stigge Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 Alltid inspirerande med färdiga bilar, om är i en annan prisklass än min plånbok orkar med för tillfället. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 Intressant.... :Hmm: första Zetec motorn jag sett med separata tändspolar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 27, 2006 Author Share Posted July 27, 2006 Intressant.... :Hmm: första Zetec motorn jag sett med separata tändspolar Mmm, killen hade konverterat till SAAB-prylar där - fast jag glömde att fråga vad som låg bakom bytet. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Jag pratade lite med den killen när jag var på Mantorp och åkte. Han har byggt hela ECU:n själv. Alltså det är ingen MS,Vems, OMex, etc.... Han har knåpat ihop det själv och sen skrivt koden till det. Hela ECU:n ligger i ett nyckelskåp från IKEA (Locost??). Varför han valde att använda saabspolar är dock oklart. Men imponerande är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Han har byggt hela ECU:n själv. Alltså det är ingen MS,Vems, OMex, etc.... Han har knåpat ihop det själv och sen skrivt koden till det. Imponerande är bara förnamnet :notworthy: :notworthy: :notworthy: /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 Ja, det är klart imponerande. Lurar lite på vilken saab han har tagit spolarna ifrån? Har saab slutat med sina tändkasetter nu? Eller sitter det fyra stycken sådana där innuti tändkasetten om man plockar isär den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 Har ingen aning vilka spolar han har tagit. Han har svetsat tid små fästen på ventilkåpan så atthan kunde skruva dit spolarna. Jag tror att han är medelm i westfieldklubben, där går det nog att få tag på han. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 de påminner om BMW:s spolar tycker jag. kanske samma som SAAB har? Bosch llär tillverka dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 (edited) Pratade med en kompis som har en bliverkstad med sin pappa. Saab kasetten går inte att montera isär enligt dom. Edited July 29, 2006 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 Nej SAAB:s är inbakade i kassetten. men det är nog inte så kompliserat att koppla till 4 spolar. de här motorerna har väl det vill jag minnas. enda skillnaden är att den sitter i en klump med alla 4 ihop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 Lika häftigt som det var med "7:an" på reservdäcket lika konstigt såg det ut med dom bakljusen... En helt personlig reflektion! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 (edited) navkapseln är ju helt klart ett + men som sagt...bakljusen e lite släpvagnsvarning... e det så ont om E märkta ljus??? :blink: :racesmile: Edited July 29, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 e det så ont om E märkta ljus??? Det är faktiskt ganska svårt...... Jag vill helst inte ha lika dana som alla andra och letade ganska länge innan jag gav upp och köpte "släpvagnsljus" dock inte sådana som på bilden... Det är ett rejält begränsat utbud med rätt E-märkning på. Så är det någon som vet om någa snygga bakljus så posta det i någon lämplig tråd här i forumet (inte denna). Det är nog många som letar / har letat baklysen.... Själv letar jag fortfarande vid lämpliga tillfällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 30, 2006 Share Posted July 30, 2006 Nu när jag tänker efter så är jag inte säker på att han sa att det var Saab spolar. Det kan vara min hjärna som skenade. Men jag tror att han sa det. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 30, 2006 Share Posted July 30, 2006 http://www.s-v-c.co.uk/ de har en del ljus o mkt annat kul. man kan skaffa t.ex. Hella katalogen eller gå in på deras sida. jag såg för ett tag sedan en ny Finsk hästsläp med fina lysen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 30, 2006 Share Posted July 30, 2006 Hellas Tyska sida var en del. på aravans and mobilehome www.hella.com/produktion/HellaCOM/WebSite/MiscContent/Download/SpecialOE/Caravan_en.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Falcor Posted July 30, 2006 Share Posted July 30, 2006 Ser mer ut som VW/Audi spolar men dom kanske ser likadana ut oavsett bilmärke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ascona 400 Posted July 30, 2006 Share Posted July 30, 2006 Ser ut att vara spolar från Saab 93 SportSedan.. Riktigt bra spolar det där, PA (http://93x.se/93x4r/index.htm) har sådana på sin maskin och den är bromsad till 802hk :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 30, 2006 Share Posted July 30, 2006 Ser ut att vara spolar från Saab 93 SportSedan..Riktigt bra spolar det där, PA (http://93x.se/93x4r/index.htm) har sådana på sin maskin och den är bromsad till 802hk :D var hittar man mer info om detta bygge förutom länken??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 30, 2006 Author Share Posted July 30, 2006 Jodå, ägaren sade att det var SAAB-spolar. Verkar vara en händig kille! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts