Jump to content

Handbroms hydralisk


Zyxx

Recommended Posts

de brukar inte vara glada för det av den anledningen att ifall parkeringsbromsen är ansatt under längre tid så kan det bli tryckfall och då släpper den

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle slippa och montera wire och köra på hydralisk handbroms... men man får väl tänka om igen som vanligt men hydraliskt parkeringslås skulle sitta fint.

Är det någon som har bes med hydraliskt parkeringslås och vad säger bilprovningen ?

Link to comment
Share on other sites

Sånt kan göra mej otroligt förbannad...

Verkar som att sfro inte har konsekventa regler, man får väl leta upp en bes. man som godkänner hydralisk handbroms då!! :mad:

Så lär du få göra om du vill ha hydraulisk handbroms Mathias...

SFRO är inte konsekventa i sina regler från en besiktningsman till en annan..

Jag vet vem heralue syftar på (gemensam bekant) och det var blankt nej vid sfro #2 utan undantag.

Däremot finns det en hel uppsjö amatörbyggen som passerat med hydraulisk handbroms

varav en del nu även på senare tid, förr var det visst enklare att få det godkänt sägs det.

Link to comment
Share on other sites

Får nog ta detta med SFRO Gubben när det är dax för första besöket...

Lite synd att det inte är samma tänkade runt om i landet hos SFRO.

Hur hårda är SFRO när man besöker dem för en bes... det är ju trots allt ett amatörbyggt fordon som en som jag amatör på att bygga bil... behöver man ta med sig svärd o spjut för att försvara sin bil ?

För snart är det dax för ett besök i Laholm hos SFRO (Peder Landberg)

Link to comment
Share on other sites

Det är så att parkeringsbromsen ska vara en broms oberoende av det resterande bromsystemet för att kunna fungera som "nödbroms" om något skulle gå fel= separat krets i så fall. Jag vet av egen erfarenhet att bilprovningen inte gillar hydraulisk handbroms som dom hävdar tappar trycket om den står länge.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att de är förjävligt.... dom måste ju bestämma sej om det ska vara tillåtet eller ej!!!!!!

Om bilprovningen el. SFRO "inte tycker om" hydralisk handbroms även fast de är tillåtet så skiter då jag in vad dom tycker, huvudsaken dom släpper igenom den. De är sånt här som gör att man totalt tappar suget att fortsätta med bygget!!!

Link to comment
Share on other sites

Ett tipps !! Jag om det nu blir besiktning så kommer jag att ha broms på kardanstången det fungerar bra jag hadde det på min Caterham och det var inga problem vid besiktning mm. Det som behövs är: ett mekaniskt broms ok från en Gokart och en bromsskiva mellan kardan och medbringare i slutväxeln.

Det blir superbrom !!

Link to comment
Share on other sites

vad använder du som broms skiva?? funderar på en nersvarvad gokartskiva kanske?? man vill ju inte att det blir för stort då det inverkar på tunelen.. har funderat att ev montera direkt efter växellådan..där är det kanske mer plats...

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en bromsskiva av en "skrotklinga" från en av hyvlarna på jobbet en gång till en "leksak".

Skär man av hårdmetalltänderna med kapskiva så går det svarva den rund sedan om man tar det stilla.

Det är hårt material i dom men det går att svarva om man riktigt gärna vill...

Link to comment
Share on other sites

en gång i tiden när jag jobba på gjuteri-85 Kockums i Kallinge så tillverka vi bromsskivor i segjärn/gjutjärn.. vad finns annars som man kan använda..förutom kasserade såg/fräsklingor.. och kan du Arrowsmith fixa en sådan till mig :D :hyper2: till lowcost givet.. :notworthy:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...