Jump to content

Rörbock


Mrsvetsare

Recommended Posts

jag har tittat och testat dessa skit rörbockar på jula,verktygsboden m,m

dom vet ju inte vad dom säljer , man kan ju inte bocka tunnväggiga rör med dessa utan att det blir veck i dom

alla jag testat har blivit veck i rören så jag har fått fram en ändring hos verktygsboden om att dom skalll sätta ut att dessa är endast för tjockväggiga rör

http://www.gottrikes.com/ tänkte MKT stark på att tillverka denna smidiga rörbock = tar upp till 2"

samt det finns ju många olika modeller på rörbockar i usa

här är en annan av dom

http://www.blindchickenracing.com/Tools/Tu...ubingbender.htm

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Sand kan nog behövas ändå, det är helt normalt att stoppa i antingen en fjäder eller som Dalhems leverantör av avgaskrökar gör, en polyuretanstång för att få konstant innerdiameter.

Jag kollar vidare på länkarna.

Altt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Den från lowbuck verkade relativt enkel ett tillverka. Om man skulle tillverka en modell och försöka gjuta ett sånt formverktyg, hur skär man ur spåret på smidigaste sätt?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

studerat lite nu på hur pressverktygen är på jullas + verktygsboden

detta kan nog fungera mkt bra bara att göra lite justeringar på infästningen av pressverktyget

pga den har ju inte samma form = inte 90gr som på lowbock

men detta fixar man ju ganska så lätt

eller då tar men en liten bit och svetsar fast på julas/vb och sen sätter en distanshylsa på den så blir den ju exakt samma,nästan

jag skall iallafall testa detta

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Alltid finns det någon som är negativ

vill du inte tro på detta då så är det upp till dig

jag vill inte påstå att jag är en negativt inställd person, men däremot realistisk.. det är en viss skillnad...

Link to comment
Share on other sites

om du tittar hemsidorna hur rören blir när dom bockar så ser du väl att dom fungerar bra

man kan ju bocka upp till 2 " utan att det blir veck i rören har jag fått besked om

Men jag får väl bygga denna snart så du får se att det fungerar som det skall

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

om du tittar hemsidorna hur rören blir när dom bockar så ser du väl att dom fungerar bra

man kan ju bocka upp till 2 " utan att det blir veck i rören har jag fått besked om

Men jag får väl bygga denna snart så du får se att det fungerar som det skall

http://forum.locostsweden.se/index.php?s...indpost&p=41515 ;)

de säger oxså att deras produkt funkar, men det tror du inte på ?!?

vad jag försöker påpeka är att bara för att företaget själva säger att det fungerar så behöver det inte betyda att det är sant...

sedan kanske din rörbock fungerar ypperligt men det var inte det det handlar om...

Link to comment
Share on other sites

Har jobbat med endel rörbockning på mitt jobb, har byggt riktigt avancerade bockmaskiner. Och jag kan med garanti säga att för att bocka ett rör med konstant diameter så finns inga genvägar. Men de har också betydelse vilken bockningsradie man har i förhållande till rördiameter och material tjocklek. Men för att klara konstant diameter vid rörbokning så MÅSTE man ha mothåll i röret.

Link to comment
Share on other sites

okej

men vad säger denna bild då ??

kommer snart få andra bilder på tunnväggiga rör han bockat

kanske, kanske alla börjar snart börjar tror på mig att det finns ett bock som fixar detta

I have not bent exhaust pipes but I have bent 1.5 OD with .125 wall and I have bent 1.5 OD with .049 and .058 wall CroMoly tubing with out crimps

http://www.gottrikes.com/1_5tubing_sample.htm

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Den enda rörbockningsmaskinen jag har sett in action var på "A 4x4 is born" med allas vår vän Mark Evans. Han hade lånat dit ett jäkla muskedunder till rörbock. Digitala displayer, kompensation för återfjädring osv. Där behövdes det i alla fall en slags fjäder inuti för att röret inte skulle kollapsa. Sjukt snygga böjar blev det också...

Link to comment
Share on other sites

En rörbock behöver ju inte vara så high tech, en ekplanka(går säkert med furu också) med ett hål funkar ganska bra (tips från engelska forumet)

post-171-1155199441.jpg

Man kan bocka vilken radie man vill, och är man försiktig så blir det knappt några veck på undersidan. Det går bra att bocka fyrkantprofil också tydligen, jag har inte testat.

Kostnad gratis!

/Janne

Link to comment
Share on other sites

jag vet inte om du försöker missförstå mig med flit eller om du bara inte fattar.... :huh:

jag har ingen åsikt om "din" rörbock över huvud taget utan ville bara påpeka att bara för att ett företag säger att deras produkt är superbra behöver det inte betyda skit i verkligheten....

att han visar länkar till bilder säger egentligen ingenting... han kan ha använt sand eller tillåme snott bilderna från någon annan och lagt upp...

min poäng är att bara för att någon säger att de e sant behöver det inte vara så...

jag kan säkert snickra ihop en "build your own UFO for 25£"hemsida med skitfina bilder å få folk att beställa för en fin summa pengar... det behöver inte betyda att jag kan bygga ett fungerande UFO över huvudtaget....

nu tänker jag inte ödsla mer tid på detta då de verkar som att alla förstår min poäng utom du Mrsvetsare....

