Jump to content

Styrgeometri


Antas
 Share

Recommended Posts

Hmmm....hoppas att detta blir begripligt!

Enl de beskrivningar vi har sett ska styrstagets ledpunkter (yttre och inre)gå igenom de tänkta linjerna mellan övre och nedre bärarmarnas fästpunkter i chassi resp spindel. Men hur gör man när styrstagets ledpunkt på spindeln är beläget utanför den tänkta linjen mellan övre och nedre ledpunkter?Styrstagets ledpunkt hamnar närmare bromsskivan (dvs längre ut). Vad händer om vi gör styrstagen lika långa som mellan de tänkta linjerna mellan övre och nedre ledpunkter på chassi och spindel men "flyttar ut" staget? Då hamnar ingen av styrstagets ledpunkter på linjerna men är iallafall i "rätt" längd?

Spindlarna är från Scorpio-88,styrväxeln Ford Escort Mk1(enl "boken").

Om vi vrider spindlarna så att styrstagets ledpunkt hamnar på linjen mellan övre och nedre ledpunkterna på spindeln så får vi toe-in ca 20-30 grader!

Någon som vet, har synpunkter, kunskap mm?

Link to comment
Share on other sites

De är väl bara den inre leden på styrstagen(styrväxeln) som ska linjera med bärarmarnas inre ledpunkt.

Enl de beskrivningar vi har sett ska styrstaget vara parallellt med undre bärarmen och styrstagets båda ledpunkter gå genom de tänkta linjerna.

Link to comment
Share on other sites

De är väl bara den inre leden på styrstagen(styrväxeln) som ska linjera med bärarmarnas inre ledpunkt.

Ah...glömde en sak!

Du är hjärtligt välkommen till oss när du någon gång besöker den nordligaste Residensstaden,Luleå.

Vi behöver någon,helst flera, att utbyta erfarenheter med.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar! kommer gärna på besök när tid finns. Förövrigt så ska jag göra sfro 1 på måndag. (off topic) :D.

Jo jag har har satt styrväxeln i den nivån så att styrtaget är parallelt med den undre bärarmen när bilen står i "ride hight". Rätt el. fel?. Men jag har testat och laborerat med för att få minsta möjliga bumpsteer. Verkar funka bra, men vi får väl se vad sfro säger.

Link to comment
Share on other sites

Enl de beskrivningar vi har sett ska styrstaget vara parallellt med undre bärarmen och styrstagets båda ledpunkter gå genom de tänkta linjerna.

Nja, styrstagets inre ledpunkts läge ska vara proportionell mot hur yttre ledpunkten förhåller sig till A-armarnas yttre ledpunkter. Bifogar en länk till en bild som förklarar sambandet: http://www.rx7.se/Bilder/snordatorn/bs5.jpg

Förhållandet A:B = C:D gäller! Eftersom yttre fästpunkt är given efter val av spindel så är det bara att mäta i den änden och därefter räkna ut måttet D.

Rätt längd på kuggstången (c/c inre styrled)= F x 2

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Nja, styrstagets inre ledpunkts läge ska vara proportionell mot hur yttre ledpunkten förhåller sig till A-armarnas yttre ledpunkter. Bifogar en länk till en bild som förklarar sambandet: http://www.rx7.se/Bilder/snordatorn/bs5.jpg

Förhållandet A:B = C:D gäller! Eftersom yttre fästpunkt är given efter val av spindel så är det bara att mäta i den änden och därefter räkna ut måttet D.

Rätt längd på kuggstången (c/c inre styrled)= F x 2

Hälsningar,

Bengt

Tack för informationen.Mycket intressant!

I vårt fall kommer yttre ledpunkten på styrstaget (mötespunkten A-B) att hamna närmare hjulet dvs att vara belägen utanför linjen A-B. Ska styrstagets inre ledpunkt (mötespunkten C-D) flyttas i motsvarande grad utåt från linjen C-D eller ska inre ledpunkten ligga på mötespunkten C-D?

Solen skiner i arla morgonstund i Luleå

Antas

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen.Mycket intressant!

I vårt fall kommer yttre ledpunkten på styrstaget (mötespunkten A-B) att hamna närmare hjulet dvs att vara belägen utanför linjen A-B. Ska styrstagets inre ledpunkt (mötespunkten C-D) flyttas i motsvarande grad utåt från linjen C-D eller ska inre ledpunkten ligga på mötespunkten C-D?

Solen skiner i arla morgonstund i Luleå

Antas

Det blir någon "djä"...figur där det ska vara "B". Alltså ska det stå "A-B" och inget annat!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det skulle gå att göra det du skriver om men det behövs ombyggda spindlar. Det är enklare att korta styrväveln för att få rätt styrgeometri, den blir VÄLDIGT kort. Fel geometri ger bumpsteer, varken du eller sfro kommer att gilla det.

