Antas Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 Mjaaa,inte riktigt. Ikväll har vi äntligen bärarmarna på en sida på plats,nästa sida monteras i morgon. Det känns som en milstolpe i bygget! Kunde inte låta bli att hänga på ett hjul. Sonen tycker att fälgarna är "skämmiga" ( de följde med donatorbilen).Jag tycker att dom passar alldeles utmärkt! Nu återstår att kapa bultar och finjustera hela upphängningen. Jodå,vi har NBK-märkta rör, om någon undrar efter tidigare diskussioner. Vi planerar att ha samma spårvidd fram och bak. Någon som har synpunkter och goda råd? Ska försöka bifoga några bilder ( har ju trasslat tidigare). Bästa bilbyggar-hälsningar från ett nattljust Luleå Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 (edited) vad vet jag... men... har för mig att ``therealpinto´´ rekommenderar ``dubble shear´´ dvs att man har ett fästöra på varje sida om ledstångs ändan...kanske inte är lika viktigt här då det är 2 i ovankant och 2 i underkant på uprighten... vad säger din SFRO representant?? som sagt vill inte gnälla men oftast bygger man en ´´gaffel´´ i vilken leden sitter om det e ett ledlager eller en bussning... annars alltid kul när det kommer ihop.. jag är tyvärr inte lika långt kommen... :( bara jobba på det blir bra. Edited July 19, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 Vet inte om jag riktigt förstår detta med "ett fästöra på varje sida om ledstångs ändan"? Kan du förklara lite mer så att man inte gjort något tokigt! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 (edited) tänk dig ett plattjärn bockat som ett u.med hål genom benen :D ..en bult genom hålen med leden på..då finns det stöd för bulten på 2 sidor-mindre flex.... och skulle ledlagret haverera så finns det något som hindrar det från att trilla av bulten... men som sagt finns säkert dom som får det godkänt med bultskallen bara ytanför lagret...det är ju upp till ``din´´ SFRO beiktningsman att avgöra.. jag bygger inte för sfro.. jag bygger för min egen säkerhet.. vill inte gnälla, men det finns flera som fått kompletera med ett yttre öra utanför ledlagret....och som sagt här i detta exemplet finns det ju 2 ledlager... som sagt fråga SFRO... build safe-drive safe. :racesmile: Edited July 19, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 20, 2006 Author Share Posted July 20, 2006 vad vet jag... men... har för mig att ``therealpinto´´ rekommenderar ``dubble shear´´ dvs att man har ett fästöra på varje sida om ledstångs ändan...kanske inte är lika viktigt här då det är 2 i ovankant och 2 i underkant på uprighten... vad säger din SFRO representant??som sagt vill inte gnälla men oftast bygger man en ´´gaffel´´ i vilken leden sitter om det e ett ledlager eller en bussning... annars alltid kul när det kommer ihop.. jag är tyvärr inte lika långt kommen... :( bara jobba på det blir bra. Intressant synpunkt! Skulle vilja höra någon besiktningsmans åsikter innan vi fortsätter med andra sidan. Har aldrig hört eller läst om att det krävs "U-gaffel" runt uni-ballen. Övre och nedre,genomgående, fästbultarna är M14 och torde ur hållfasthetssynvinkel vara tillräckliga. Vi har ju möjlighet att använda stora brickor längst ut som täcker hela uni-ballen (hmm...lustigt ord!) som förhindrar att den hoppar av vid ev brott. Å andra sidan sitter den andra Uni-ballen kvar och torde förhindra sammanbrott av upphängningen. Tänkte göra "påsar" av innerslang till cykeldäck som ska täcka Uni-ballerna och förhindra nedsmutsning och därmed förslitning. På universitetet i Luleå bygger man årligen en tävlingsbil som examensprojekt, De deltar i en internationell tävling (tyvärr kan jag inte detaljerna om var, när och hur). De använder uni-balls i hjulupphängningarna. Tror att det var M 5 eller M6 i skaften. När jag såg dom tyckte jag att de var oroväckande små! Kunde heller inte se att det fanns någon "U-gaffel" runt uni-ballen. Bifogar en bild på bakvagnen när vi höll på med mätningarna.Observera att det ska bli en "överliggare" mellan rören närmast uni-ballerna(saknas på bilden). Den genomgående bulten är tillfällig (det går inte att få tag på långa M14 bultar).Den "riktiga" bulten är en nedsvarvad M16 varvid huvudet blir större.På bilden saknas även fjäder med säte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 som sagt vill inte såga dig... du har ju som sagt 2 styck leder...har du gummi eller pu busningar i innerkant på bärarmarna mot schassiet?? annars lär det bli brytningar någonstans... :( kolla sfro för säkra besked... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 20, 2006 Author Share Posted July 20, 2006 som sagt vill inte såga dig... du har ju som sagt 2 styck leder...har du gummi eller pu busningar i innerkant på bärarmarna mot schassiet?? annars lär det bli brytningar någonstans... :( kolla sfro för säkra besked... :racesmile: Nejdå,jag tolkar det inte som någon "sågning",snarare som ett välment inlägg med intressanta synpunkter. Jo, vi har pu-bussningar i innerkant. Hade tänkt montera smörjnipplar för att kunna smörja efter behov. Någon som vet om det behövs eller är rekommendabelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 I och med att man sprider ut fästpunkterna som Antas har gjort och använder en grov bult så funkar det säkert jättebra. Hade man däremot haft väldigt kort mellan fästpunkterna eller kanske bara ett enstaka fästöra då hade det inte fuknat alls. Doubleshear är tryggast för det är svårt att göra bort sig. Men ser man till att sprida ut laster och använda tillräckligt grova bultar så funkar single shear lika bra. Lite dyrare blir det säkert i och med att man måste välja större rod-ends. Men det är väl bäst att som vanligt lyssna på vad SFRO har och säga om saken, förmodligen har dom många och diffrentierade svar. /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 pu busningar skall/bör smörjas regelbundet... om man inte vill höra gnissel... en smörjnippel underlättar helt klart... annars kan man ju alltid ta isär hjulupphängningen och fetta in igen.. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 20, 2006 Author Share Posted July 20, 2006 Mjaaa,inte riktigt.Ikväll har vi äntligen bärarmarna på en sida på plats,nästa sida monteras i morgon. Det känns som en milstolpe i bygget! Kunde inte låta bli att hänga på ett hjul. Sonen tycker att fälgarna är "skämmiga" ( de följde med donatorbilen).Jag tycker att dom passar alldeles utmärkt! Nu återstår att kapa bultar och finjustera hela upphängningen. Jodå,vi har NBK-märkta rör, om någon undrar efter tidigare diskussioner. Vi planerar att ha samma spårvidd fram och bak. Någon som har synpunkter och goda råd? Ska försöka bifoga några bilder ( har ju trasslat tidigare). Bästa bilbyggar-hälsningar från ett nattljust Luleå Antas Hallå ropar vi ut i cyberrymden! "Therealpinto" var är du! Eftersom du sannolikt ska besiktiga vårt smide vill vi gärna höra din åsikt innan vi fortsätter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 Hallå ropar vi ut i cyberrymden! "Therealpinto" var är du! Eftersom du sannolikt ska besiktiga vårt smide vill vi gärna höra din åsikt innan vi fortsätter. Du kan ju prova skicka e-post via hans forumsida http://forum.locostsweden.se/index.php?showuser=18 han var iaf aktiv senast igår på ett fordforum ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 Jag har vad som kallas semester ;-) Men visst ska jag svara ändå. Generellt sett "ska" man alltid fästa i double shear och uniballs/ledlager ska alltid ha skydd mot "urhoppning". I det här fallet är infästningen så kraftig att man inte behöver kräva double shear, men en kraftig bricka utanför leden som hindrar "avhopp" är att rekommendera. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 mao bara bygg på och skit i mina kommentarer bra att ``vår´´ SFRO guru :D kunde rycka sig från semestern och klargöra frågan.. :notworthy: det är ju som sagt kraftigt tilltaget.....men det kan ju vara så att någon annan apar efter och inte bygger tillräckligt stabilt.. så med andra ord jobba på. :thumbsup: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 övre länkarmar på vanliga bilar har inte doubleshear. där är vanligt med M12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted July 21, 2006 Share Posted July 21, 2006 För att krångla till det lite till kan jag tillägga att min bes.man kräver att det skall vara slät skruv, alltså inte gänga, igenom länkhuvena. Själv fick jag inte tag i så långa skruvar utan fick köpa en axel av en kvalité som jag fick tips om här på forumet, som jag gängade i ändarna. Sen låste jag muttern i ena änden med ett fjäderstift, så jag fick nåt som såg ut som en skruv. Jag vet inte om kravet att länkhuvet måste sitta på en slät axel är allmänt bland bes.männen men kan vara bra att känna till, om ni nu inte gjorde det förstås. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 21, 2006 Share Posted July 21, 2006 övre länkarmar på vanliga bilar har inte doubleshear. där är vanligt med M12. iofs stämmer det.. men hur vanligt är det med ledlager på ``vanliga bilar´´ skulle tro att en gummibusning stöttar mer än ett ledlager och därför blir stabilare + att ``vanliga bilar´´ testas för hållfasthet och inte svetsas ihop i någons villa garage... äpplen och päron..typ.. kul att ``therealpinto´´ kunde klargöra SFRO,s syn på saken..det är ju i slutänden denna ``myndighet´ som har mandat att kontrollera våra vedbo-byggda fordon, så standarden håller en rimlig nivå :thumbsup: nog om detta. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.