om man då behåller midjebältet (från ett 4-punktsbälte) ????

Tror du det blir godkänt eller skall man plocka ur bältet och besikta med ett vanligt 2 punktsbälte?

Posted

Hej

Ska man vara petig är 4-punktsbälten med axelbanden borttagna inte godkönda (inte E-märkta som midjebälten). Trots det vet jag folk som reggat på det sättet.

Efter att ha sett och testat en Westfield med 3-punktsbälten kan jag bara rekommendera det ännu starkare (lösning liknande den som skissats tidigare i tråden). Det funkar klockrent...

/Gustaf

Posted
Efter att ha sett och testat en Westfield med 3-punktsbälten kan jag bara rekommendera det ännu starkare (lösning liknande den som skissats tidigare i tråden). Det funkar klockrent...

Bilprovningens besiktningsman tittade på det och gav mig en stor :thumbup: för det var första "Seven" han sett med tre-punktsbälte. Jag är väldigt nöjd med det, för det innebär att man kan ha fyrpunkt på bana, och trepunkt på "vanlig" väg. Fyrpunktsbälte på vanlig väg är ju inte så bra eftersom man inte kan röra sig, svårt att snurra huvudet 130º bakåt exempelvis...

Posted

Jag har rullen bakom stolen monterad vinklad i chassiet/ryggplåten.Ska ha omlänkare i axelhöjd i bågen.Man kan ju ha omlänkaren i chassiet,monterad där bågen skulle svetsas fast.Frågan om länkaget ska sitts ovanför axeln.Annars bör det funka.

mvh pixbo

Posted

Hur noga är det med E-märkning och sånt på bälten?

Jag har köpt ett par oanvända trepunkts-utan-rulle modellen från sjuttiotalet nån gång, men dom kanske inte är godkända?

Posted

Enligt bilprovningen är bilbälten en färskvara så man bör ha nya, och ja de måste vara E-märkta..

Posted
jag satte mitt mellan stolarna och den lösningen lovordade min besiktningsman..

Funkar det där med att låta bältet gå över ramen, den slits inte i förtid på så sätt?

Posted

Har tänkt att sätta något med större radie där, typ rör sågat på längden så man tar bort 1/4. Alternativt en rulle av något slag.

Enligt besiktningsmannen var det runt nog med den lilla radie som där är på röret, viktigast är att där inte finns några vassa kanter.

Troligtvis kommer bältet att så smånngom nöta bort färgen och då kan det lätt bildas rost där, den skaver på bältet, men det har jag inte kommit på någon bra lösning på..

Har två rostfria rullar liggande som jag kanske kan sätta dit.

  • 2 weeks later...
Guest real7
Posted

Se bara till att svetsa fast bussningar för sexpunktsbälten innan lack! Du kommer i alla fall inte att använda rullbältena...

B

Posted

Brukar inte alla såna där bältesgrejor vara 7/16" UNF eller nåt sånt? Alla bultar jag fick med bältena och fästena från Westfield passade och hade nån sån skum gänga, inte vanlig metrisk i alla fall. Att det passade med mekonomen bältena och från Westfield, måste ju innebära att det är nån sorts standard.

Posted
Brukar inte alla såna där bältesgrejor vara 7/16" UNF eller nåt sånt? Alla bultar jag fick med bältena och fästena från Westfield passade och hade nån sån skum gänga, inte vanlig metrisk i alla fall. Att det passade med mekonomen bältena och från Westfield, måste ju innebära att det är nån sorts standard.

Det stämmer ... det är inte Metrisk gänga på mina infästningar i alla fall!

Posted

jag tänker köra igenom bilprovningen med midjebälte från något baksäte.....

sedan efter det så blir det att använda mina sabelt som jag köpt.

det borde vara den enklaste lösningen.

fråga till Pinto: Det borde inte göra så mycket om man monterar i både midjebälte och 4 punkt i bilen på en gång va?

inte för att jag har så stora planer på att göra det men enligt paragraferna skulle man väl kunna??

Posted

Arrowsmith, om du ska använda 4p-bälten kan det nog vara bra att komplettera med ett underglidningsskydd. En ramp som börjar strax framför skinkorna och sen lutar uppåt längs med låren. Detta ska stoppa höften fån att glida allt för mycket frammåt vid en krock.

Många stolar har redan en dylik ramp. Tyvärr är den ofta för klent gjord men det går ju alltid att förstärka i så fall ;)

Saknas underglidningskydd är det stor risk att höften glider under höftbältet med mosade tarmar och andra "mjuktdelar" som följd. Det behöver inte ens gå speciellt fort....

Risken för underglidning har vid försök visat sig extra stor vid användandet av 4p-bälte.

Posted

Hej

Det finns ju inget som hindrar att man har 4/5-punktsbälte monterat samtidigt som midje- eller trepunkts rullbälte.

/Gustaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...