Jump to content

Magic camber


Drake

Recommended Posts

Tänkte bygga bakre upphängningen med vanliga bussningar runt om men med en hembyggd sk. magic camber- justering högst upp på uprightsen. (Toe in 0 grader) Alltså en bult med excenterfunktion.

Tror ni på det?

Link to comment
Share on other sites

Själva tanken med att använda en sk. Magic Camber-skruv tycker jag är bra eftersom de flesta inte kan svetsa med sådan precision att man klarar sig utan justermöjligheter. Dock vänder jag mig mot att lägga toe in på 0 grader... De flesta förespråkar toe in på ca 0,5 grad per hjul och även där kan man behöva justera för att inte få en bil med allt för lättfotad bakdel.

Det borde väl gå bra att använda en Magic Camber även i främre eller bakre bärarmsinfärstningen till undre bärarmen bak för att kunna justera toe?

Link to comment
Share on other sites

Ja det funkar utmärkt och finns på en del bilar som standard. jag har haft en bil med sådan ocg minns inte riktigt vilken men misstänker Mitsubishi Galanten.

Link to comment
Share on other sites

Har någon tips om vad man kan köpa dom "magiska" skuvarna.

Om man gör ett märke på skruvskallen och två i den plåten som man fäster dom i så skulle man på ett lätt sätt kunna ändra mellan olika viklar, exempelvis för att kunna optimera bilen för barn körning och gata.

Bara vrid på skruven utan att bahöva göra ny framvagnsinstälning.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Nja, inte om man har dom högst upp på hubben bak.

Fram tänker jag använda spindel-skruvarna från GTS

Var inne på att använda vanliga spindlar och GTS-skruvar upptill, även på baken men gillar inte att behöva brotcha ett par hål till. 0 grader toe in är väldigt vanligt på Cobror och jag tror inte att jag behöver ha det ställbart. Får fixa det sen i såfall.

Magic camberskruvarna finns på speedparts.se

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl gå bra att använda en Magic Camber även i främre eller bakre bärarmsinfärstningen till undre bärarmen bak för att kunna justera toe?

Hur går det om man har hårda nylonbussningar då? Brytkrafter?

Link to comment
Share on other sites

Hur går det om man har hårda nylonbussningar då? Brytkrafter?

Det kommer nog inte att fungera så bra... Fast frågan är väl om du kan svetsa så perfekt att det ändå inte är 100% rakt mellan främre och bakre bussning. Har du kollat bussningar med metall/gummi/metall på t.ex. Kontima. De klarar i alla fall lite snedställning utan att vara mjuka som suddgummi. Sedan kan man nog i ärlighetens namn fråga sig om de flesta av oss behöver bussningar som är stenhårda i vår iver att få bra väghållning - själv bygger jag med länkhuvud där jag vill ha justermöjlighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...