Michael Posted February 8, 2004 Share Posted February 8, 2004 Jag har hört genom min vän Bosse som pratat med en sfro representant att det skall vara ok med 4 eller 6 punktsbälten om man samtidigt monterar en FIA godkänd stol. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta. Lev väl Michael Wänström SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 Hej Dementeras. Tyvärr. /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Går det att montera 6-punktsbälten och få det godkänt på nått sätt eller är det endast midjebälte/3-punkts som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Varför ska det vara så jäkla svårt att få igenom med mera en 3punkts bälten? Det handlar ju om den egna säkerheten så den tummar man ju inte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Det är svårare för brandkåren att skära loss någon som sitter i fyrpunktsbälte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Jo iofs men börjar det brinna och man inte kommer loss så ta det inte många sekunder innan man är död, Men så kan man inte heler resonera kanske :) Med 6 punktsbälte kan man klara en krock mycket bättre än med midje bälte, och det är flera folk som dör i krockar än som dör i bilbränder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Det är inte jag som har hittat på regeln :) Det var något med att det är svårare att klippa lös någon från ett fyrpunktsbälte om de hänger i en bil som ligger på taket också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 inte bara det.. sitter du i 4 punkt så "fjädrar" dom inte som med rullbälten vilket gör att du inte kan vrida kroppen och därigenom får sämre synfält.. plus att om du sitter fast som med 4 / 6 punkts och rullar med bilen så trycks ryggraden ihop och du bryter ryggen.. skulle du ha midje eller 3 punkt kan du "glida" i silled och ryggen klarar sig... iof kan man tycka att vi som har "bur" och ser så bra runtom som vi gör i våra bilar borde kunna få ha 4/6 punktbälte, men jag gissar att regeln gäller alla och inte kan specialändras bara för våra få fordon.. vad man får tänka på är att i de flesta fall så finns reglerna för våran säkerhets skull och inte bara för att bara "dj*vlas" med oss... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Men om man syr egna bälten i resår då borde det ju funka va??? :P :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Hahahaaa... ja de skulle ja vilja se vid en krock.... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Ja själklart så hittar dom inte på regelerna för att jävlas men man kan ju undrar varför vissa regler är som dom är:) Men nu fick jag ju en liten förklaring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Iofs möjligt att man i teorin kan "glida" undan men då ska man nog ha en gudomlig tur! Sitter man i en Seven utan båge har man spräckt skallen och brutit nacken innan man trycks undan. Näe, fram för flerpunktsbälten säger jag ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Var det inte du som jobbade med krocktester? Du om någon borde ju veta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Ja själklart så hittar dom inte på regelerna för att jävlas men man kan ju undrar varför vissa regler är som dom är:) Men nu fick jag ju en liten förklaring ja du vet hur det e.. frågar man inte får man inget veta.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Jo, det stämmer att jag jobbar med sådant :D De enda anledningarna jag kan tänka mig till att flerpunktsbälten inte är tillåtna är : Sikten, som Acke sa :huh: Att färre använder ett flerpunktsbälte för att det är jobbigt att ta på. :angry: Att räddningstjänsten får fler en ett band att skära av för att få ut någon ur bilen <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 plus att om du sitter fast som med 4 / 6 punkts och rullar med bilen så trycks ryggraden ihop och du bryter ryggen.. skulle du ha midje eller 3 punkt kan du "glida" i silled och ryggen klarar sig... Skulle det stämma så borde varenda rallyförare gå omkring med brutna ryggar..... säg den rallyförare som inte rullat eller brännt av vägen någon gång.... låter inte som ett hållbart argument i mina öron det där med ryggen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Canguro Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 ett litet inlägg... Eftersom man jobbar i bilutveckling så har jag sett diverse krockar kan jag säga att rent krockmässigt är ett fyra eller sex punktsbälte krockmässigt överlägset. I en sido krock har bältet liten hjälp, oftast hinner inte ev pyro tekniska förstärkare dra åt tillräckligt för att hindra en kraftig sidorörelse av överkroppen.. Det är midjebältet som hindra kroppen att flyga ur totalt.. 