Sett uppifrån bör styrväkxeln sitta i linje med styrarmens ledpunker men det brukar inte gå att få till riktigt i en locost ram.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det skulle gå att göra det du skriver om men det behövs ombyggda spindlar. Det är enklare att korta styrväveln för att få rätt styrgeometri, den blir VÄLDIGT kort. Fel geometri ger bumpsteer, varken du eller sfro kommer att gilla det.

Sett uppifrån bör styrväkxeln sitta i linje med styrarmens ledpunker men det brukar inte gå att få till riktigt i en locost ram.

Är det mej eller någon annan du svarar?

Vi antar att det är oss,vi behöver all hjälp och information vi kan få.

Jo,att den bör vara i linje sett uppifrån har vi förstått är rekommendabelt och att den samtidigt bör vara parallell med undre bärarmen. Vi har också kommit underfund om att vi måste kapa styrväxeln men problemet för oss är att den yttre ledpunkten på styrstaget (den på spindeln) inte kommer i linje med övre och nedre spindellederna utan hamnar närmare bromsskivan.Ska styrstaget gå fram till den tänkta förbindelselinjen mellan inre bärmarnas övre och undre ledpunkter? I detta fall blir ju styrstaget längre än vad som har beskrivits i ett svar tidigare. Om vi istället gör styrstaget i samma längd som det tänkta förbindelselinjerna så kommer den inre styrstagsleden att hamna utanför den tänkta linjen mellan övre och nedre spindellederna.Att bygga om spindelleden för att "flytta in" styrleden så att den ligger på linjen mellan övre och undre spindellederna finner vi alltför riskabelt.Tror inte att det är acceptabelt att svetsa i spindeln.

Vi tar tacksamt emot alla synpunkter och erfarenheter.

Antas och sonen.

Link to comment
Share on other sites

Jo då, det är er jag pratar med :)

Yttre styrleden ska hamna utanför linjen genom spindellederna om den sitter framför hjulcentrum och innanför om den sitter bakom. Det ger Ackermann och det vill man ha. Det finns en hel del skrivet om Ackermann på nätet, här tex och är även med i SFRO handboken. Ackermann vinkeln är ofta inbyggd i spindlarna och svår att göra något åt men det är inget stor problem på en så lätt bil som en locost.

Att sätta styrarmen parallell med undre bärarmen är ett sätt att minimera bumpsteer om styrväxeln är för lång, en okortad escortväxel i en locost tex. Om styrväxeln har rätt längd, enligt Belos bilder, ska styrarmen troligen luta en aning uppåt, hur mycket beror på på geometrin på spindeln. På bokram med taunusspindlar får jag lutningen på styrarmen till 1 grad, längden på styrväxeln till 453mm och höjden på styrväxen från botten på ramen till 67mm, allt enligt mina ritningar. Försök få fram era egna mått, om ni använder samma grejor bör in inte hamna jättelångt ifrån. Höjden på styrväxeln är väldigt känslig så några mm i justermån upp och ner, är bra att ha.

Exakt hur man räknar på styrväxln när yttre styrleden inte sitter på linjen genom spindellederna har jag aldrig lyckats klura ut. Jag brukar jämka lite, någon som vet hur man gör?

Det är mycket på ett järnspett :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jo då, det är er jag pratar med :)

Yttre styrleden ska hamna utanför linjen genom spindellederna om den sitter framför hjulcentrum och innanför om den sitter bakom. Det ger Ackermann och det vill man ha. Det finns en hel del skrivet om Ackermann på nätet, här tex och är även med i SFRO handboken. Ackermann vinkeln är ofta inbyggd i spindlarna och svår att göra något åt men det är inget stor problem på en så lätt bil som en locost.

Att sätta styrarmen parallell med undre bärarmen är ett sätt att minimera bumpsteer om styrväxeln är för lång, en okortad escortväxel i en locost tex. Om styrväxeln har rätt längd, enligt Belos bilder, ska styrarmen troligen luta en aning uppåt, hur mycket beror på på geometrin på spindeln. På bokram med taunusspindlar får jag lutningen på styrarmen till 1 grad, längden på styrväxeln till 453mm och höjden på styrväxen från botten på ramen till 67mm, allt enligt mina ritningar. Försök få fram era egna mått, om ni använder samma grejor bör in inte hamna jättelångt ifrån. Höjden på styrväxeln är väldigt känslig så några mm i justermån upp och ner, är bra att ha.

Exakt hur man räknar på styrväxln när yttre styrleden inte sitter på linjen genom spindellederna har jag aldrig lyckats klura ut. Jag brukar jämka lite, någon som vet hur man gör?

Det är mycket på ett järnspett :prop:

Tack för ett initierat svar!

Det var många bra svar på funderingar som vi har.

Solen skiner i Norrbotten (som vanligt!),måste tyvärr jobba idag men i morgon börjar mätandet och experimenterandet igen.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...