Jump to content

Recommended Posts

Posted

borde de inte bli bättre om man fäster de nedre fästpunkterna lite mera "rakt ner" ??

då kan ju de inte glida upp över magen....

Posted

Det där med underglidning måste väl också vara jättemycket beroende på vilken stol/lutning man använder?

En fråga (som jag förmodligen vet svaret på), är det uttalat diagonalbälte eller funkar det med trepunktsbälten modell racing. Jag är medveten om att det är olämpligt men den typen av bälten men jag är likväl nyfiken.

H Janne

Posted

Diagonalbälte. Anledningen är att vid en krock så slungas kroppen framåt och eftersom bältena är ihopkoplade men kan glida så kommer diagonalbältet över bålen att spänna åt den delen av bältet som ligger över midjan och därigenom motverka underglidning. Så förklarade Matias det för mig hoppas jag fattade korekt

Lev väl

Michael W

Posted

Nja, inte som enda bälte. Du får ha både trepunkts diagonal och 4-punkts monterat samtidigt om du vill, likaså E-märkt midjebälte (2-punkts) och 4-punkts. Men på väg får du bara ANVÄNDA 3-punkts diagonal eller midjebälte.

/Gustaf

Posted

Väldigt intressant detta, min bil har bälte med tre fästpunkter.

Är detta bälte Godkänt för gatbruk? Bältet har vad jag vet suttit i sedan bilen var

"ny", aldrig någon besiktingsman som klagat på detta!!

Rätt eller fel?

Man vill ju gärna ha en "godkänd" bil !!

I värsta fall får man som jag tycker köpa ett mindre säkert midjebälte!

Mitt bälte är av samma typ som nedan!

Rallye_3_asm_red.jpg

Posted

Nej, det är inte godkänt. Lagen definierar klart att det är trepunkts diagonalbälte som gäller.

Jag vet att det förekommer att bilar godkänns med bara midjedelen av olika varianter på 4-punktsbälten, det kanske är vad som skett i detta fall. Strikt sett ska midjebältet vara E-märkt just som midjebälte men det är inte alla som kollar det.

Jag har nog sagt det förut, men kan säga det igen. Det är inga problem i de allra flesta Sevenbilar att få till ett trepunkts diagonalbälte som funkar bra, titta på Westfields originallösning. Den klarar alla regler som finns utan att vara ful, svår eller dyr. Dessutom är den bekväm.

/Gustaf

Posted (edited)

Tack för det mycket intressanta svaret. Man kan lungt säga att det är oreda i SFRO ledet angående vad som är godkänt och vad som ej är det!

Har du någon bild på hur deras "orginal" lösning ser ut, dom bilderna jag hittar med Westfield bilar har uteslutande bälten av 4 punkts typ! Eller är det det som är deras orginallösning?

Westfield bälte

När Roadster byggde sin Demobil gjorde som du nämde! Använde sig av fyrpunktsbälten och hakade av ryggfästena och på så sätt får man ett midjebälte!

Så där fick man som vanligt ingen bra information!

Hittar inget på http://www.westfield-sportscars.co.uk heller :(

Där emot hittade detta på DBR:s hemsida angående bälten!!

Dahlbäck Racing

Godkänd för gatubruk, men man ska ju inte lita på allt man läser..... :blink:

Edited by Jocke E
Posted

Jag hade ingen klockren bild på hur det ser ut, men här ser man kanske det viktigaste:

B2730005.sized.jpg

Att hålla koll på alla E-märkningar är svårt och egentligen något som jag tycker att Bilprovningen ska kunna klara.

/Gustaf

Posted (edited)

Bättre än inget, får leta vidare om jag hittar några bilder!!

Ni andra på forumet vad använder ni för typ av bälten i era bilar! Ni som har

en färdig och godkänd bil, har ni haft några problem vid besiktning??

Edited by Jocke E
Posted

Är det verkligen bra med sånna rullar i den miljön?

Det kommer väl in vatten å skit i rullarna på nolltid, hur funkar det? :o

H Janne

Posted

Sitter inte bältena på fel sida?? Funkar säkert ändå, när man har vant sig.

Jag har monterat mina rullbälten i i yttre nedre hörnet bakom stolen i sittbrunnen, dvs. hörnet närmast bakskärmen. Funkar mycket bra!

Posted (edited)

Du har ingen bild på din konstruktion, hade varit kul att se!! :)

Hittade däremot denna på Hans(Svälle) Westfield byggsida, där han bygger en bil med en Rover V8!

balten.jpg

Edited by Jocke E
Posted
Är det verkligen bra med sånna rullar i den miljön?

Det kommer väl in vatten å skit i rullarna på nolltid, hur funkar det? :o

H Janne

Följer med en kåpa som man sätter överför att skydda.

Conco

Posted

Fördelen med att ha dem "inifrån och ut" som Westfield har är att det är lättare att få plats med rullarna, längre ut kommer de lätt ivägen (och blir också mer utsatta).

BMW har ju haft den varianten i baksätet ett tag också, så det är ingen direkt nyhet.

/Gustaf

Posted

Hejsan!

Jag använder frambälten från Saab 900! Har inte besiktat för SFRO ännu. Har inte reflekterat över att detta skulle bli något större problem :o Har jag misstagit mig?

m :D h

Janne

Posted

Tjena jag kör med 6 punkt i min bil och det är skönt när man åker på bana då man sliper hålla fast sig i ratten i kurvorna,men jag hade hällre haft 3 punkt när jag kör på vägen dom är dels lättare att ta på sig.Också sen är det alltid bök när någon ska åk för då måste man ställa om bälterna.Så jag tror att åker man oftas på vägen så rekomenderar jag 3 punkt.

  • 11 months later...
Posted

Med 3 punkts bälte, måste inte den övre punkten ligga ovanför axeln?

på bilden Matz länkade så ser det knappast ut som att det är möjligt..?

Posted

Det beror på hur lång man är. :)

Måtten för bältespalcering finns i SFRO-boken. När jag byggde min bil så räckte det med att höja upp över fästet ca 30 mm för att det skulle stämma med måtten.

  • 14 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...