4 punktbälten är dock mkt osmidiga att använda och har en tendens att glömas bort ?? Vissa säkerhetsbältes tillverkare - läs Autoliv & TRW har många koncept på fyra punkt bälten... dock.. dock.. om folk inte ens tar på sig ett trepunkts så gör man det definitvt inte med ett fyrpunkt vilket är jobbigare. Lagen är nog en förenkling, i bilvärlden finns det massa regler vilket i mångt och mycket hindrar utvecklingen till det bättre imellanåt. ex så finns det forfarande i många lagstiftningar kvar att "handbromsen måste ha en mekanisk förbindelse med bromsen".. en kvarleva i mångt och mkt när man forfarande hadde en chans att handbromsa kärran från maxhastigheten 55 när enkrestsystemet gav med sig.... :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Skulle det stämma så borde varenda rallyförare gå omkring med brutna ryggar.....säg den rallyförare som inte rullat eller brännt av vägen någon gång.... låter inte som ett hållbart argument i mina öron det där med ryggen.... dom har bur.. ;) vilket leder mig til slutsatsen att sjuor med bur borde få har 4/6 punktsbälte.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 lite vidare info... bälten som sitter som 4/6 punktsbälten över axlar skall (eller bör kanske e bättre ord) sitta i mer än 10 graders lutning.. varför ?? jo om du fäster dom rakt ner i golvet så finns risken att du just pressar ihop ryggraden vid olycka.. du pressas alltså rakt ner mot golvet.. sitter dom rakt bak ( eller max 10 grader ) så är tydligen risken mindra att skada ryggen... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Hej SFRO har vid flera tillfällen diskuterat saken med Vägverket, men det är en lång process. Bland annat finns en gammal VTI-rapport där man testat 4/6-punkts jämfört med 3-punkts rullbälte, som visade att 3-punkts skyddar bättre i den typ av olyckor man har i trafiken. Det har dock inte gjort några jämförelser med höftbälten, såvitt jag vet. Vi jobbar vidare på saken men begränsad rörlighet och krångel att ta på bältena är två saker som talar mot fasta 4/6-punktsbälten. De måste ju spännas åt rätt hårt för att funka också, ställer högre krav på användaren. Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Gustaf, du råkar inte ha namnet på den rapporten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Hej Nej, tyvärr, inget namn på rapporten. Men jag kan kanske gräva i saken. Det lär dock vara en gammal rapport... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Det är lugnt Gustaf. Jag har mejlat VTI så dom får leta fram den. Tack ändå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Canguro Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Den rapporten ställer jag mig undrande till, undrar om man jämför äpplen med äpplen ? Gripenland skulle du kunna göra en resume av den om du tag i den ? (Och orkar ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 14, 2004 Share Posted February 14, 2004 Visst kan jag göra det :) Jag ska beställa rapporten på måndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 Resumé från VTI rapporten" Rallybälten" 4p bältets geometri medför att höftbandet åker upp på buken och trycker över mjukdelarna (underglidning). Detta kan förhindras med 6p bälten där jumskremmar håller höftbältet på plats. Bälteslåsen är ofta utformade så att det utgör risk för ytterligare bukskador. Vidare medför 4p bälten att den åkandes huvud utsätts för kraftiga rekyler pga. att axelbanden bromsar upp rörelsen framåt för snabbt. Höga acc. värden registrerades för huvudet. 4p bältet utövar även tryck över axelpartiet vilket kan medföra skador på axlarna samt kompressionsskador på ryggraden. En förbättring av 4p bälten skulle kunna ske genom att axelbanden tillverkas i ett mer töjbart (plastiskt) mtrl. Detta medför att den kraftiga rekylverkan från bältesbanden minskar, och därmed skulle de höga accerelationerna i huvudet reduceras. För att minska risken för underglidning bör antingen 6p bälten användas eller att stolen förändras på sådant sätt att höftpartiet förhindras glida framåt. Nuvarande 4p bälten kan ej tillåtas i allmän trafik då det uppvisar en betydligt lägra skyddsnivå än trepunktsbälten vid en frontalkollision. Resultatet stämmer väl överens med tidigare experimentella studier, där andra typer av rallybälten/stolar använts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cooper Killen Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 En fråga! När jag regbesiktigar/sfro bes bilen kan den då godkännas med midjebälte? dvs 2-p. Då kan man ju nämligen ta bort resten av mitt 6-p bälte vid bes och bara låta midjebältet va kvar :unsure: Sedan så viker / tar man bara bort så man har 2-p midjebälte vid besiktningsdax. Mvh Kristofer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 Några personliga noteringar från rapporten: Totalt gjordes 11 prov. Endast ett prov gjordes med 6p bälte men då strulade mätningen så inga resultat redovisas. Underglidning (submarining) : Provuppställningen är ganska förvirrande. Jag tycker att man jämför äpplen med päron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 Hej Okej, så testresultaten kan sägas belägga att 4-punktsbälten inte är så lämpliga pga underglidning. 