Jump to content

Lämplig donator?


Rikard Larsson

Recommended Posts

Nej

vill du köra Honda då måste du hitta en K20 (Integra Type-R och Civic Type-R) eller en F20C (S2000) motor, och iom att de alla är nyare bilar, kostar de tyvärr lätt på fel sida om 20.000 :wacko:

Link to comment
Share on other sites

K20 finns även i "icke TypeR" variant då i bla civic, accord m.f.. allt från 120 hkr upp till 150 hkr ( ej inräknad CTRmotorn då)..

dock e dessa bilarna väldigt nya så det är fortfarande inte vidare billigt....

Link to comment
Share on other sites

Har funderat mycket fram och tillbaka och kommer alltid fram till samma slutsats. Vill ha en SAAB-turbomotor! 9000 från -94 och framåt passar ju på Opellådor, men finns det igen kombination för att fixa RWD med en äldre 9000- eller 900-motor? Det här med adapterplatta är hokus-pokus för mig, men det kanske inte är så svårt? Någon som kan tänka sig förklara i stora drag hur det fungerar. Är ju bra om man har fler valmöjligheter.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, så långt är jag med att man måste få bultmönstrena att passa. Men sen måste ju skiten vara exakt centrerad och kopplingen ska funka. Verkar vara lite pilligt och mycket som kan gå fel... Är det lätt att "se" när allting funkar? Så man inte tillverkar och lägger ner massa tid och sen när allt ska moneras så funkar inte skiten.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ställa en motor på högkant med svänghjulet uppåt och grovskära en adapterplatta som man lägger på motorn (skruva fast den i originalhålen på blocket ) sedan lägger du lådan upp på den MEN SER TILL ATT INGÅENDE AXEL CENTRERAR I VEVAXELN och ritar och körnar vart vxllådans hål ska sitta. hoppas ni förstår.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är riktigt. om det inte går att justera de cirka 10 mm det rör sig om så får man göra om hållaren till urtrampningslagret eller hitta ett annat som passar. Volvo t.ex. hade förr 2 olika längder på sina till B20 m.fl.

Jag har en Opel motor GSI och konverterat den för bakhjulsdrift och har fått svarva en hylsa där jag satt ett SAAB lager. det som man pressar över, det ser nästan ut som ett vanligt kullager.

Link to comment
Share on other sites

Bäst hade varit att få tag i en SAAB 9000 motor från -94 och framåt... Men kan det inte passa med en 900 motor från -94 också? Eller de har inte samma bultdelning kanske.

Jodå, "alla" saabar från -94 är gm anpassade. 900, 9-3, 9000, 9-5 bensin även V6 (opel)

Passar på Omegans låda.

Jag har inte fått klart för mig om alu motorerna har samma bult delning (9-3ss) nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...