Antas Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Hmmm....hoppas att detta blir begripligt! Enl de beskrivningar vi har sett ska styrstagets ledpunkter (yttre och inre)gå igenom de tänkta linjerna mellan övre och nedre bärarmarnas fästpunkter i chassi resp spindel. Men hur gör man när styrstagets ledpunkt på spindeln är beläget utanför den tänkta linjen mellan övre och nedre ledpunkter?Styrstagets ledpunkt hamnar närmare bromsskivan (dvs längre ut). Vad händer om vi gör styrstagen lika långa som mellan de tänkta linjerna mellan övre och nedre ledpunkter på chassi och spindel men "flyttar ut" staget? Då hamnar ingen av styrstagets ledpunkter på linjerna men är iallafall i "rätt" längd? Spindlarna är från Scorpio-88,styrväxeln Ford Escort Mk1(enl "boken"). Om vi vrider spindlarna så att styrstagets ledpunkt hamnar på linjen mellan övre och nedre ledpunkterna på spindeln så får vi toe-in ca 20-30 grader! Någon som vet, har synpunkter, kunskap mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 De är väl bara den inre leden på styrstagen(styrväxeln) som ska linjera med bärarmarnas inre ledpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 9, 2006 Author Share Posted August 9, 2006 De är väl bara den inre leden på styrstagen(styrväxeln) som ska linjera med bärarmarnas inre ledpunkt. Enl de beskrivningar vi har sett ska styrstaget vara parallellt med undre bärarmen och styrstagets båda ledpunkter gå genom de tänkta linjerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 9, 2006 Author Share Posted August 9, 2006 De är väl bara den inre leden på styrstagen(styrväxeln) som ska linjera med bärarmarnas inre ledpunkt. Ah...glömde en sak! Du är hjärtligt välkommen till oss när du någon gång besöker den nordligaste Residensstaden,Luleå. Vi behöver någon,helst flera, att utbyta erfarenheter med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Man tackar! kommer gärna på besök när tid finns. Förövrigt så ska jag göra sfro 1 på måndag. (off topic) :D. Jo jag har har satt styrväxeln i den nivån så att styrtaget är parallelt med den undre bärarmen när bilen står i "ride hight". Rätt el. fel?. Men jag har testat och laborerat med för att få minsta möjliga bumpsteer. Verkar funka bra, men vi får väl se vad sfro säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 lite bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Enl de beskrivningar vi har sett ska styrstaget vara parallellt med undre bärarmen och styrstagets båda ledpunkter gå genom de tänkta linjerna. Nja, styrstagets inre ledpunkts läge ska vara proportionell mot hur yttre ledpunkten förhåller sig till A-armarnas yttre ledpunkter. Bifogar en länk till en bild som förklarar sambandet: http://www.rx7.se/Bilder/snordatorn/bs5.jpg Förhållandet A:B = C:D gäller! Eftersom yttre fästpunkt är given efter val av spindel så är det bara att mäta i den änden och därefter räkna ut måttet D. Rätt längd på kuggstången (c/c inre styrled)= F x 2 Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 10, 2006 Author Share Posted August 10, 2006 Nja, styrstagets inre ledpunkts läge ska vara proportionell mot hur yttre ledpunkten förhåller sig till A-armarnas yttre ledpunkter. Bifogar en länk till en bild som förklarar sambandet: http://www.rx7.se/Bilder/snordatorn/bs5.jpgFörhållandet A:B = C:D gäller! Eftersom yttre fästpunkt är given efter val av spindel så är det bara att mäta i den änden och därefter räkna ut måttet D. Rätt längd på kuggstången (c/c inre styrled)= F x 2 Hälsningar, Bengt Tack för informationen.Mycket intressant! I vårt fall kommer yttre ledpunkten på styrstaget (mötespunkten A-B) att hamna närmare hjulet dvs att vara belägen utanför linjen A-B. Ska styrstagets inre ledpunkt (mötespunkten C-D) flyttas i motsvarande grad utåt från linjen C-D eller ska inre ledpunkten ligga på mötespunkten C-D? Solen skiner i arla morgonstund i Luleå Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 10, 2006 Author Share Posted August 10, 2006 Tack för informationen.Mycket intressant!I vårt fall kommer yttre ledpunkten på styrstaget (mötespunkten A-B) att hamna närmare hjulet dvs att vara belägen utanför linjen A-B. Ska styrstagets inre ledpunkt (mötespunkten C-D) flyttas i motsvarande grad utåt från linjen C-D eller ska inre ledpunkten ligga på mötespunkten C-D? Solen skiner i arla morgonstund i Luleå Antas Det blir någon "djä"...figur där det ska vara "B". Alltså ska det stå "A-B" och inget annat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Hej! Det skulle gå att göra det du skriver om men det behövs ombyggda spindlar. Det är enklare att korta styrväveln för att få rätt styrgeometri, den blir VÄLDIGT kort. Fel geometri ger bumpsteer, varken du eller sfro kommer att gilla det. Sett uppifrån bör styrväkxeln sitta i linje med styrarmens ledpunker men det brukar inte gå att få