Drake Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Tänkte bygga bakre upphängningen med vanliga bussningar runt om men med en hembyggd sk. magic camber- justering högst upp på uprightsen. (Toe in 0 grader) Alltså en bult med excenterfunktion. Tror ni på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Själva tanken med att använda en sk. Magic Camber-skruv tycker jag är bra eftersom de flesta inte kan svetsa med sådan precision att man klarar sig utan justermöjligheter. Dock vänder jag mig mot att lägga toe in på 0 grader... De flesta förespråkar toe in på ca 0,5 grad per hjul och även där kan man behöva justera för att inte få en bil med allt för lättfotad bakdel. Det borde väl gå bra att använda en Magic Camber även i främre eller bakre bärarmsinfärstningen till undre bärarmen bak för att kunna justera toe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Ja det funkar utmärkt och finns på en del bilar som standard. jag har haft en bil med sådan ocg minns inte riktigt vilken men misstänker Mitsubishi Galanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Har någon tips om vad man kan köpa dom "magiska" skuvarna. Om man gör ett märke på skruvskallen och två i den plåten som man fäster dom i så skulle man på ett lätt sätt kunna ändra mellan olika viklar, exempelvis för att kunna optimera bilen för barn körning och gata. Bara vrid på skruven utan att bahöva göra ny framvagnsinstälning. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Tror det är rätt lätt att tillverka själv. En excentisk bricka som passar i ett stort hål i bärarmsinfästningen typ. Nån som fatta? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 jajemän. om man vrider dessa så måste du göra en toe in/out justering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Nja, inte om man har dom högst upp på hubben bak. Fram tänker jag använda spindel-skruvarna från GTS Var inne på att använda vanliga spindlar och GTS-skruvar upptill, även på baken men gillar inte att behöva brotcha ett par hål till. 0 grader toe in är väldigt vanligt på Cobror och jag tror inte att jag behöver ha det ställbart. Får fixa det sen i såfall. Magic camberskruvarna finns på speedparts.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Det borde väl gå bra att använda en Magic Camber även i främre eller bakre bärarmsinfärstningen till undre bärarmen bak för att kunna justera toe? Hur går det om man har hårda nylonbussningar då? Brytkrafter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Hur går det om man har hårda nylonbussningar då? Brytkrafter? Det kommer nog inte att fungera så bra... Fast frågan är väl om du kan svetsa så perfekt att det ändå inte är 100% rakt mellan främre och bakre bussning. Har du kollat bussningar med metall/gummi/metall på t.ex. Kontima. De klarar i alla fall lite snedställning utan att vara mjuka som suddgummi. Sedan kan man nog i ärlighetens namn fråga sig om de flesta av oss behöver bussningar som är stenhårda i vår iver att få bra väghållning - själv bygger jag med länkhuvud där jag vill ha justermöjlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.