Jump to content

Recommended Posts

Har läst trådarna om slopad miljöavgift på bilar som reggas efter 31 Januari 2005.

Men vad gäller för min bil som är reggade 1997, behöver jag katalysator på den?

Att jag frågar beror på att jag var på SBP idag får den årliga kontrollbesiktningen detta tog ca 55 min.

Min bil har ingen katalysator monterad men jag har inte någon dispans för detta heller enl. tilläggsbladet till registreringsbeviset! Enligt tidigare protokoll från SBP finns det inga(aldrig uppmätta) noteringar av avgasvärden, detta satte 5 st besiktningsmän/ingenjörer i arbete idag!

Dom letade och letade på sin dator tillsist skickade plast chefen(mycket trevlig kille) iväg en gubbe till att ringa och kolla detta!!

Först var man inne på att eftersom bilen har en motor från en "äldre" bil kanske det fanns någon regel där... detta avslogs dock snabbt av dom andra gubbarna!!

Efter en stund kom en kille(inte deltagit innan i samtalen) från kontoret och sa att det var grönt då bilen inte vägde mer än 600kg(??????)!

Själv har jag aldrig hört detta innan! Han mummlade även om att billar under 600cc inte heller behövde katalysatorer!!

Givetvis sa jag till dom att jag ville ha ett papper på detta eftersom det kommer att bli samma snack nästa gång det är dags för besiktning!

Dom förstog vad jag menade, men kunde ju inte skriva in detta i dispens pappret då det inte är en dispens för min bil utan en regel/lag som finns! Dom skulle dock återkomma till mig när dom fått/hittat detta i något dokument!

Ska jag vara ärlig så var det en lättnad när dom kom fram till detta, men tror knappast att det finns någon regel som lyder att bilar under 600kg inte behöver katalysator!??!

Hör även till saken att avgasvärdena(om jag förstog det rätt) låg på på det högsta tillåtna värdet, detta var det dock inget snacka om att bilen skulle gå igenom för värderna var ok, utan allt handlade om avsaknaden av katalysator!!

Vad tror/vet ni om detta!! Gustav du som är guru på detta, några kommentarer om SBP??

Link to comment
Share on other sites

Grundregeln är att din bil ska vara i samma utförande som den regbesiktades i 1997.

Hade den då katalysator osv så ska den fortsättningsvis ha det. Hade den inte kat (utan reggades med dispensavgift) så ska den inte ha katalysator.

Vad står i regbeviset? Du ska ha en dispenskod för något av alternativen, med avgasdispens " T31M Dispens från avgasrening frånsett CO‑halt vid tomgång (bensin) respektive röktäthet och köld­startanordning (diesel). (Dispens­avgift 7000 kr.)". Utan dispens är det knivigare, kanske T31S.

Man ska veta att SNFS ändrades i december 1996 just angående detta med kat om jag inte minns fel, en bil reggad 1997 kan därför ha behandlats lite märkligt eftersom det var "nytt" för ASB. Har man glömt det och du kan bevisa att dispensavgift erlagts bör det rättas till i efterhand, dvs regbeviset ska uppdateras med dispenskoden T31M.

Om avgasvärdena aldrig är uppmätta är det troligt att bilen hade avgasdispens men att man glömt skriva in dispenskoden. Vad säger byggaren (för det var inte du som byggde, eller?)?

När det gäller viktgränserna och slagvolymsgränserna hinner jag inte fara igenom alla lagtexter igen, men minns jag rätt finns det hinder båda vägarna mot att anse att ett amatörbyggt fordon tack vare dem skulle klara sig från avgasreningskraven.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Gustav!

Står inget om dispens för avgasrening!

Skall kolla med byggaren om någon katalysator eller dispensavgift var aktuellt vid registreringsbesiktningen 1997!

Men att dom glömt det känns lite underligt, någon måste ju reagerat på detta under alla år, men som dom sa på bilprovningen hittade dom inga noterade värden dock kunde dom bara se dom senaste tre(3) åren!

Den är dock en besiktigad på samma ställe dom tre åren, var den det kunde man ju misstänka att det var nått fuffens!

Jag höll mig passiv när dom kollade och letade i sina datorer så det var ju dom själv som kom fram till detta att den inte behövde ha katalysator!

Ska som sagt kolla detta med byggaren, bilen har dock haft ett antal ägare genom åren!

Blev bara så förvånad när dom sa det där med vikten!!

Blir att åka till samma ställe även nästa år, känns bäst så! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har dispens T31MA i mina papper och hade katalysator på vid besiktningen april 05.

"Dispens från avgasrening frånsett CO‑halt vid tomgång"

Vad skiljer T31M från "MA"?

Betyder det då att jag måste ha kat. vid kommande besiktningar trots att jag lätt kan klara

CO på tomgång ändå utan?

Det står ju ingenstans att jag hade kat. monterad vid reg. bes.

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet är det T31MA som ersatte T31M när dispensavgiften "försvann", och är den koden satt ska man inte kräva kat på bilen. Strikt sett är det nog så att man satt fel dispenskod vid reggningen om bilen hade kat men det är väl bara att tacka och ta emot...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju bra om de satt en bättre dispanskod än det skulle vara.. :)

i så fall så är det ju som du skriver "bara att tacka" jag kommer prova bes. utan kat.

nästa gång det blir aktuellt med besiktning om jag fortfarande har bilen kvar då.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Läste om att Ulrica Messing åter uttalat sig om vår hobby och gett vägverket i uppdrag att "föreslå hur organisationer som godkänner ombyggda och amatörbyggda fordon kan fåansvar för byggsatsfordon".

Dessutom påpekar hon i ett pressmeddelande att citat: " verksamheten med alla dessa fordon är en tillgång för landet, inte bara som hobbyaktivitet utan även i ett näringsperspektiv".

Hon måste väl vara en slags skyddsängel för vår verksamhet ! :hypocrite:

jarl.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att skingra ett moln av oro.

Måste man ansöka om avgasdispens före registreringsbesiktningen även då denna avgift är slopad?

/Fred

Nej, det är bara att åka in :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...