6-punktsbälten är bättre men risk för att man sitter för tajt i axelhöjd finns. I så fall kan man kanske argumentera för 6-punktsbälten i alla fall... Kristoffer, egentligen ska höftbältena vara E-märkta som just höftbälten och därför kan det vara problem att regga med en del av 6-punktsbälten. Det beror dock mycket på besiktningsmannen... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 Ja, så kan man säga. Fast i det prov där man vinklade upp underredet på stolen hade man ingen underglidning med 4p bältet. Sitter axelbanden fästa på korrekt höjd så försvinner riskerna för axlar och rygg. Sen argumenteras det för mer töjning i axelbanden. Tittar man på deras provuppställning ser man att de i sina prov fäst bältena i solida metallblock. I en bil har man alltid viss töjning (upp till en par cm per punkt) i bältesinfästningarna men VTI har kört helt stummt vilket inte ger ett rättvisande resultat. Sen har man använt olika stolar vid nästan alla prov vilket gör reslutaten svåra att analysera. Vad beror på bälte och vad beror på stol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 Hej Okej, intressant. Har du lust att kommentera rapporten och maila mig, som förut? Det kanske går att använda till något nyttigt... :-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 :) OK, men det kan ta ett par dagar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Locust Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Var bara tvungen att ta upp denna tråd. :icon_angry: Ibland blir man ju förvånad över beslutsfattarnas dumhet och fördommar. Hur kan midjebälten vara tillåtna men inte 4/6 punkts bälten? Givetvis ställer 4/6 punktsbälten krav på anpassad stol, åtminstonde störtbåge och handhavande, men hellre ett dåligt inställt 4/6 punktsbälte i en krock än ett midjebälte, snacka om bukskador m.m. Dessutom borde det väl finnas en anleding till att man inte tillåter 3-punktsbälten innom rally/racing. Fia godkända 4/6 punktsbälten måste ha en central låsmekanism som kan öppnas med en hand, hur svårt kan det vara att hanera för brandkåren? Visst sitter man fast med överkroppen i ett korrekt inställt 4/6-punktsbälte men bilen har väl backspeglar och för att se döda vinkeln räcker det med att vrida på huvudet. Dessutom faller det argumentet om man tänker på stora och små lastbilar där man bara kan se ut genom sidorutorna. Själv kör jag en VW Caddy skåpbil i jobbet, där kan man snacka om döda vinklar och trepunktsbältet gör defenitivt ingen skilnad i det fallet. Kan inte nån skriva en motion? :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Hmm Är jag ensam om att bygga med fasta fästen där bältet ska monteras?? :whistling: Skaffa ett midjebälte för några hundra och sätt dit när det är dax för besiktning. Hur svårt är det att byta egentligen, vissa här på forumet pratar om att byta motorer vid besiktning och mig veterligen är det mer jobb och definitivt mer än 4 bultar.... Sätt dit fästen för 4-6p bälten så sitter de där och byta efter behov.. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 ;) Tjena! Visst känns det underligt. Enligt rykten från besiktningshåll resonerar vägverket som så. 4/6-punktsbälten har racerbilar och såna ska vi inte ha på vägarna samt att viss rörlighet ska föraren ha för att nå sin "närmaste omgivning. Med 4/6 sitter tajt att han kopplar loss sig helt fö ratt nå föremål i närheten och lösa förare ska vi inte heller ha. Men med tanke på säkerhet (liv är viktigare än skador)måste naturligtvis 4/6 vara överlägset och vem når inte vad i vår "cockpit"! hasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest real7 Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Sätt dit fästen för 4-6p bälten så sitter de där och byta efter behov.. Gjorde du det då?? B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Erh ehmmm :icon_oops: det kommer.... Det hanns inte med innan lack, men har skisser och ritningar på hur det ska se ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Hej Som jag kanske nämnt förut så kommer jag (via SFRO) att så gott det går driva frågan gentemot Vägverket. Men vi får prioritera vilka frågor vi driver och jag känner just nu att det faktiskt finns viktigare saker att jobba med i regelverket. Dessutom tycker jag själv att 4/5/6-punktsbälten är bökiga i trafik (jag har provat att köra så, har ni?) och att trepunkts rullbälte i de flesta fall är helt överlägset för bruk på gata. Det går ju också utmärkt att montera den typen av bälte i en Locost om man tänker till litegrann (viss reservation för extrema stolar dock). När man kör en så låg bil som en Locost/Seven gäller det också att ha bra koll på trafiken runtom. Man syns inte speciellt bra... Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Till stor det handlar det om vad man ska ha bilen till. Mitt huvudmål är att kunna köra på bana eller liknande och även om det inte blir många minuter per år så skulle jag då inte vilja ha annat än 4-6 punktsbälten. Med den väghållningen som är i en sjua så går det inte med annat än tajta 4-6punktsbälten om man inte ska använda ratten som handtag för att hålla sig kvar i bilen. Att trepunktare skulle vara överlägset i trafik och säkerhet må vara sant men ett av problemen är att alltför många minimerar antalet backspeglar till en liten "fickspegel". Vilket gör att de måste hela tiden vrida sig för att se åt olika håll. Jag har inga sådana problem med tre speglar och fypunktsbälten. På bana kan jag lätt plocka bort de speglar som jag tycker stör. Önskar därför att man tillät fyrpuntare men samtidigt ställde krav på att man utvecklade dem med elasticitet etc så de blir lika säkra som trepunktsbälten. En viktig del är också hjälmvikt och om man borde ha ett Hans-system eller liknande.... MC-hjälmar är ofta lätta men fel uppbyggt krockskydd för bilar så det är inte alltid så lätt att hitta rätt grejer. Kör själv med Peltor när det gäller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Locust Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Ja, självklart kan man fuska... men det måste ju vara fel på reglerna när man kan få midjebälten godkända men inte 4/6-punktsbälten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Till stor det handlar det om vad man ska ha bilen till.Mitt huvudmål är att kunna köra på bana eller liknande och även om det inte blir många minuter per år Det har vi ju märkt :lol: :lol: :lol: :lol: Inte många minuter per år som bilen är ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Hej Det går ju utmärkt att ha både 4/5/6-punktsselar och trepunkts rullbälte i bilen. Så skulle jag göra... Ganska många vill köra med 4/5/6-punktbälten "bara för att det ska vara så" utan att reflektera över varför, och utan att ens överväga andra lösningar. Jag håller helt med om att midjebälten inte är så särdeles bra och rätt använda måste 4/5/6-punktsbälten fungera bättre. Återstår att övertyga Vägverket om det... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Sätt dit fästen för 4-6p bälten så sitter de där och byta efter behov.. Vi har gjort det :thumbup: Eddy & Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 (edited) Jag åker med fyrpunktsbälte i min bil, det var lite omständigt i början, innan man lärde sig ställa in dem, men nu tycker jag inte det är några problem, vrida på huvudet kan jag göra, och jag sitter fast, frågan är ju bara om stolen håller vid krock, fast å andra sidan så har jag ryggstödet dikt an mot 'ryggplåten' så den borde ta upp kraften. Edited August 20, 2004 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 OT: Det där är intressant. Min stol sitter ju också helt bak mot plåten. Instinktivt känns det bättre då många racinstolar inte är direkt kända för att vara stadigt byggda. Är det någon som har någon synpunkt på om det egentligen är bättre att ha luft bakom ryggen och riskera att ryggstödet kan röra sig bakåt eller om det är bättre att det är stumt? Hellre 3 roliga minuter på konbana än 30 tråkiga minuter bland vanlig trafik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Jag har sett hur det kan se ut när ryggstödet knäcks bakåt i en gammal jänkare med fyrpuktsbälten och orginalstol, jag kan bara säga att min rygg inte klarar av de vinklarna. Så heldre plåtväggen bakom stolen, än riskera att ryggen knäcks baklänges över det som behagar bli kvar av ryggstödet när man slungas tillbaka av säkerhetsbältet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted August 20, 2004 Share Posted August 20, 2004 Tack, det var det jag helst ville höra. Det kändes bättre att ha ryggstödet mot bakväggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Tjena! Jag tar upp denna tråd för jag satt och tittade på discovery en dag och där visade de om krocksäkerhetm.m och do visade de volvos säkerhetsbils projekt och där var det minsan 4p bälten .vad skall man dra för slutsats, Mattias? Tycker volvo altså att 4p är bra eller? mvh Leffe p.s Hur gick det med rosmarinen på balkongen,har det blivit någon Kyckling med rosm,arin och citron med ugns stekt färskpotatis månne. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 jag tror mycker hänger på elastisiteten i ett 4-p bälte, i tävlingförarna har juh nack kragar för att ta upp pisksnärtar. Jag skulle tro att volvo har nån "smart" lösning på 4-p. bältet för att bromsa kroppens acceleration vid en krock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 2, 2006 Share Posted February 2, 2006 Problemet med 4P-bälten är inte elastiseteten i första hand, utan att det är så oerhört lätt att ta på sig dem fel, så att tillochmed ett midjebälte kan vara bättre, svårigheten är att ha bältet tight utan att dra upp midjebältet på magen, med svåra bukskador som resultat. Skall man ha fler än trepunkts så se till att ha något som håller ner midjebandet, altså 5 eller 6 P bälte, skippa 4p.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.