Link to comment
Share on other sites

Det där med plankan med hål i fungerar väl så att man stoppar ner röret i hålet och drar lite, stoppar ner det lite till och dra lite, ner ännu mer och drar lite. Så har jag fattat det i alla fall. Det måste man ju helt klart prova, kanske blir bra?

Men som vanligt så fungerar det inte enligt mig förrän jag själv lyckats få det bra. Om någon annan får det att fungera bra, eller påstår så ialla fall, hjälper det inte mig (om inte personen gör det åt mig :)). Man måste ofta själv bilda sig en uppfattning om vad som funkar eller ej. Tips från personer är alltid bra, så man vet om det är ens lönt att försöka, men smaken är som baken. Något som jag tycker är bra och funkar bra kan faktiskt någon annan tycka är skit.

Link to comment
Share on other sites

Jupp så funkar det.

Länken till engelska forumet

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread...id=48785&page=1

Första böjjen blev lite hackig på insidan men redan andra böjen såg riktigt bra ut. Knepet är att böja lite och flytta röret kanske en cm tills man kommer till röränden(eller där böjen tar slut) och repetera detta tills man fått rätt böj.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Förstår dig men du tror ju inte på saker som ej finns och fungerar

jag har ingen åsikt om "din" rörbock över huvud taget utan ville bara påpeka att bara för att ett företag säger att deras produkt är superbra behöver det inte betyda skit i verkligheten....

att han visar länkar till bilder säger egentligen ingenting... han kan ha använt sand eller tillåme snott bilderna från någon annan och lagt upp...

Skulle han allså fylla med sand och sen påstå att den fungerar helt okej?

På sidan så finns det ju MKT folk som byggt denna och säger att den fungera SUPER BRA

så han kanske sätter in egna bilder på sina grejer och har olika namn-email och berättar storys om hur bra dessa fungerar??

Säger inget mer om dig-så har jag inget sagt

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Pallar ej tjafsa med er mera

har beställt denna nu

http://www.shopoutfitters.com/TubeBender.html

ps fast man skulle typ visa detta framför ögonen på er så skulle ni ändå säga någon liten synpunkt på bocken Typ- nja den är ju så liten,, håller säkert inte mer än 20 -30 gr,, kan man inte bocka en 8a med den?? ovs,osv

Link to comment
Share on other sites

På sidan så finns det ju MKT folk som byggt denna och säger att den fungera SUPER BRA

Det finns folk som skryter hur bra produkter funkar på denna sidan nedan med:

Klicka här för länk!

Förövrigt tror jag den andra rörbocken du länkat nu sist blir kanonbra, den ser rejäl ut och det är en beprövad

konstruktion man sett flera gånger. För min egen plånbok tycker jag dock den var lite dyr.

Fick du priset med frakten inräknad eller ej? Vad landade det hela på?

Finns inte sådana bockmaskiner att hitta begagnat på blocket eller något?

Jag har bockat i maskiner med den konstruktionen med bra resultat förr.

Link to comment
Share on other sites

Pallar ej tjafsa med er mera

har beställt denna nu

http://www.shopoutfitters.com/TubeBender.html

ps fast man skulle typ visa detta framför ögonen på er så skulle ni ändå säga någon liten synpunkt på bocken Typ- nja den är ju så liten,, håller säkert inte mer än 20 -30 gr,, kan man inte bocka en 8a med den?? ovs,osv

Vilken av dem beställde du? Verkar ju vara hyfsade priser... Har jag fattat det rätt att de böjer rör med väggtjockel mellan ca 1,3 till ca 2,5 mm (om jag hajar gaugeskalan dvs.)?

Spontant tycker jag att det borde gå att göra andra hjul för att få andra radier på rören. Vet du vad det är för material som hjulen är i så kan man väl svarva till egna, eller? För det är ju lite tråkigt att bara ha en radie.

Det är väl egentligen när man har en för snäv radie i relation till rörets väggtjocklek som "veck" uppstår?

Frågan är väl då: Hur vet man vilka rör som man kan bocka utan veck? Finns det speciella material som är

särskilt väl lämpade att bocka?

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Änligen en som ser solen :D :racesmile:

på ebay fanns det 1 st för 100$

jag skall ej ha denna bock nu , skall ha den andra som man kan typ göra allt med

skall ha denna för att konstruera galler,barnvagnar,minimoppar,skylltar, mm.m

sen skall jag ta den till brasilien och ha den i min verkstad och tillverka grejer åt folket

skiter i om den kostar 5-10000 kr jag kommer tjäna in dessa pengar ganska så snabbt

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...