till riktigt i en locost ram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 vad är toleransen på bumpsteer? jag har 160mm fjädringsväg och mäter en bumpsteer på 7,5mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 12, 2006 Author Share Posted August 12, 2006 Hej!Det skulle gå att göra det du skriver om men det behövs ombyggda spindlar. Det är enklare att korta styrväveln för att få rätt styrgeometri, den blir VÄLDIGT kort. Fel geometri ger bumpsteer, varken du eller sfro kommer att gilla det. Sett uppifrån bör styrväkxeln sitta i linje med styrarmens ledpunker men det brukar inte gå att få till riktigt i en locost ram. Är det mej eller någon annan du svarar? Vi antar att det är oss,vi behöver all hjälp och information vi kan få. Jo,att den bör vara i linje sett uppifrån har vi förstått är rekommendabelt och att den samtidigt bör vara parallell med undre bärarmen. Vi har också kommit underfund om att vi måste kapa styrväxeln men problemet för oss är att den yttre ledpunkten på styrstaget (den på spindeln) inte kommer i linje med övre och nedre spindellederna utan hamnar närmare bromsskivan.Ska styrstaget gå fram till den tänkta förbindelselinjen mellan inre bärmarnas övre och undre ledpunkter? I detta fall blir ju styrstaget längre än vad som har beskrivits i ett svar tidigare. Om vi istället gör styrstaget i samma längd som det tänkta förbindelselinjerna så kommer den inre styrstagsleden att hamna utanför den tänkta linjen mellan övre och nedre spindellederna.Att bygga om spindelleden för att "flytta in" styrleden så att den ligger på linjen mellan övre och undre spindellederna finner vi alltför riskabelt.Tror inte att det är acceptabelt att svetsa i spindeln. Vi tar tacksamt emot alla synpunkter och erfarenheter. Antas och sonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Jo då, det är er jag pratar med :) Yttre styrleden ska hamna utanför linjen genom spindellederna om den sitter framför hjulcentrum och innanför om den sitter bakom. Det ger Ackermann och det vill man ha. Det finns en hel del skrivet om Ackermann på nätet, här tex och är även med i SFRO handboken. Ackermann vinkeln är ofta inbyggd i spindlarna och svår att göra något åt men det är inget stor problem på en så lätt bil som en locost. Att sätta styrarmen parallell med undre bärarmen är ett sätt att minimera bumpsteer om styrväxeln är för lång, en okortad escortväxel i en locost tex. Om styrväxeln har rätt längd, enligt Belos bilder, ska styrarmen troligen luta en aning uppåt, hur mycket beror på på geometrin på spindeln. På bokram med taunusspindlar får jag lutningen på styrarmen till 1 grad, längden på styrväxeln till 453mm och höjden på styrväxen från botten på ramen till 67mm, allt enligt mina ritningar. Försök få fram era egna mått, om ni använder samma grejor bör in inte hamna jättelångt ifrån. Höjden på styrväxeln är väldigt känslig så några mm i justermån upp och ner, är bra att ha. Exakt hur man räknar på styrväxln när yttre styrleden inte sitter på linjen genom spindellederna har jag aldrig lyckats klura ut. Jag brukar jämka lite, någon som vet hur man gör? Det är mycket på ett järnspett :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted August 13, 2006 Author Share Posted August 13, 2006 Jo då, det är er jag pratar med :) Yttre styrleden ska hamna utanför linjen genom spindellederna om den sitter framför hjulcentrum och innanför om den sitter bakom. Det ger Ackermann och det vill man ha. Det finns en hel del skrivet om Ackermann på nätet, här tex och är även med i SFRO handboken. Ackermann vinkeln är ofta inbyggd i spindlarna och svår att göra något åt men det är inget stor problem på en så lätt bil som en locost. Att sätta styrarmen parallell med undre bärarmen är ett sätt att minimera bumpsteer om styrväxeln är för lång, en okortad escortväxel i en locost tex. Om styrväxeln har rätt längd, enligt Belos bilder, ska styrarmen troligen luta en aning uppåt, hur mycket beror på på geometrin på spindeln. På bokram med taunusspindlar får jag lutningen på styrarmen till 1 grad, längden på styrväxeln till 453mm och höjden på styrväxen från botten på ramen till 67mm, allt enligt mina ritningar. Försök få fram era egna mått, om ni använder samma grejor bör in inte hamna jättelångt ifrån. Höjden på styrväxeln är väldigt känslig så några mm i justermån upp och ner, är bra att ha. Exakt hur man räknar på styrväxln när yttre styrleden inte sitter på linjen genom spindellederna har jag aldrig lyckats klura ut. Jag brukar jämka lite, någon som vet hur man gör? Det är mycket på ett järnspett :prop: Tack för ett initierat svar! Det var många bra svar på funderingar som vi har. Solen skiner i Norrbotten (som vanligt!),måste tyvärr jobba idag men i morgon börjar mätandet och experimenterandet igen. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.